به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، غلامحسین محمدی، سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور داشتن مهارت را بخش مهمی از روند رسیدن به موفقیت در زندگی بیان کرد و گفت: در ۶ ماه نخست سال ۵۹۱.۸۸۱ نفر در بخش خصوصی (مؤسسات کارآموزی آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و صنوف) و ۴۳۵.۷۵۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارتهای فنی و حرفهای شدهاند.
وی رسیدن به بهترین نتایج را منوط به بهترین عملکرد و داشتن بهترین عملکرد را در گرو بهترین مهارت برشمرد و تصریح کرد: سازمان، متولی ارائه آموزشهای غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف میباشد و آموزشهای مهارتی در ۶۵۹ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی (ثابت و شعب شهری)، ۴ هزار و ۶۶۴ کارگاه آموزشی و ۲۷.۲۲۵ هزار آموزشگاه فنی و حرفهای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمهماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه میشود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: سطح مهارت شهروندان دغدغه کلیدی است اما اطمینان از داشتن مهارتهای مناسب که بتواند قابلیت اشتغال افراد را افزایش دهد و به ایجاد شغل در زمان حال و آینده کمک نماید نیز بسیار مهم است.
وی با اشاره به بیش از ۱۱.۷۰۰ استاندارد مهارتی عنوان استاندارد در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان، اظهار کرد: تعداد ۱۵۸.۷۰۱ نفر زن و ۲۷۸.۰۵۴ نفر مرد در بخش دولتی و ۳۳۰.۸۶۸ نفر زن و ۲۶۱.۰۱۳ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزشها ثبت نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شدهاند.
محمدی با تأکید بر ارتقا منزلت و صلاحیت حرفهای مربیان سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، تاکید کرد: مربیان بازیگران اصلی عرصه مهارت آموزی و زمینه ساز دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور میباشند و ارائه آموزشهای مهارتی در این سازمان توسط بیش از ۵۰ هزار مربی دولتی و غیر دولتی انجام میشود.
وی گفت: مؤلفههای شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیتهای جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارتهای موردنیاز شغلهای جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند لذا استانداردهای شغل و شایستگی در این سازمان، بر اساس این مؤلفهها تدوین میشود.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامههای مؤثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار کرد: تجربه و مطالعات نشان میدهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزشهای مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزشها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار میگیرد. طبق آمار بیش از ۵۸ درصد این افراد جذب بازار کار میشوند و این طرح باعث افزایش بهرهوری ملی میشود.
وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقا مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال میکنیم و ۹۱.۳۰۵ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقا مهارتهای مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیهها، اصناف و … شدهاند.
محمدی، بیان کرد: مؤلفههای شکل گرفته در بازار کسب و کار در جهان که اثرگذاری متقابل بر توسعه کشورها و جوامع دارند، در واقع تصویرگر آینده نه چندان دور اشتغال، تولید و بازار کسب و کار هستند و افراد به عنوان کارجویان آینده باید بتوانند با خلق موقعیتهای جدید در راستای فرصت برای اشتغال، مهارتهای موردنیاز شغلهای جدید را کسب کنند و از این طریق امکان و شانس اشتغال خود را در آینده افزایش دهند.