به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به سیاستهای راهبردی این شرکت گفت: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه فرودگاه در یک مجموعه قرار دارند و گمرک شهر فرودگاهی امام از نظر جابهجایی کالا در رتبه دوم قرار دارد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه بیان کرد: سال ۸۴ فاز اول این فرودگاه به بهره برداری رسید و اواخر سال ۱۴۰۲ به این رسیدیم که فاز یک فرودگاه امام به سرانجام رسیده است، به همین خاطر عملیات اجرایی فاز دو در دستور کار قرار گرفت. در برنامه پنجم و ششم قرار شد فرودگاه به عنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه قرار گیرد اما به دلایل مختلف مانند نبود نقدینگی و نداشتن باور به این هدفگذاری حرکت فرودگاه به کندی انجام شد.
وی با بیان اینکه فاز دو ساخت یک فرودگاه جدید با ابعاد پنج برابر ظرفیت فرودگاه فعلی است، گفت: هر آنچه که در فاز یک احداث و نصب شده است در فاز دو به صورت کلانتر ساخته میشود و برج مراقبت به ارتفاع ۱۰۰ متر در برنامه قرار دارد.
چلندری تصریح کرد: در برخی مواقع از قرارداد ساخت فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان قرارداد سرمایه یاد میشود در حالی که این یک قرارداد پیمانکاری است. در زمان مرحوم قاسمی (وزیر اسبق وزارت راه و شهرسازی) استجازهای از مقام معظم رهبری برای تخصیص نفت به ارزش ۱۰.۹ میلیارد یورو با هدف توسعه پروژههای زیرساختی وزارت راه و شهرسازی دریافت شد و با شرکت چینی هاکان انرژی در مدل تهاتر وارد مذاکره شدیم که با استقبال آنها مواجه شد. سپس قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو بین طرفین منعقد شد و برای بهرهمندی از توان داخلی کنسرسیومی با حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تشکیل و اواخر سال گذشته عملیات اجرایی در ۴ جبهه کاری آغاز شد.
وی با بیان اینکه «طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تأکید ویژهای بر تکمیل فاز ۲ شهر فرودگاهی امام دارد»، ابراز امیدواری کرد در صورت تخصیص به موقع منابع مالی در ۶ ماه اول سال آینده پروژههای جبهه اول فاز ۲ شامل تکمیل باندهای پروازی، پلهای ارتباطی هواپیما، کلیه تجهیزات روشنایی و کمک ناوبری و ارتباطی به بهره برداری برسد تا قابلیت نشست و برخاست هواپیماها بر روی باند فراهم شود.
چلندری در خصوص افتتاح فرودگاه سلام اظهار کرد: ترمینال سلام اتفاق بسیار خوبی در شهر فرودگاهی امام خمینی بود، همواره در مورد جانمایی ترمینال سلام انتقاد وجود داشت اما امروز آن تصمیمگیری نشان میدهد که فکر و ایده خوبی در پس آن بوده است.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: توفیق داشتیم عملیات حج ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را با بالاترین سطح رضایتمندی انجام دهیم. برای حج تمتع حدود ۲۵۶ پرواز انجام دادیم و ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائرین از شهر فرودگاهی امام خمینی و پایانه سلام به مکه مشرف شدند. بالای ۵۰ درصد زائرین از ۱۱ استان کشور از ترمینال سلام اعزام شدند. در عملیات اربعین نیز ۱۷۸۰ پرواز از ترمینال سلام انجام و ۲۵۰ هزار نفر اعزام و پذیرش شدند.
وی افزود: در پایانه ۱ در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر از فرودگاه امام جابهجا کردیم. در سال ۱۴۰۱ نیز میزان مشابهی ثبت شد و حدود ۴۵ هزار پرواز هم انجام شد. این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۷ میلیون و ۵۰۰ مسافر رسید و ۴۹ هزار پرواز انجام شد. حدود ۱۰ درصد افزایش مسافران را شاهد بودیم. در ۱۴۰۳ افزایش ۱۵ درصدی را در آمار ۵ ماهه ابتدای سال شاهد هستیم. پیشبینی میکنیم میزان جابهجایی ما در سال جاری به نزدیک ۹ میلیون مسافر برسد.
چلندری در خصوص وضعیت سودآوری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۹۰۰ میلیارد تومان مجموع درآمد فرودگاه بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم با شفاف سازی قراردادها ۵ برابر شد و به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و طبق برنامه ریزیها این رقم در سال ۱۴۰۳ به بالای ۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ بنابراین فرودگاههای ما بنگاههای اقتصادی هستند.