11
دبیر کمیته علمی درمان ستاد مقابله با بیماری کوید 19 دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

۰ درصد بیماران کرونایی در خانه درمان می‌شوند/ از نظر پروتکل‌های کشوری، هیچ گونه کمبود دارویی نداریم

  • کد خبر : 9017
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۵:۰۳
۰ درصد بیماران کرونایی در خانه درمان می‌شوند/ از نظر پروتکل‌های کشوری، هیچ گونه کمبود دارویی نداریم
دبیر کمیته علمی درمان ستاد مقابله با بیماری کوید 19 دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: درمان بیماران بستری کرونایی بر پایه دو دسته دارویی انجام گرفته و براساس پروتکل‌های ابلاغی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، علی تقی‌زادیه با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: روش‌های درمانی بیماران مبتلا به کوید ۱۹ براساس پروتکل‌های ابلاغی صورت گرفته و داروهایی از جمله ویتامین‌ها، ضددردها و ضدتب‌ها برای بیماران سرپایی که عمدتا جزو درمان‌های نگهدارنده هستند، تجویز  می‌شود.
وی افزود: بیش از ۸۰ درصد بیماران کرونائی علائم خفیف داشته و درمان سرپائی و استراحت در منزل برای ایشان کفایت می‌کند.
وی ادامه داد: درمان بیمارانی که در وضعیت شدید بیماری قرار داشته و در بیمارستان بستری می‌شوند بر دو دسته است. دسته اول؛ درمان‌های ضدویروس که مطالعات نشان داده حتما باید در هفته اول بیماری تجویز و مصرف گردد. و دسته دوم که از هفته دوم و در فاز تشدید بیماری تجویز می‌شوند درمان‌های ضدالتهابی مانند کورتون‌ها، اینترفرون‌ها و شناخته شده‌ترین آنها دگزامتازون هست که البته با تشخیص پزشک و بررسی همه جانبه بیماری، باید تجویز شوند، چرا که در بعضی بیماران مثل افراد دیابتی باعث افزایش شدت قند خون شده و عوارض آن بسیار خطرناک است.
دبیر کمیته علمی درمان مبارزه با کوید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص نحوه درمان بیماران کوید ۱۹ ابراز کرد: از ابتدای شیوع کرونا ویروس که هنوز پروتکل‌های مشخصی وجود نداشت با همکاری اساتید فوق تخصص ریه، آی سی یو، بیهوشی و عفونی جلسات روزانه تشکیل داده و درمان‌های روز دنیا را بررسی و برای بیماران تجویز می‌کردیم که پس از آن پروتکل‌های کشوری ابلاغ شد و تا این لحظه هیچ گونه کمبودی دارویی از نظر پروتکل‌های کشوری  نداریم.
وی اضافه کرد: درمان‌هایی نیز هست که در حال مطالعه هستند و براساس مجوزی که از معاونت پژوهشی وزارت گرفته شده برخی بیماران را وارد کارآزمایی‌های بالینی کرده‌ایم که این امر نیز با اخذ کد اخلاق وزارت بهداشت بوده است‌. اگر افرادی نیز خواهان ورود به کارآزمائی‌های بالینی شوند مستلزم اخذ رضایت آگاهانه و ارائه  توضیحات لازم به بیمار و همراهان آنها می‌باشد.
تقی‌زادیه، در خصوص تاثیرگذاری داروها و کاهش بیماری و مرگ ومیر بیماران کوید ۱۹ ادامه داد: داروها قطعا موثر و البته نتایج آنها نیز مشخص است اما این را هم باید در نظر بگیریم که بالغ بر ۸۰ درصد بیماران بستری کووید ۱۹ دارای بیماری زمینه‌ای (نارسائی قلبی عروقی، دیابت، چربی خون، فشار خون و…)  هستند و داروهایی که برای کنترل بیماری زمینه‌ای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد موثر بر پیشگیری از تشدید بیماران کرونایی است بنابراین هرگونه کمبود اکسیژن، افت فشارخون و یا افزایش آن و نیز افت و افزایش قندخون می‌تواند اثرات درازمدت و کوتاه‌مدتی بر ارگان‌های حیاتی بیمار داشته باشد.
دبیر  کمیته علمی درمان ستاد مقابله با کوید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تبریز ابراز داشت: کنترل و جلوگیری از تشدید بیماری و همراه با آن کنترل بیماری زمینه‌ای در کاهش شدت بیماری و کنترل مرگ ومیر موثر است اما میزان قطعی آنها هنوز در دنیا مشخص نشده است.
تقی‌زادیه در خاتمه سخنانش در خصوص جایگاه طب مکمل (داروهای گیاهی و…) گفت: در پروتکل‌های کشوری استفاده از طب مکمل ابلاغ نشده است و از طب مکمل در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه بعنوان پروتکل درمانی استفاده نشده است. ولی اینکه برخی افراد و بیماران خودشان اقدام به استفاده از داروهای گیاهی و… کرده اند امری شخصی بوده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.