4

سالانه ۹۰۰ هزار کودک غربالگری اختلال تکاملی می شوند

  • کد خبر : 9808
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
سالانه ۹۰۰ هزار کودک غربالگری اختلال تکاملی می شوند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، با اشاره به روز جهانی معلولین، مسائل و مشکلات معلولین در روزهای کرونایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی جغتایی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولین به صورت مجازی برگزار شد، گفت: از سال های گذشته غربالگری اختلال تکاملی کودکان در کشور آغاز شده است.

وی با اعلام اینکه ۶۳ درصد کودکان ۱۲ سال به بالا تحت غربالگری اختلال تکاملی قرار می گیرند، افزود: این کودکان اگر دچار اختلال رشد باشند، به مراکز مربوطه ارجاع می شوند.

جغتایی گفت: بر همین اساس سالانه ۹۰۰ هزار کودک غربالگری اختلال تکاملی می شوند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، در ادامه به تدوین برنامه ملی «دمانس» اشاره کرد و افزود: امیدواریم هر چه زودتر افرادی که در معرض دمانس یا اختلال حافظه قرار می‌گیرند، از طریق نظام شبکه تشخیص داده و به مراکز درمانی ارجاع دهیم که در حال طراحی است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت توانسته به رغم محدودیت‌های ارزی، سمعک را برای افرادی که اختلال شنوایی دارند، تهیه کند و سالانه به طور متوسط ۱۱۰ هزار عدد سمعک از سوی وزارت بهداشت تامین شده و در اختیار مراکز مختلف با ارز دولتی قرار می‌گیرد. همچنین کاشت حلزون هم سال‌ها است که انجام می‌شود و هر سال ۱۵۰۰ کودک که مشکل شنوایی دارند، در بیمارستان‌های منتخب سراسر کشور تحت عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی قرار می گیرند.

جغتایی گفت: در زمان کرونا نحوه ارائه خدمات توانبخشی برای افراد ارائه کننده خدمات توانبخشی طراحی و ابلاغ شد و همچنین دستورالعمل‌هایی در زمینه مراقبت از معلولین تدوین شده است که این موضوع باعث شده افراد معلول که در مراکز ارائه خدمات توانبخشی و یا مراکز نگهداری شبانه روزی هستند، نسبت به سایر کشورها کمتر درگیر کرونا شوند.

وی در خصوص تاثیر کرونا بر خدمات توانبخشی، افزود: بعد از شیوع کرونا مراجعات افراد نیازمند خدمات توانبخشی به مراکز دولتی و خصوصی توانبخشی حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است که البته بخشی از آموزش ها و خدمات به صورت مجازی ارائه می شود. البته دولت تلاش کرده است با پرداخت یارانه به این مراکز از زیان آنها بکاهد و اخیراً با تصویب معاونت درمان، قرار شده این یارانه درحد تعرفه های خدمات بخش خصوصی به مراکز بخش خصوصی نیز پرداخت شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در پاسخ به سوالی درباره میزان فوت کرونا در مراکز سالمندان، ادامه داد: آمار آن را سازمان بهزیستی باید اعلام کند اما با اجرای دستورالعمل های سختگیرانه وزارت بهداشت در خانه های سالمندان و مراکز نگهداری معلولان میزان ابتلا و فوتی در این مراکز در ایران در پاندمی کرونا کمتر از متوسط جهانی است.

وی گفت: پیش بینی می شود سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی شوند و باید توجه کرد سکته مغزی علت عمده بروز معلولیت است.

۵۰۸۶۳۱۶

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.