9
به مناسبت روز جهانی مردان؛

سلامت مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض تهدید است

  • کد خبر : 8880
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۶:۵۲
سلامت مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض تهدید است
روز 19 نوامبر هر سال به عنوان روز جهانی "مردان" شناخته می شود که به روایتی از سال 1992 به ابتکار پرفسور توماس آستر نامگذاری شده و مورد موافقت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، درست است که روز جهانی مردها یک روز نمادین است اما موضوع تندرستی موضوعی نیست که فقط به صورت نمادین به آن پرداخته شود لذا سلامت مردان فقط در داشتن بدنی عضلانی خلاصه نمی‌شود بلکه سلامت روانی، اجتماعی و احساسی آنها نیز بسیار مهم است که نباید نادیده گرفته شود.
 
این مناسبت، فرصتی برای مردهاست تا دستاورد ها و کمک های آنها خصوصاً کمک به جامعه، خانواده، ازدواج و مراقبت از فرزندانشان را جشن گرفته و نشان دهند که همه مردها، انسان های زورگور و قدرت طلبی که در ذهن اکثریت جنس مخالف وجود دارد نیستند.
 
روز جهانی مردها فرصتی برای قدردانی از مردانی است که هر روز در محل کار خود، به عنوان یک همسر و پدر برای خانواده، یک رفیق شفیق برای دوستان، و نیروی کار موثر جامعه خود در حال تلاش و فداکاری بوده و سعی می کنند تا نقش بی بدیل خود را ایفا نمایند.
 
▪️نباید تنها به بالا و پایین آمدن ارقام جامعه دلخوش بود!
 
نیمی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشورمان را مردان تشکیل می دهند اما اگر کمی دقیق‌تر به سراغ آمار مردانه برویم، با آمار و ارقام تأمل برانگیزی مواجه می‌شویم، مثلاً اینکه از ۴۰ میلیون مرد ایرانی، ۱۰ میلیون نفرشان جوان هستند و بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن دارند.
 
جالب‌تر از همه اینکه از این جمعیت ۴۰ میلیون نفری ۳۵ درصد یعنی بیش از یک سوم آن‌ها مجرد بوده و هرگز ازدواج نکرده‌اند، لذا اگر این آمار را با آمار ۲۵ درصدی مردان جوان مقایسه کنیم در می‌یابیم که حدود ۱۰ درصد از مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند در گروه جوانان جای نمی‌گیرند. بازخوانی این آمار و ارقام نشان می‌دهد چالش ازدواج در کشور و مجرد ماندن درصد بالایی از پسرانی که از سن مناسب ازدواج عبور کرده‌اند با هر چیزی که بخواهد توجیه شود با عدم تناسب آمار زنان و مردان مجرد قابل توجیه نیست.
 
در واقع، آمار ۳۵ درصدی مردان مجرد یک زنگ خطر بزرگ برای کاهش معنادار آمار ازدواج و کمرنگ‌شدن نقش خانواده می باشد که نباید تنها به بالا و پایین آمدن ارقام دلخوش بود!
 
با وجود این بررسی، سیمای آماری جمعیت مردان یا حتی زنان از مناظر گوناگون می‌تواند مؤید نکاتی باشد که برخی واقعیت‌های اجتماعی و لزوم برنامه‌ریزی برای مدیریت این واقعیت‌ها را متذکر می‌شود.
 
▪️سلامت مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض تهدید است
 
جامعه پزشکی کشور معتقد است که مردان ایرانی کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند و همین مسئله باعث شده برخی بیماری ها که می تواند به آسانی درمان شوند، به خاطر بی اعتنایی آقایان تشدید می گردند.
یک متخصص داخلی کشور نیز به وضعیت سلامت مردان ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مردان به خاطر درگیری‌های شغلی با خطرات بیشتری مواجه هستند، در نتیجه سلامت آنها نسبت به زنان بیشتر در معرض تهدید است و طول عمر کمتری نسبت به زنان دارند.
 
 
ایرج خسرونیا با اشاره به استرس شغلی مردان، افزایش سکته‌های مغزی و قلبی را به جهت کهولت سنی محتمل دانست و اضافه کرد: متأسفانه روز به روز بر تعداد جمعیت سالمند که با انواع بیماری‌ها روبرو هستند افزوده می‌شود و در این بین، سرطان‌ها بیشتر شایع است.
 
وی سرطان پروستات را یکی از بیماری‌هایی دانست که سلامت مردان را تهدید می‌کند و گفت: در حالی که اگر به موقع چکاب و معاینه شوند می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها در مردان پیشگیری به عمل آورد که البته فقر مالی و مشکلات اقتصادی باعث شده تا آنها کمتر به سلامت خود توجه کرده و نزد پزشک نروند.
 
