به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نیروی هوافضای روسیه در اقدامی غیرمنتظره، دو فروند جنگنده نسل پنجم Su-57 «فِلون» با شمارههای دم ۲۵ و ۲۶ را تحویل گرفته است که به نظر میرسد اولین تحویل این جنگندهها در سال ۲۰۲۵ باشد.
این اقدام در حالی صورت گرفته که برنامه Su-57 از سالها پیش با مشکلات فنی، تاخیر در تولید، و تحریمهای سختگیرانه غربی مواجه بوده است. تصاویر این جنگندهها در ۱۰ آوریل در شبکههای اجتماعی منتشر شد که نشاندهنده انتقال آنها به پایگاهی نامعلوم در روسیه است، اما مقامات رسمی و شرکت دولتی ROSTEC هنوز این تحویل را تایید نکردهاند.
بر اساس گزارشها، این دو جنگنده احتمالاً در هفتههای اخیر در کارخانه کومسومولسک-آمور (KnAAPO)، مرکز اصلی تولید Su-57، ساخته شدهاند. با این حال، برنامه Su-57 همچنان با چالشهای متعددی از جمله هزینههای بالای توسعه، نرخ تولید پایین، و محدودیتهای ناشی از تحریمها مواجه است که دسترسی روسیه به قطعات پیشرفته مانند رادارهای AESA و سیستمهای جنگ الکترونیک را محدود کرده است.
تا اوایل سال ۲۰۲۵، کمتر از ۲۰ فروند Su-57 در خدمت عملیاتی قرار دارند، بسیار کمتر از هدف اولیه مسکو برای تولید ۷۶ فروند تا سال ۲۰۲۷.
تحریمهای تشدیدشده پس از آغاز درگیری در سال ۲۰۲۲ با اوکراین، روسیه را مجبور به استفاده از جایگزینهای داخلی کرده که هنوز در مرحله نمونهسازی هستند یا با استانداردهای نسل پنجم فاصله دارند.
کارخانه KnAAPO که علاوه بر Su-57، جنگندههای Su-35 و نمونه اولیه Su-75 «چکمیت» را تولید میکند، تحت فشار شدید تقاضای صنعتی و کمبود منابع قرار دارد. هزینه بالای هر فروند Su-57 نیز مانع خرید گسترده و صادرات آن شده، بهویژه پس از خروج هند از برنامه مشترک در سال ۲۰۱۸ و نبود سفارشهای بینالمللی.
از نظر عملیاتی، ادغام Su-57 در میدان نبرد شبکهمحور، بهویژه در کنار پهپاد مخفی S-70 Okhotnik-B، هنوز در مراحل اولیه آزمایش است. با این حال، گزارشها از تحویل سه سری Su-57 در سال ۲۰۲۴ و اظهارات مدیر KnAAPO درباره ورود نسخه جدیدی در سال ۲۰۲۵، گمانهزنیهایی را درباره بهبودهای فنی، از جمله احتمال استفاده از موتور پیشرفته AL-51F1، برانگیخته است.
این تحولات نشاندهنده عزم روسیه برای پیشبرد برنامه Su-57 در برابر موانع داخلی و خارجی است، اما محدودیتهای موجود، حضور عملیاتی این جنگنده را همچنان محدود نگه داشته است.
منبع: defencesecurityasia
۲۲۷۲۲۷