به گزارش تبریزمن، جبارعلی ذاکری امشب در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: راه آهن میانه – تبریز مسیر تبریز تا تهران به ۴ ساعت کاهش خواهد داد.
وی افزود: با افتتاح این مسیر ۴۴ کیلومتری، قطار به جای دور زدن قطاع ۲۷۰ درجه ای پل سهند، ۹۰ درجه طی خواهد کرد و با حذف قوس های تند در مجموع به میزان ۱۱۴ کیلومتر مسیر کوتاه تر میشود.
ذاکری تصریح کرد: با حذف قوس های تند همچنین سرعت قطار از ۹۰ کیلومتر در ساعت به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش می یابد و در واقع سرعت طی مسیر ریلی تبریز تا تهران مشابه مسیر جادهای می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی مدعی شد: افتتاح راه آهن میانه- تبریز، ضریب بهره وری واگن ها را دوبرابر و حمل و نقل ریلی را اقتصادیتر خواهد کرد.
گزارش فارس حاکی است، احداث راهآهن تبریز – میانه از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حمل و نقل کشور و آذربایجانشرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابهجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد.
این طرح که در ۲۲ سال گذشته تجربه ۳ رئیس جمهوری و وعدههای دولتهای گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است در دولت سیزدهم با تلاش مسؤولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.
راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمالغرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور میشود و بدون شک رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رشد تورم شده است، میتواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.