به گزارش آژانس خبری تبریزمن، مهدی اقبال با اشاره به بخشنامه روز ۳۱ شهریور معاونت امور اسناد سازمان ثبت مبنی بر عدم نیاز به برگ گواهی تاییدیه برای نقل و انتقال خودرو گفت: در اجرای ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و نیز تکلیف قانونی مردم در جهت امنیت و بهداشت حقوقی با تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی، کار تنظیم سند قطعی خودرو در کمترین زمان ممکن صورت میگیرد.
وی افزود: در این خصوص تدابیر خوبی از سوی سازمان ثبت اندیشیده شده که در گام نخست تمام عملیات سند انتقال خودرو به صورت الکترونیکی انجام میشود و تمام اسناد تنظیمی مردم در سیستم ثبت آنی و بانکهای اطلاعاتی جامع سازمان ثبت اسناد ذخیرهسازی میشود و در هر دورهای از زمان که استعلامی از اصالت یک سند رسمی صورت گیرد قابلیت پاسخگویی حتی وکالت و یا انتقال قطعی آن سند وجود دارد.
دریافت اطلاعات اصالت سند خودرو روی سایت سازمان ثبت و سامانه «ثبت من»
معاون سازمان ثبت اسناد کشور اضافه کرد: همچنین در سامانه اصالت سند نیز ( هم در سایت سازمان ثبت اسناد و هم در سامانه « ثبت من » بر روی تلفن همراه ) مردم میتوانند اطلاعات سند خودرو و سند وکالت خود را مشاهده نمایند.
اقبال با بیان اینکه ۸۴۰۰ دفتر اسناد رسمی در تمامی نقاط کشور و حتی نقاط محروم فعالیت دارد، تأکید کرد: سردفتران آماده خدمترسانی به مردم هستند تا مردم با نهایت آرامش و امنیت و بهداشت حقوقی لازم در ظرف زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه، سند قطعی انتقال خودرو خود را دریافت کرده و در هر مرحله از اصالت آن نیز مطمئن باشند.
دریافت گواهی تأییدیه نقل و انتقال خودرو از نیروی انتظامی زمانبر بود
وی افزود: در واقع با توجه به اینکه دریافت گواهی تأییدیه نقل و انتقال خودرو از نیروی انتظامی، وقت و زمان زیادی لازم داشت با حذف آن، تنظیم سند قطعی نقل و انتقال به کمترین زمان ممکن کاهش یافته است.
این مسئول ادامه داد: ضمن اینکه اگر دریافت گواهی تأییده از ناجا زمانبر میشد دفاتر اسناد رسمی تکلیف داشتند تا نسبت به اصالت این تأییدیه استعلام بگیرند که همه این موارد زمانبر بود و رفت و آمدهای زیادی نیاز داشت لذا بخشنامه جدیدی مبنی بر حذف این گواهی توسط معاونت امور اسناد سازمان در راستای تسهیل و تسهیل در روند تنظیم سند رسمی خودرو صادر شده است.
به گفته اقبال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سری اقدامات دیگری هم در راستای تسهیل و تسریع در تنظیم سند رسمی خودرو از جمله در مباحث هزینهای و ریالی انجام داده که بزودی اعلام خواهد شد.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد کشور درباره مزایای تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی گفت: امنیت حقوقی و بهداشت حقوقی و جلوگیری از آسیبهای موجود ناشی از عدم تنظیم سند رسمی خودرو و نیز کاهش بخشی از پروندههای محاکم قضایی از مهمترین ویژگیهای این کار است.