1

سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه به تفکیک اپراتورها

  • کد خبر : 88490
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه به تفکیک اپراتورها

طبق آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه مشخص شد.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش‌هایی از شماره پنجاهم فصلنامه آماری خود با عنوان «گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات» به تحلیل جامع شاخص‌های کلیدی ارتباطات شهری، روستایی و پهن‌باند ثابت در تابستان ۱۴۰۳ می‌پردازد. داده‌ها و تحلیل‌های ارائه شده، روندهای تاریخی، تغییرات اخیر و پیامدهای سیاست‌گذاری‌های گذشته را به شکلی مطلوب روشن می‌سازد و بررسی آن به منظور ترسیم و ارزیابی افق‌های پیش‌رو خالی از لطف نیست.

تحول در خطوط تلفن ثابت و روستایی: پیامدهای توسعه فناوری‌های نوین

بر اساس داده‌های ارائه شده در این گزارش تخصصی، ضریب نفوذ تلفن ثابت در بازه زمانی مذکور، کاهش جزئی را نشان می‌دهد؛ امری که در تداوم روند کاهشی ضریب نفوذ این نوع از ارتباطات طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود و تا حد زیادی متأثر از جایگزینی تلفن‌های ثابت با فناوری‌های مدرن همچون تلفن‌های همراه است. همچنین، تعداد اشتراک‌های روستایی شرکت مخابرات ایران نیز در این دوره، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، با ۰.۶۹ درصد کاهش به ۳,۹۳۱,۰۲۷ اشتراک رسیده است. به عقیده بسیاری از متخصصان، این روند کاهشی بیانگر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی جدیدتر در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی کشور است، زیرا سهولت کاربرد تلفن همراه نیاز موجود به خطوط ثابت را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی مورد بررسی در این گزارش، کاهش ۱۱.۱ درصدی تعداد تلفن‌های همگانی است که از ۶۳,۷۸۳ به ۵۶,۶۹۸ دستگاه رسیده است. این روند را نیز می‌توان پیامد افزایش دسترسی به تلفن‌های همراه و دیگر فناوری‌های نوین ارتباطی دانست. روند کاهشی مذکور همچنین مبین کاهش وابستگی به زیرساخت‌های سنتی و تحول به سمت راهکارهای دیجیتال است. از سوی دیگر، کاهش ۸.۴۱ درصدی تلفن‌های همگانی جاده‌ای از ۱۴۲۷ به ۱۳۰۷ دستگاه، نویدبخش افزایش پوشش آنتن دهی تلفن همراه در مسیرها و جاده‌های مواصلاتی کشور محسوب می‌شود.

سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه به تفکیک اپراتورها

سهم بازار مشترکین پهن‌باند ثابت

بر اساس داده‌های ارائه شده در گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحلیل سهم بازار فناوری‌های مختلف پهن‌باند ثابت، الگوی رقابتی این حوزه را آشکار می‌سازد. این امار به شرح زیر است:

فناوری «X-DSL»: با سهم ۷۱ درصد، همچنان تسلط خود را بر بازار حفظ کرده است.
فناوری «TD-LTE»: با سهمی معادل ۲۱ درصد، نشان از رشد محبوبیت اینترنت بی‌سیم دارد.
فناوری‌های «FTTH» و «WiFi»: هر یک ۴ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس داده‌های آماری ذکر شده، افزایش تدریجی سهم فناوری «FTTH» (فیبر نوری) و «TD-LTE»، نشان‌دهنده روند تغییر جهت صنعت ارتباطات و حرکت آن به سوی فناوری‌های جدید با کیفیت و سرعت بالاتر است. این روند، همچنین فرصتی برای رشد اقتصادی و بهبود خدمات برای کاربران محسوب می‌شود. با این وجود، سهم ۷۱ درصدی فناوری «X-DSL»، مبین ظرفیت‌های بالای صنعت ارتباطات برای پذیرش نوآوری و لزوم حرکت به سمت توسعه بیشتر فناوری‌های نوین است.

سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه به تفکیک اپراتورها

جایگاه اپراتورهای تلفن همراه: رقابت برای کسب برتری

بر اساس اطلاعات مورد منتشر شده در بهش سهم بازار مشترکین فعال تلفن همراه به تفکیک اپراتور، در این گزارش، همراه اول با ۵۲ درصد سهم بازار، همچنان در این زمینه پیشرو به شمار می‌رود. این شرکت با سرمایه‌گذاری در شبکه ۴G و توسعه خدمات ۵G، به عنوان ستون اصلی ارتباطات همراه در کشور فعالیت می‌کند. همچنین شرکت ایرانسل نیز با ۴۴ درصد سهم، توانسته با تمرکز بر نوآوری‌های دیجیتال و ارائه خدمات مقرون‌به‌صرفه، رقابت نزدیک خود با همراه اول را حفظ کند. در این میان، رایتل نیز با سهم ۴ درصدی از بازار مذکور، رتبه سوم را در اختیار گرفته است.

نسبت میان خطوط فعال دائمی و اعتباری تلفن همراه نیز از دیگر نکات برجسته و جالب توجه این گزارش به شمار می‌رود. بر اساس اطلاعات موجود در فصلنامه آماری، نسبت خطوط اعتباری به خطوط دائمی همچنان به شکل قابل توجهی بالاتر است.

سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه به تفکیک اپراتورها

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=88490
  • ارسال توسط :
  • 34 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای سهم بازار پهن باند ثابت و مشترکین تلفن همراه به تفکیک اپراتورها بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.