6

تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی اردبیل/ اهدای خون کاهش یافته است

  • کد خبر : 8627
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی اردبیل/ اهدای خون کاهش یافته است

اردبیل- مدیرکل انتقال خون استان اردبیل گفت: با همکاری مردم استان اردبیل تمام نیازهای مراکز درمانی به فراورده‌های خونی را درحالی‌که کل کشور با کاهش اهداء خون مواجه است تأمین می‌کنیم.

شراره دژکام در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در حال حاضر اهدا خون نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است اظهار کرد: با وجود کاهش اهدای خون با همکاری مردم نوعدوست نیازهای مراکز درمانی اردبیل به فراورده‌های خونی تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تأمین خون مورد نیاز بیماران با همکاری ادارات، سپاه و بسیج، شهرداری و دیگر نهادها برای اهدای خون برنامه ریزی انجام شده و از این طریق ضمن تأمین نیازهای داخل استان به استان‌هایی از جمله تهران، گیلان و سیستان و بلوچستان ارسال خون داشته ایم و از ابتدای سال تا کنون ۶ هزار و ۵۰۰ واحد خون در راستای تعهدات شبکه خون رسانی ملی ارسال خون داشته ایم.

دژکام با بیان اینکه یکی از وظایف مراکز انتقال خون کمک به تأمین فراورده‌های خونی شبکه خون رسانی ملی است اظهار کرد: در فصل سرد سال همیشه با کاهش اهدا خون مواجه می‌شویم که امسال با شیوع ویروس کرونا و نیز اجرای محدودیت‌های کرونایی پیش بینی می‌کنیم میزان این کاهش چشمگیر باشد.

وی نیاز به فراورده‌های خونی را دائمی عنوان کرد و گفت: در مقاطع حساس همچون شیوع کرونا این نیاز بیشتر می‌شود که از مردم می‌خواهیم در چنین مواقعی بیش از پیش در این امر خداپسندانه مشارکت نمایند

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل نیاز بیماران تالاسمی، زنان باردار حین زایمان و نیز حادثه دیدگان تصادفات رانندگی و بیماران تحت شیمی درمانی به خون و فراورده‌های آن را یادآور شد و گفت: اهدا خون در شرایط کنونی و بحرانی به لحاظ شیوع کرونا باید به جد فرهنگ سازی شود.

اهدا خون سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند

دژکام در ادامه به باورهای اشتباه رایج در بین مردم اشاره کرد و گفت: عده‌ای بر این باورند که اهدا خون سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و نیز کرونا از طریق خون منتقل می‌شود که باید گفت این باورها صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اهدا خون سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‌کند عنوان کرد: به هنگام خون گیری تمام پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت شده و مراجعین از لحاظ بررسی بیماری‌های مختلف و معاینات لازم از جمله اندازه گیری تب و فشار خون مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل به ضرورت حفظ ذخایر خونی استان اشاره کرد و افزود: اهدا خون در کل کشور کاهش داشته است که این کاهش. در استان ما نیز مشهود است که تا کنون با کمک اهدا کنندگان ایثارگر و نوعدوست نیاز مراکز درمانی تأمین شده است ولی به دلیل نیاز مداوم و همیشگی بیماران به خون و نیز عدم وجود جایگزینی برای فراورده‌های خونی نیازمند همکاری و اهدای خون هم استانی‌ها هستیم.

اهدا ۲۸۰ واحد پلاسما در اردبیل

دژکام در ادامه به اهدا ۲۸۰ واحد پلاسما توسط بهبود یافتگان از بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر نسبت به ماههای های قبل اهدا پلاسما نیز کاهش داشته است که از بهبود یافتگان کرونا می‌خواهیم بعد از ۲۸ روز بهبودی اقدام به اهدا پلاسما کنند.

وی ادامه داد: هر بیمار کرونایی بهبود یافته می‌تواند هر ماه یک بار اقدام به اهدا پلاسما کند تا از طریق تزریق پلاسما به بیماران بدحال بهبودی آنان نیز میسر گردد.

مدیرکل انتقال خون استان اردبیل در پایان از عموم مردم خواست به منظور نیاز مبرم به فراورده‌های خونی در شبکه خون رسانی ملی به این عمل خیرخوانه و انسان دوستان ادامه داده و با اهدا خون جان بیماران و نیازمندان به فراورده‌های خونی را نجات دهند.

۵۰۷۳۱۰۶

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.