0
پاسخ معاون وزیر میراث فرهنگی به یک مطالبه محلی:

صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری برای گردشگری مراغه پیگیری می‌شود

  • کد خبر : 81775
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۷
صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری برای گردشگری مراغه پیگیری می‌شود
معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صدور مجوزهای بی‌نام برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مراغه پیگیری می‌شود.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری ایرنا، «مریم جلالی» روز چهارشنبه پس از بازدید از آثار تاریخی مراغه و در جلسه بررسی مسایل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی این شهرستان افزود: احداث موزه‌بازار و تعریف کاربری برای حمام خواجه نصیر مراغه نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به مطالبه شهردار مراغه مبنی بر فعالیت صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی و فرهنگی در این کهن‌شهر نیز بیان کرد: به‌زودی این صندوق را هم در مراغه فعال خواهیم کرد.

وی افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت چهاردهم بر اساس یک برنامه‌ریزی عمل می‌کند زیرا فرصتی برای توصیف ظرفیت‌ها و گلایه‌ها وجود ندارد و باید روی کاغذ، برای اولویت‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید بر اینکه هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان ملات بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باید به هم کمک کند، اضافه کرد: منابع مالی مورد نیاز از محل «بودجه استانی»، «اعتبارات ملی» و بخش خصوصی باید تامین شود.

وی سرمایه‌گذاران را سربازان جنگ اقتصادی خواند که باید تکریم شوند و ادامه داد: تمام تلاش خودمان را برای رفع موانع در دولت چهاردهم به کار می‌گیریم و آن را از مصادیق وفاق می‌دانیم.

رفع موانع سرمایه‌گذاران در دولت چهاردهم را مصداق تقویت وفاق می‌دانیم

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی همچنین با بیان اینکه حرایم آثار تاریخی در حال بازبینی است، اضافه کرد: هیچ‌یک از سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هم جدا نیست و حتی در حوزه صنایع دستی نیز برای احیای بافت‌های تاریخی برنامه‌ریزی شده است.

«جلالی» این را هم مورد تاکید قرار داد: صرفا تقویت توجه به داشته‌ها کافی نیست و باید بتوانیم مسایل را اولویت‌بندی کنیم؛ برای نمونه در خصوص مطالبه شهرستان برای راه‌اندازی سایت چندزبانه معرفی ظرفیت‌ها، باید تقویت سایت «مراغه‌گرد» در اولویت قرار گیرد و نگاه جامع نسبت به مقوله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشد.

۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور به توجه بیشتر نیاز دارند

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان مراغه نیز در این جلسه گفت: مراغه جزو ۱۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور به شمار می‌رود و با ۳۰۰ اثر ثبت ملی به توجه بیش از پیش نیاز دارد.

«مرتضی مینویی» با بیان اینکه بیشتر آثار تاریخی مراغه به دوره ایلخانی بر می‌گردد، افزود: بیشتر بناهای تاریخی این کهن‌شهر از آثار نادر کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آثار ملی مراغه بخشی از هویت فرهنگی کشورمان به شمار می‌رود، این را هم بیان کرد که متاسفانه این آثار مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

قوانین دست و پاگیر مانع اقدامات موثر بخش خصوصی

فرماندار مراغه با تاکید بر اینکه مراغه مردمانی فرهنگ‌دوست دارد، گفت: آنچه که اجازه نمی‌دهد تا مردم این شهرستان آستین بالا بزنند و ضمن مرمت آثارشان از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنند، قوانین دست و پاگیر است.

«مینویی» اضافه کرد: این مردم وقتی اراده کنند، کاری را انجام می‌دهند اما متاسفانه در بحث گردشگری و رسیدگی به آثار تاریخی قوانین دست و پاگیر بسیاری وجود دارد.

وی افزود: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نگاه متفاوتی نسبت به آثار مراغه دارد اما به دلیل محدودیت منابع، در شان آثار تاریخی مراغه، قدم‌های موثر برداشته نشده است.

به گفته فرماندار مراغه، برخی از مراکز بکر گردشگری مراغه در حالی از سوی میراث فرهنگی به عنوان روستای نمونه گردشگری ثبت شده که اداره صمت نیز آن را جزو مناطق دارای معدن معرفی کرده و سرمایه‌گذار بخش گردشگری این روستا در نیمه راه مانده است.

مراغه بیش از ۲ هزار سال مدنیت دارد

شهردار مراغه نیز با بیان اینکه مراغه مدنیت بیش از ۲ هزار ساله دارد، گفت: همه مشکلات این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی در یک جلسه حل‌شدنی نیست و بر همین اساس به موارد مهم همچون رصدخانه می‌توان به صورت ویژه توجه کرد.

«شهرام مروتی» افزود: رصدخانه مراغه یک اثر تاریخی در سطح ملی و جزو میراث فرهنگی ارزشمند کشورمان به شمار می‌رود و شهرداری مراغه نیز از حدود ۲ سال قبل ساماندهی محوطه آن را با صرف بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این اثر در سطح جهانی می‌تواند مطرح شود، ادامه داد: مرمت و بهسازی این اثر فاخر باید با هدف رساندن آن به کارکرد واقعی خودش، در سطح ملی دنبال شود و این امر با اعتبارات شهرداری امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی معبد مهر مراغه نیز از آثار تاریخی فاخری است که کمترین امکانات زیرساختی برای گردشگران را هم ندارد و از آنجایی که در خارج از محدوده شهری است، شهرداری نیز نمی‌تواند به آنجا رسیدگی کند.

«مروتی» با بیان اینکه مدرسه نور دانش مراغه نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: صندوق احیا و مرمت آثار تاریخی را به مراغه سوق دهید تا این بازوی سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، یک اثر فاخر مراغه را بازسازی کند.

وی اضافه کرد: پایگاه ملی منظر فرهنگی و تاریخی مراغه نیز اگرچه سال گذشته تصویب شد اما تاکنون کار چندانی انجام نشده است و با اعتبارات قطره چکانی کار به جایی نمی‌برد.

شهردار مراغه همچنین با بیان اینکه در طرح تفصیلی و طرح جامع شهری مساحت بافت تاریخی مراغه ۱۶ هکتار در نظر گرفته شده، اضافه کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی اصرار دارد که این شهرستان دارای ۴۰۰ هکتار بافت تاریخی است و همین موضوع محدودیت‌ها و گله‌مندی اهالی را در پی داشته است.

«مروتی» این را هم بیان کرد: شهرداری مراغه حاضر است تا هزینه مطالعات بافت تاریخی شهر را تامین کند و از این طریق محدودیت‌ها و گله‌مندی‌های مردم را کاهش دهد.

وی همچنین احداث بازارچه صنایع دستی را هم از نیازهای اساسی شهرستان دانست و پیشنهاد داد که این بازارچه در یکی از خانه‌های تاریخی شهر از جمله خانه تاریخ «نبئی» راه‌اندازی شود.

به گزارش ایرنا معاون وزیر میراث فرهنگی قبل از این جلسه هم از بافت تاریخی مراغه، مدارس نوردانش و ملامعزالدین، حمام خواجه نصیر و چندین سرای تاریخی از جمله «خواجه ملکم»، «روح‌زنده»، «خامنه» و «متولار» بازدید کرد.

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=81775

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.