0

بریکس مانع یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب خواهد بود

  • کد خبر : 83126
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰
بریکس مانع یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب خواهد بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: گروه بریکس می تواند محور مهمی برای فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب باشد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت اقتصادی و امور دارایی کشور، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: گروه بریکس می‌تواند محور مهمی برای فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب باشد.

همتی افزود: ممکن است برای خیلی‌ها این پرسش مطرح شده باشد که بریکس چیست و در بعد اقتصادی و مالی چه نقشی در جهان خواهد داشت؟ اگر به شش دهه پیش نگاه کنیم، می‌بینیم که اجلاسی تحت عنوان جنوب – جنوب در جهان شکل گرفت که واکنشی به سلطه غرب بعد از اجلاس برتون وودز (کنفرانس تعیین ساختار و نظام اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم بر پایه سیستم آمریکایی اقتصاد آزاد جهانی) بود.

وی توضیح داد: در آن اجلاس پایه‌های تشکیل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شکل گرفت و بعد از آن کشورهای در حال توسعه، توسعه نیافته و جهان سوم با هم جمع شدند و اجلاس جنوب – جنوب را شکل دادند و تلاش کردند در چارچوب این اجلاس‌ها به یکجانبه گرایی غرب پاسخ دهند؛ اجلاس جنوب – جنوب با محوریت شرق آن زمان شکل گرفته بود.

همتی گفت: پس از شش دهه که کشورهای جنوب – جنوب در بعد اقتصادی نتوانستند به موفقیت برسند اکنون قدرت‌های نوظهور بریکس را شکل داده‌اند و در بین چهار کشور اولیه به همراه آفریقای جنوبی، دو کشور چین و هند که جزو پنج اقتصاد اول جهان هستند و برزیل و آفریقای جنوبی که دولت‌های نوظهور قدرتمند اقتصادی محسوب می‌شوند در قالب بریکس گرد هم آمده‌اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بنابراین بریکس اکنون با اجلاس جنوب – جنوب در گذشته تفاوت زیادی دارد و می‌تواند محور مهمی برای فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب باشد.

همتی گفت: در واقع بریکس با تشکیل بانک توسعه نوین و ایجاد ترتیباتی برای ایجاد ذخیره مشروط برای مواقعی که کشورها با عدم توازن تراز پرداخت‌ها مواجه می‌شوند، می‌تواند به آنها کمک کند ضمن اینکه نمونه‌ای از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شکل می‌دهد و می‌خواهد بگوید من با همان ابزار اقتصادی که شما (غرب) سلطه دلار را در جهان پیش می‌برید، یک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول جدید تشکیل می‌دهم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اولین سالی است که به صورت رسمی در سطح سران در اجلاس بریکس شرکت می‌کند و امیدوارم این تلاش‌ها که در ابعاد مختلف سیاستی، امنیتی، فرهنگی و مردمی در حال پیگیری است در ابعاد اقتصادی و مالی هم دنبال شود و بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و روابط اقتصادی خود را با کشورهای عضو بریکس توسعه و گسترش دهیم.

همتی خاطرنشان کرد: زمینه‌های بسیار فراوانی در حوزه اقتصادی وجود دارد که می‌توانیم با اعضای بریکس به صورت دوجانبه یا در قالب اجلاس بریکس فعالیت کنیم تا در پیشبرد اقتصاد کشورمان از آن بهره ببریم.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه با حضور رهبران کشورهای عضو از جمله مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد.

جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس پیوسته است، امسال برای نخستین بار به عنوان عضو رسمی و تمام عیار در این اجلاس شرکت کرده است.

نشست بریکس پلاس با حضور سران کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهای علاقه‌مند به همکاری با این گروه نیز روز پنجشنبه سوم آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=83126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.