6
در حاشیه‌ی یک انفجار و تخریب 4 ساختمان؛

مدافع بانیان مرگ نباشید!/ ساخت‌وساز غیرمجاز پایان می‌یابد؟

  • کد خبر : 8830
  • ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
مدافع بانیان مرگ نباشید!/ ساخت‌وساز غیرمجاز پایان می‌یابد؟
بساز بندازها و بساز بنشین‌های خسیس بانیان مرگ دیگران‌اند و نباید در برخورد عوامل شهرداری با آنان، از سودجویان مظلوم ساخت.

به گزارش تبریزمن به نقل از شمس، تا حرف از اجرای قانون و مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز می‌شود، کاربران فضای مجازی در کامنت‌ها مجریان قانون را به گوشه‌ی رینگ می‌برند و از متخلف مظلوم می‌سازند! در فضای میدانی نیز همین وارونه تکرار می‌شود و یکی دوربین به‌دست ماموران را ظالم می‌خواند و دیگری ضمن فحاشی طرف سازنده‌ی غیرمجاز را می‌گیرد.

این حقیقت در بطن جامعه رشد می‌کند تا اینکه ساختمانی غیراصولی با گودبرداری، زلزله‌ی نه‌چندان شدید و یک انفجار همانند آنچه در بهشتی عباسی رخ داد فرو می‌ریزد. اینجاست که عالم و آدم شاکی‌اند چرا با ساخت‌وساز غیرمجاز برخورد نکرده‌اند.

وقتی سخن از ساخت‌وساز غیرمجاز به میان می‌آید اذهان عموم به‌سمت حاشیه‌نشینان می‌رود که خانه را روی خانه نهاده‌اند و اگر خدای ناکرده روزی زلزله رخ دهد معلوم نیست نیروهای امدادی توان خارج کردن پیکر جان‌باختگان را از زیر انبوهی از آوار خواهند داشت یا نه. اما مقصود از ساخت‌وساز غیرمجاز فقط حاشیه‌نشینی نیست و در اقصی‌نقاط شهر شاهد این پدیده‌ی شوم هستیم.

اکثر سازندگان طبقات ساختمانی غیرمجاز سودجویان‌اند که در اصطلاح عامه «بساز بنداز» نامیده می‌شوند و از آنجا که در هیچ یک از طبقات آنچه می‌سازند ساکن نخواهند شد، وجدان‌شان را نیز زیر پا می‌گذارند و آپارتمانی چند طبقه بدون رعایت اصول نظام مهندسی و با بی‌کیفیت‌ترین مصالح بنا می‌کنند. این گروه از تمکن مالی خوبی نیز برخوردارند و می‌توانند خانه‌ای بهتر تحویل خریدار دهند اما حفظ پول بیشتر اولویت اول و آخرشان است.

گروه دوم در ساخت‌وساز غیرمجاز افرادی‌اند که بنایی را برای استفاده‌ی شخصی سرپا می‌کنند و شاید تعدادی از طبقات آن را نیز به‌فروش برسانند اما وقتی صحبت از صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود گزینه‌ی اول‌شان حذف هزینه‌ی اخذ پروانه و نظام مهندسی است. البته بدشان هم نمی‌آید در کوچه‌ی سه‌متری ساختمان ۶ طبقه بدون حیاط و پارکینگ بسازند! برای این گروه نیز نباید دلسوزی کرد چراکه آن‌فرد که پول مصالح را می‌تواند بدهد و چند طبقه غیرمجاز نیز بسازد از توان پرداخت عوارض شهرداری هم برخوردار است. آن‌هم عوارضی که بخشی از درآمد شهرداریست و اگر نباشد روند خدمات‌رسانی به مردم متوقف خواهد شد.

علی‌رغم تفکیک سازندگان به چند گروه آنچه غیرقابل اغماض است تاثیر تمامی این سازندگان اعم از حاشیه‌نشین و بالانشین در تخریب جلوه‌ی بصری شهر و عاملیت آسیب به دیگر شهروندان است. از مدیریت شهری انتظار می‌رود نه‌تنها اجازه‌ی ساخت‌وساز در حاشیه‌ی شهر را ندهد، با بانیان مرگ در درون شهر نیز برخورد قاطعی داشته باشد و از تخلفات ساختمانی چشم‌پوشی نکند. تحقق این مهم بستگی به جدیت مسئولین دارد که از مماشات زیرمجموعه و زد و بندهای احتمالی نیز جلوگیری خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.