به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری گفت: بر اساس قانون الزام شرکتها و مؤسسات ترابری جادهای به استفاده از صورتوضعیت مسافری، همه شرکتها و مؤسسات مسافربری مکلفاند برای هر جابهجایی از صورتوضعیت مسافری که جز اوراق بهادار محسوب میشود، استفاده کنند.
وی افزود: با عنایت به تحریمها و لزوم کاهش وابستگی به اقلام وارداتی از جمله کاغذ واترمارک و دیگر مشکلات موجود در این زمینه، سازمان از سالیان گذشته پیگیر کاهش و حذف نسخ صورتوضعیت بود که در اقدام اولیه و در سال ۹۵ تعداد نسخ آن از چهار به ۲ برگ تقلیل یافت و نسخ مربوط به سازمان متبوع و شرکت بیمه از اوراق مذکور حذف شد.
مدیرکل دفتر حملونقل مسافر سازمان راهداری خاطرنشانکرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و حذف تدریجی کاغذ و چاپ در دستگاهها، مراحل لازم برای حذف فیزیک صورتوضعیت طی شد که منتج به اخذ تاییدیههای لازم از مراجع مربوطه و فراهمشدن زیرساختهای لازم و آمادهبهکار شدن سامانه حواله برخط صورتوضعیت شده است.
وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح ملی اظهار کرد: عدم نیاز به واردات کاغذ واترمارک، عدم نیاز مراجعه شرکتها و مؤسسات مسافربری به مرکز استان یا نمایندگیهای آن برای اخذ حواله یا صورتوضعیت، صرفهجویی در وقت و هزینه برای شرکتها و مؤسسات مسافربری، پیشگیری از سرقت یا گمشدن اوراق صورتوضعیت، جلوگیری از بروز اشتباه در ثبت اوراق صورتوضعیت و دقت در اطلاعات ثبت شده را میتوان از اهم مزایای اجرای این طرح برشمرد.
باقر جوان در خصوص ارسال پیامک صحتسنجی به رانندگان اظهار کرد: به دلیل اهمیت اطلاع رانندگان از اسناد حمل صادره و پیشگیری از وقوع تخلف توسط برخی از شرکتهای مسافربری در زمینه استفاده از شماره کارت هوشمند رانندگان و صدور صورتوضعیتهای صوری بدون اطلاع راننده، با نظر موافق هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در خصوص هزینه ارسال پیامک، مقرر است قبل از صدور صورتوضعیت و اخذ کد رهگیری، یک پیامک صحتسنجی برای راننده ارسال شود تا در صورت تأیید و اعلام کد رمز مندرج در آن به شرکت صادرکننده صورتوضعیت، مراحل بعدی برای صدور صورتوضعیت و اخذ کد رهگیری انجام شود.