18
گزارش

مقبره بهمن میرزا قاجار، شهر بردع

  • کد خبر : 8922
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۶:۳۷
مقبره بهمن میرزا قاجار، شهر بردع
بهمن میرزا، فرزند چهارم عباس میرزا نائب السلطنه، از عالمان خاندان قاجار بوده است. وی در سال 1810م به دنیا آمد. او در اثر "تذکره محمد شاهی" خود كه در سال 1247ق / 1834م تأليف شده است، ذكر می كند كه هنگام جوانی، پدرش او را به عنوان حاكم اردبيل منصوب كرد. طبق یادداشت خود نویسنده، وی این کتاب را به درخواست برادر بزرگترش محمدشاه قاجار در ماه رجب سال 1250ق (1836-1835م) نوشت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، بهمن میرزا به عنوان حاکم آذربایجان منصوب شد که مصادف با سال ۱۲۵۷ق / ۱۸۴۱م است. به گفته منابع، وی مدت زیادی در این سمت باقی نماند. برادر دیگر وی ناصرالدین میرزا به این سمت منصوب شد. بهمن جوان با دیدن این وضعیت نزد برادر بزرگتر خود محمدشاه که در تهران زندگی می کرد رفت و مورد استقبال قرار گرفت.
بهمن میرزا سپس در ۱۲ مه ۱۸۴۸م به روسیه پناهنده شد با مستمری زیاد ۹ هزار و ۶۰۰ منات که سالانه از تزار روس نیکلاس اول (۱۸۵۵-۱۸۲۵) دریافت می کرد، در آذربایجان شمالی زندگی خود را آغاز کرد. وی مدتی در تفلیس زندگی کند سپس به شهر شوشا نقل مکان کرد، در آن زمان وی از نزدیک درگیر رویدادهای فرهنگی در سراسر قره باغ بود. او اغلب به بردع، یکی از قدیمی ترین شهرهای آذربایجان می آمد. در طی ۲۴ سالی که در قره باغ زندگی می کرد، شروع به نوشتن اثر تاریخی جدید خود، شکرنامه شاهانشاهی کرد. در این اثر، دانشمند توالی وقایع تاریخی آن دوره از چنگیزخان را که به قصد پیروزی به آذربایجان آمده بود، تا قرن قاجار را توصیف می کند. کار در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی (۱۸۷۱ میلادی) به پایان رسید.
در آستانه سال ۱۸۸۰م، بهمن میرزا برای خود مقبره ای در بردع ساخت و پسران خود را وصیت کرد تا هنگام مرگ وی را در همان مقبره به خاک بسپارند. وی در ۱۱ فوریه ۱۸۸۴ درگذشت. پسرانش به پیروی از وصیت، وی را در ۲۵ متری شرق مقبره امامزاده، به خاک سپردند. این اثر تاریخی و برج مقبره بردع از دوره ایلخانان در طی بمباران ارمنه اشغالگر در هفته های گذشته آسیب شدیدی دیدند.
.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.