خسرونیا بیان کرد: این حالت تنها در کشورهای جهان سوم حاکم است در حالی که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان، معاینه هر ۶ ماه یکبار مردان اجباری بوده و از این طریق نسبت به وضعیت سلامت و بیماری‌هایی که دارند، آگاه می‌شوند.
 
▪️آسیب پذیری بیولوژیک مردان در مقابل ویروس کووید-۱۹ قابل تامل است
 
هنگامی که مسئله واکنش سیستم ایمنی به عفونت‌ها مطرح است، بدن مردان ضعیف‌تر عمل می‌کند همچنین، دلایل فرهنگی، مسئولیت شغلی و غیره از جمله عواملی هستند که مردان را بیش از زنان در معرض خطر بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا قرار می‌دهند.
 
یک متخصص بیماری های داخلی مردان با اشاره به اینکه مقوله ابتلا با علائم شدیدتر یا مرگ و میر ناشی از کرونا، در سالهای پایانی میانسالی و دوره سالمندی بیشتر است گفت: تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده که مراقبت و توجه افزون تر این افراد را دوچندان می کند.
 
م. مهرپرور ادامه داد: مطالعات متخصصان حاکی از آن است که برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان، آنان را نسبت به ابتلای کرونا آسیب پذیرتر از زنان می‌کند که از جمله آنها وجود آنزیم ACE به مقدار زیاد در مردان است که عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود، همچنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم اضافی در زنان عامل ایمنی بهتر در جنس مونث است.
 
وی افزود: از سوی دیگر در برخی مطالعات، وجود هورمون استروژن در زنان عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا در زنان عنوان شده است که به هر حال شواهد، حاکی از آسیب پذیری بیولوژیک بیشتر مردان در مقابل بیماری کووید-۱۹ حکایت دارد.
مهرپرور اضافه کرد: شاغل بودن اکثریت مردان به عنوان نان‌آور خانواده سبب می‌شود که تماس‌های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده بوده و در معرض خطر بیشتری قرار گیرند زیرا آنها باید بنا را بر آن بگذارند که اطرافیان آنها آلوده هستند و استرس مربوطه را احساس کنند.
 
او تاکید کرد: تنها با پذیرش این اصل است که به حفاظت شخصی خود توجه خواهند کرد و حداکثر اصول بهداشتی و احتیاط همه جانبه را رعایت خواهند کرد رعایت اصول حفاظت فردی در محیط کار بر اساس پروتکل‌های مربوطه در این گروه سنی از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
مهرپرور اظهار کرد: اغلب شغل‌های در معرض خطر، یا مردانه هستند یا حتی اگر مردان و زنان هر دو به آن اشتغال دارند مردان بیشتری مبتلا شده و با علایم شدیدتری مواجه شده‌اند لذا شدت ابتلا و مرگ مردان کادر بهداشت و درمان نیز بیشتر از زنان است.
 
▪️برای زندگی راحت با کار دشوار، بازوی مردانه می خواهد!
 
مرد بودن کار آسانی نیست، مرد که باشی باید یاد بگیری در هر زمان و هر کجا که لازم شد دلت را برای آرامش خانواده و آسایش جامعه زیر پا بگذاری…
 
مرد که باشی، باید کوهی شوی که طاقت هر سختی را دارد اما می ایستد و دم نمی زند چرا که او ستون جامعه است و اگر ستون، لحظه ای خسته و یا خم شود تا دستش را به زانو بگیرد بنیان شهر تکان خواهد خورد.
مرد که باشی، شغل برایت مهم نیست، یک مکانیک با دست‌های سیاه و روغنی‌، یک بنا با لباس‌های سفید و گچی‌، یک آهنگر با دست‌های پینه بسته، یک تاکسیران با چهره آفتاب سوخته‌، یک باربر با کمر خمیده‌، یک نقاش با سر و صورت رنگی و یا یک مرد کارگر که همگی زحمت می کشند!
 
دنیا پر است از مردانی است که پشت میز نمی‌نشینند، با کامپیوتر و اینترنت آشنا نیستند، پشت تلفن معامله نمی‌کنند، کت و شلوار شیک نمی‌پوشند، عطرهای آنچنانی نمی‌زنند، بلد نیستند لفظ قلم حرف بزنند، اما آموخته‌اند برای کسب روزی حلال هیچ کاری عار نیست، آنها سخت کار می‌کنند تا اعضای خانواده شان طعم سخت زندگی کردن را نچشند و این فقط بازوی مردانه می خواهد!
 
گزارش از: شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.