به گزارش پایگاه خبری تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، بهزاد ولی زاده، با اشاره به افزایش مصرف دخانیات و قلیان، افزود: وزارت بهداشت در حال استانداردسازی مصرف دخانیات و نظارت بر بسته بندی مواد دخانی است، قیمت این مواد بسیار پایین است و باید قیمتها افزایش یابد تا منجر به کاهش مصرف شود.
وی در خصوص ترفندهای صنعت دخانیات، ادامه داد: یکی از ترفندهای صنایع دخانی معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک سیستمهای ایجاد بخار (ویپ) و سیستمهای گرم کننده تنباکو به عنوان محصولات بی خطر است. جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه میکنند به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل میشوند.
ولی زاده گفت: یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیبها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات، ممنوعیت کامل تبلیغات است. صنایع دخانی از طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعمهای متفاوت و متنوع و تبلیغات گسترده در فیلمهای خانگی باعث فریب جوانان و نوجوانان میشوند؛ بازارهای فروش محصولات دخانی، جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات در نهایت به کام مرگ میروند.
وی افزود: استفاده از طعم دهندههای جذاب و اسانسهای خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین به کار میرود، عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است. تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان “کم” خطر و کم آسیب” یا “تمیزتر” به جای سیگارهای معمولی تحت عنوان سیگار “لایت”، ترفندی دیگر از صنایع دخانی است.
ولی زاده با بیان اینکه حمایتهای مالی و معنوی صنایع دخانی از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص، ترفندی دیگر از صنایع دخانی برای افزایش مقبولیت اجتماعی است، خاطرنشان کرد: محصولات دخانی نوپدید وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب به کیسههای هوایی ریه، خطر ابتلاء به سرطان ریه را افزایش میدهد، هیچ نوع تنباکوی بدون دودی جایگزین ایمنی برای سیگار نیست.
وی با تاکید بر ممنوعیت فروش اینترنتی دخانیات، افزود: استفاده از محصولات دخانی نوپدید نظیر سیگار و قلیان الکترونیکی ویپ و محصولات گرم کننده سیگار بدون دود خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی عروقی و ریوی را افزایش میدهد و موجب سرطانهای دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده میشود.
ولی زاده در خصوص مالیات بر دخانیات گفت: طبق مستندات جهانی یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری و کاهش شیوع استعمال محصولات دخانی به عنوان کالای آسیب رسان سلامت، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است، ۱۰ درصد افزایش قیمت سیگار میتواند مصرف دخانیات را به میزان ۵ درصد کاهش دهد.
وی درباره آخرین وضعیت مالیات بر محصولات دخانی، گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی نرخ مالیات محصولات دخانی کشور ۲۵ درصد است که با نرخ جهانی حدود ۵۰ درصد اختلاف دارد. قانون ارزش افزوده محصولات دخانی در سال ۱۴۰۰ تصویب شد و در آن سال نرخ مالیات ۲۵ درصدی برای سیگارهای ایرانی و ۴۰ درصدی سیگارهای تولیدی با برند خارجی در نظر گرفته شد.
ولی زاده ادامه داد: بر اساس قانون مالیات محصولات دخانی، میزان مالیات محصولات دخانی باید به میزان ۵ درصد در هر سال افزایش یابد؛ اما این موضوع اتفاق نیفتاده است. موضوع مالیات محصولات دخانی وارد برنامه هفتم شده به نحوی که نرخ مالیات ۱۵ درصدی برای سیگارهای ایرانی و ۲۵ درصدی برای سیگارهای تولیدی برند خارجی و نرخ ۵۰ درصدی برای سیگارهای وارداتی در نظر گرفته شده است. نرخ مالیات ۷۵ درصدی بر خرده فروشی باید در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شود و سیستم مالیاتی به نحوی باشد که مالیات بر خرده فروشی لحاظ شود.
وی با بیان اینکه متأسفانه دخانیات در سبد خانوار تعریف شده، افزود: در نظر داریم سیگار از سبد خانوار حذف شود. مالیات ۱۵ درصدی سیگار با نشان ایرانی باید افزایش یابد. امیدواریم با اجرای مکانیزه کردن مراکز فروش به سیستم مالیاتی کشور شاهد کاهش عرضه این محصولات باشیم. در حال حاضر، نرخ مالیاتی سیگار به صورت درصدی است و مصرف کننده نهایی آن را پرداخت میکند. در حالی که باید تولید کننده مالیات سیگار را پرداخت کند.