2
استاندار آذربایجان شرقی

نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست

  • کد خبر : 82272
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت پاسخگوی ذهن خلاق و جستجوگر دانش‌آموزان نیست، گفت: رویکرد شورای آموزش و پرورش استان باید دانش‌آموزمحور و متناسب با نیازهای نسل جدید باشد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگاری ایرنا،  بهرام سرمست صبح امروز (یکشنبه) در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، گفت: بنده قبل از هر چیز، معلم هستم و معلم خواهم ماند و بهترین لحظات من لحظاتی بوده که برای دانش‌آموزان و دانشجویان تدریس کرده‌ام.

وی با اشاره به تغییر و تحولات زیاد در نظام آموزشی کشور، گفت: امروز نهادهای متعددی، تربیت نسل جدید و جامعه‌پذیری این نسل را عهده‌دار هستند؛ خانواده به‌عنوان اولین نهاد و سپس مدرسه و جمع دوستان و فضای کار و همچنین رسانه‌های ارتباط جمعی که به موازات همه اینها بیشترین نقش را دارند.

سرمست ادامه داد: نهاد دولت هم در تربیت نسل جدید موثر است و معتقدم که امروز دولت علاوه بر وظیفه ذاتی خود یعنی تامین امنیت و خدمات عمومی، ۲ ماموریت مهم دیگر یکی ترویج تولید و دیگری تربیت هم بر عهده دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شاهد یک ناکارآمدی و کژکارکردی در حوزه تربیت هستیم، افزود: امروز نقش خانواده در رابطه با تعلیم و تربیت به درستی انجام نمی‌یابد و ارکان نظام آموزش و پرورش از انسجام برخوردار نیست؛ در نتیجه چیزی که ذهن خلاق و نوآور دانش‌آموز در جستجوی آن است با ذهنیت خانواده و معلمان مطابقت ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این امروزه شاهد یک نوع وارونگی دانش و دانایی در مدارس و خانواده‌ها هستیم؛ یعنی دانش‌آموزان در دستیابی به دانش و اطلاعات مهارت بالاتری دارند و خانواده و مدرسه نمی‌توانند به روحیه پرسشگری و کنجکاوی آنها پاسخ دهند.

سرمست افزود: در این شرایط، تعارضات تربیتی بین خانواده و مدرسه اتفاق می‌افتد و دولت هم در این میان با اقتضائات و نیازهای نسل جدید فاصله زیادی دارد و با فضای ذهنی دانش‌آموزان نسبتی ندارد.

وی گفت: خروجی این وضعیت، بروز پارادوکس ( تناقض) در نظام سیاسی و اعتقادی است که این مسأله نیاز به آسیب‌شناسی جدی دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای آموزش و پرورش، گفت: شورای آموزش و پرورش باید رویکردش متناسب با اقتضائات و نیازهای نسل جدید و در واقع دانش‌آموزمحور باشد.

وی تاکید کرد: باید آموزش و پرورش و نقش آن را باور کنیم و در وهله نخست، خود معلمان و مسئولان آموزش و پرورش باید این باور را داشته باشند.

سرمست همچنین در مورد برگزاری دومین جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی (رینوفست) گفت: این جشنواره یکی از کارهای ضروری است که حتماً از آن حمایت خواهیم کرد تا به بهترین شکل برگزار شود.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از خیرین مدرسه‌ساز که به خاطر آموزش و پرورش از مال و دارایی خود می‌گذرند، گفت: در بسیاری از موارد، این خیرین جلوتر از آموزش و پرورش حرکت می‌کنند و کار آنها فوق‌العاده ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه مدارس کانکسی در شأن آذربایجان شرقی نیست، گفت: از ظرفیت خیرین برای برچیده شدن این مدارس در یک زمان‌بندی معین استفاده می‌کنیم.

سرمست بر الگوسازی از دانش‌آموزان موفق و افتخارآفرین در مسابقات و جشنواره‌های علمی هم تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش استان برای افزایش تعداد این دانش‌آموزان هدف‌گذاری و برنامه مشخص داشته باشد.

وی بر پیگیری تکمیل مدارس نیمه‌تمام از محل مولدسازی دارایی‌های دولت نیز تاکید کرد و گفت: از محل اجرای این قانون حتما سهمی هم برای رفاه معلمان عزیز در نظر گرفته شود.

وی در مورد آسیب‌های اجتماعی در مدارس هم گفت: استانداری نقش خود را در زمینه کاهش این آسیب‌ها ایفا خواهد کرد، اما معتقدیم که معلمان بیشترین نقش را در این زمینه دارند و بیشترین تلاش ما باید در جهت جدی گرفتن نقش معلمان باشد.

حدود ۷۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در آذربایجان شرقی مشغول فراگیری علم هستند.

حدود پنج هزار و ۵۰۰ فضای آموزشی دولتی و ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه غیردولتی در آذربایجان شرقی وجود دارد و این استان از نظر تعداد فضاهای آموزشی در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=82272

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.