به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، با توجه به تکالیف سازمان برنامه و بودجه در قوانین و مقررات مختلف مبنی بر نظارت عملیاتی بر بودجه، در گام اول بر اساس تکلیف بند (ک) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، سند نظارت عملیاتی، بهعنوان راهنمای نحوه نظارت عملیاتی برای دستگاهها و امور بخشی سازمان در سال ۱۴۰۲ تدوین شد که این سند به همراه سند نظارت مالی تدوینشده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، در گام دوم، برای تحقق و اجرای نظارت عملیاتی در حوزه اعتبارات هزینهای در سازمان و بر اساس تکلیف مواد ۳۵ و ۳۳ ضوابط اجرایی قوانین بودجه سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، تحلیل و طراحی فرآیندها و پیادهسازی سامانه نظارت بر اعتبارات هزینهای ملی و استانی انجام گرفت.
این سامانه برای اولین بار در کشور، ضمن دریافت گزارش عملکرد اعتباری دستگاههای اجرایی بر اساس ردیف، برنامه، خروجی و در قالب فرمت موافقتنامههای هزینهای و منابع (مطابق با تکلیف بند (۵) توضیحات ضروری موافقتنامه مبنی بر تکلیف دستگاه اجرایی به ارائه گزارش عملکرد موافقتنامه به صورت سهماهه)، گزارش عملکرد عملیاتی دستگاه اجرایی را در قالب شاخصهای برنامه و خروجی دریافت میکند.
این سامانه اطلاعات گزارش عملکرد عملیاتی و اعتباری دستگاه اجرایی را به صورت سیستمی و مستمر دریافت کرده و در اختیار امور بخشی مربوطه قرار خواهد داد. بنابراین، امکان ارزیابی عملکرد شاخصهای کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی دستگاههای اجرایی و نظارت عملیاتی برای سازمان برنامه و بودجه کشور مهیا خواهد شد که با ارتقای کیفیت شاخصهای برنامه و خروجیها و همچنین بازتعریف برخی از برنامه و خروجیهای دستگاههای اجرایی (در قالب اصلاح طبقهبندی وظیفهای)، بستر تخصیص هدفمند و ارائه بازخورد به دستگاه اجرایی برای اصلاح روند برنامهریزی خود، فراهم خواهد شد.