6

رتبه جهانی ایران در مصرف آنتی بیوتیک ها/نگران شرایط کرونایی هستیم

  • کد خبر : 9114
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
رتبه جهانی ایران در مصرف آنتی بیوتیک ها/نگران شرایط کرونایی هستیم

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو، در ارتباط با روند مصرف دارو در کشور توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوشین محمدحسینی، روز یکشنبه در نشست خبری هفته اطلاع رسانی داروهای آنتی میکروبیال، با اشاره به مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها در کشور، گفت: سعی کرده‌ایم آنتی بیوتیک های کمتری به بازار دارویی کشور بفرستیم، اما هر روز یک جور آنتی بیوتیک جدید می‌آید.

وی با عنوان این مطلب که به زودی در مقابل میکروب‌ها خلع سلاح می‌شویم، افزود: نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهیم، توجه عموم به عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها است.

محمد حسینی با اشاره به شیوع کرونا، گفت: با شیوع کرونا، مشکل مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: هر سال در این ایام که شیوع بیماری آنفلوانزا را داشتیم، شاهد مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها بودیم، اما امسال این مشکلات بیشتر شده است.

محمد حسینی گفت: تا سال گذشته هفته جهانی آنتی بیوتیک ها را داشتیم اما امسال هفته اطلاع رسانی داروهای آنتی میکروبیال ها را داریم.

وی افزود: تا سال گذشته نگران داروهای ضد میکروبی بودیم اما امسال باید نگران داروهای ضد انگل، ضد قارچ‌ها و ضد ویروس‌ها باشیم.

محمد حسینی درباره میزان مصرف خودسرانه دارو، گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک، تنها مورد مصرف خودسرانه نیست، بلکه گاهی پزشک را مجبور می‌کنیم برای ما آنتی بیوتیک تجویز کند یا بسیاری از افراد به محض قطع علائم، داروی آنتی بیوتیک را قطع می‌کنند که این موارد هم جزو مصرف خودسرانه محسوب می‌شوند.

وی افزود: اگر آنتی بیوتیک را خودسرانه قطع کنیم میکروب قوی که آنتی بیوتیک را شناخته، در بدن باقی می‌ماند و این بار به محیط بیشتر دسترسی دارد و چند وقت دیگر فرد دوباره بیمار می‌شود و در عین حال به آنتی بیوتیک مقاوم می‌شود و به آنتی بیوتیک قوی‌تری نیاز خواهد داشت.

محمد حسینی ادامه داد: متأسفانه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در ایران بالا است، به طوری که در بین ۶۵ کشور جهان از نظر مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها، رتبه دوم یا سوم هستیم.

وی افزود: البته از آمار ۵۱ درصدی تجویز آنتی بیوتیک‌ها در نسخ پزشکان به حدود ۳۹ درصد رسیده‌ایم که پیشرفت بسیار خوبی است، اما هنوز آمار خوبی نیست.

محمدحسینی درباره پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، گفت: بیشترین میزان مصرف در آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به ترتیب مترونیدازول که در صف اول قرار دارد، سپس آموکسی‌سیلین، کواموکسی‌کلاو، سفالکسین، سیپرو فلوکساسین، سفکسیم و آزیترومایسین قرار دارند که این‌ها آنتی بیوتیک‌های خوراکی پرمصرف ما هستند. در حوزه آنتی بیوتیک‌های تزریقی بالاترین میزان مصرف را پنی‌سیلین‌ها دارند. به خصوص پنی‌سیلین شش سه سه که در صف اول قرار دارد و بعد از آن هم جنتامایسین، سفازولین و سفتریاکسون قرار می‌گیرد. این داروها در صف اول تجویز و مصرف در کشور قرار دارند.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، درباره نحوه نشت رمدسیویر در ناصرخسرو، گفت: داروهایی که در بازار غیررسمی فروش می‌روند، کاملاً تقلبی هستند. از مردم خواهش می‌کنم که به هیچ عنوان از مسیر غیررسمی دارو تهیه نکنند. این داروها حتی در داروخانه هم توزیع نمی‌شود، بلکه صرفاً در اختیار بیمارستان‌هایی قرار می‌گیرد که بیماران کرونایی دارند. اگر خارج از مسیر دارویی دیده می‌شود یا تقلبی است و یا فقط برچسب روی دارو مثلاً رمدسیویر است و داروی دیگری بوده است. اصلاً نباید از بازار غیررسمی دارو بخرید زیرا ممکن است به قیمت جان بیمار تمام شود.

محمدحسینی، در خصوص واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها، گفت: امسال واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفت تا برای گروه‌های خاص به صورت رایگان تزریق شود و به همین دلیل وارد داروخانه‌ها نشد. زیرا گروه‌های خاص باید حتماً واکسینه می‌شدند. افراد معمولی با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، نسبت به آنفلوانزا تقریباً ایمن هستند. زیرا احتمال ابتلاء بسیار کاهش می‌یابد.

۵۰۷۷۶۳۶

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9114

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.