به گزارش پایگاه خبری تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی بهمن آبادی، با بیان اینکه سامانه مکانیابی تماس گیرندگان به ما کمک میکند تا موقعیت مکانی تماس گیرنده را رهگیری و مکان تقریبی او را پیدا کنیم، افزود: مکان تماس گیرندگان خطوط ثابت تلفنی با کمک اطلاعات موجود در سامانه مخابرات توسط واحد ارتباطات اورژانس مشخص میشود.
وی با اشاره به تفاوت شعاع مکانیابی تماس گیرندگان با تلفن همراه در محیطهای مختلف، یادآور شد: در داخل شهر، شعاع ۳۰۰ متری برای مکانیابی مشخص میشود، اما در جادهها به علت فاصلههای زیاد، شعاع یک کیلومتری مدنظر قرار میگیرد.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: نیاز است سیستم مکان یاب یا GPS گوشی تلفن همراه تماس گیرنده در زمان تماس با ۱۱۵، روشن و در حین تماس، فعال باشد. ممکن است در ابتدای کار در برخی موارد دقت مکانیابی پایین باشد و شناسایی مکان تماسها با خطا مواجه شود اما اورژانس کشور در تلاش است تا این سیستم، بهینهسازی شود و میزان خطاهای آن کاهش یابد.
بهمن آبادی با بیان اینکه در کشور هزاران فرستنده-گیرنده (BTS) داریم، افزود: برای بهبود دقت مکانیابی، باید تعداد BTSها افزایش یابد که این موضوع بر عهده اپراتورهای تلفن همراه است و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور با اشاره به نقش این سامانه در تسریع و تسهیل دسترسی به مددجویان افزود، یکی از مشکلات اساسی و زمانبر همکاران واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵، ثبت نشانی تماس گیرندگان بود که موجب اتلاف وقت در لحظات حیاتی فرایند کمکرسانی میشد اما بهرهگیری از این سامانه، زمان تلف شده را به میزان قابل ملاحظهای کاهش خواهد داد.
وی همچنین به تأثیر این سامانه در کاهش مزاحمتهای تلفنی اشاره کرد و گفت: مشخص بودن موقعیت مکانی و نشانی تماس گیرندگان، نقشی مهم و بازدارنده در کاهش مزاحمتهای تلفنی اورژانس ۱۱۵ ایفا خواهد کرد.
به گفته رئیس اداره فناوری اطلاعات سازمان اورژانس کشور در حال حاضر این سامانه در استان تهران فعال است و در روزهای آینده، این امکان در تمامی مراکز در سراسر کشور راهاندازی خواهد شد.