به گزارش خبرآنلاین، نخستین نسل از سوپرب سال ۱۹۳۴ معرفی شد و از سال ۱۹۳۵، روی خط تولید در ملادا بولسلاو قرار گرفت. تولید نسل اول تا سال ۱۹۴۹ ادامه داشت. درمجموع ۸۹۰ دستگاه خودرو سواری و هزار و ۶۳۰ دستگاه خودرو نظامی از نسل اول سوپرب تولید شدند. اکثر نسخههای سوپرب به موتور ششسیلندر خطی مجهز بودند اما برخی نسخهها با موتور V8 نیز عرضه شدند. همچنین سوپرب نظامی به سیستم چهارچرخ محرک پارهوقت مجهز بود.
به نقل از دیجیاتو، پس از سال ۱۹۴۹، نام سوپرب تا سال ۲۰۰۱ بایگانی شد. پس از ادغام اشکودا با فولکس واگن، مدیریت جدید تصمیم گرفت اشکودا سوپرب را به مدل پرچمدار این برند تبدیل کند. سوپرب نسخهای شبیهسازیشده از فولکس واگن پاسات بود. ۲ نسل اول سوپرب مدرن، ویژگیهای فنی بسیاری را از پاسات به ارث بردند البته بدنه سوپرب بزرگتر از پاسات بود و کابین جادارتر و فضای بار بیشتری را در اختیار سرنشینان خود قرار میداد. همچنین درِ صندوق عقب سوپرب دوبخشی بود که به کاربر اجازه میداد مطابق نیازش از فضای بار استفاده کند.
چهارمین نسل اشکودا سوپرب سال ۲۰۲۳ معرفی شد، همان نسلی که در ایران موجود است. نسل چهارم سوپرب براساس پلتفرم ماژولار MQB توسعه یافته است. نسل چهارم سوپرب ظاهری کاملاً متمایز با نسل سوم آن دارد اما طرفداران اشکودا اعتقاد دارند این خودرو در نسل جدید خود بهبودی نداشته است.
نخستین نسل اشکودا سوپرب مدرن که سال ۲۰۰۱ روانه بازار شد، ۱۳۷ هزار دستگاه فروخت. فروش این خودرو در نسل دوم با جهشی بزرگ به ۶۱۸ هزار دستگاه رسید. نسل سوم حتی از نسل دوم نیز موفقتر ظاهر شد و توانست رکورد فروش ۸۰۵ هزار دستگاه را ثبت کند اما بعید است نسل چهارم سوپرب بتواند رکورد فروش نسل سوم را بشکند. مشتریان فعلی به خرید خودروهای کراساوور، همانند اشکودا کودیاک، علاقه بیشتری دارند. نسل دوم کودیاک تا حد زیادی از نظر مشخصات فنی و فناوری با سوپرب یکپارچه شده است. هنوز مشخص نیست در آینده نسل پنجم سوپرب را میبینیم یا خیر.
۵۸۵۸