به گزارش آژانس خبری تبریزمن، اصغر مکرمی تصریح کرد: با توجه به کاستیهای فنی قطار شهری تبریز، افتتاح خطوط جديد مترو بدون در نظر گرفتن ريسكهاي موجود میتواند علاوه بر خسارات مالی، پیامدهای انسانی غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.
وی، وجود سیستمهای هوشمند حمل ونقل ریلی را ضامن کاهش حوادث در قطارهای شهری خواند و گفت: کاستیهای موجود میتواند هنگام بروز بلاياي طبيعي یا غیرطبیعی منجر به صدمات، ويراني، ناتواني يا سوءاستفاده از سيستم قطار شهري به عنوان يكي از زيرساختهاي شهري گردد!
این کارشناس مسایل شهری ضمن انتقاد از افتتاح پروژههای ناقص در کشور تاکید کرد: نميدانيم سبقتگيري در افتتاح چنين پروژههايي قبل از رعايت اکثریت فاکتورهای مهم ذکر شده در قابليتهاي ايمني سيستم مديريت ساختمان مترو (BMS)، كه حتی مهمترین آنها، سيستم كنترل ترافيكي الكترونيكي (CTC) ميباشد چه گرهي از مردم باز خواهد كرد.
مکرمی یادآور شد: حادثه قطار تبريز – مشهد به عنوان نمونه بارز پیامدهای فقدان سیستمهای هوشمند ریلی میتواند آیینه عبرت مسئولان باشد لذا نمیتوان به این راحتی از کنار حادثه اخیر متروی تبریز عبور کرد.
وی اضافه کرد: فرآيند تحليل سلسله مراتبي AHP راهي براي انجام اولويتبندي (تعيين درجه خطرپذيري) با روش علمي قوي به منظور طبقهبندي است. که متأسفانه در شهر تبریز این امر به هیچ عنوان رعایت نگردیده است که میتواند خطرات جدی و غیرقابل جبران را به دنبال آورد.
این کارشناس مسایل شهری با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در پروژههای شهری خاطرنشان کرد: در ساختار حمل ونقل مترو مانند بیشتر ساختارها از قابلیتهای ایمني سيستم مديريت ساختمان (BMS) بهره ميگيرند. امر حفظ ايمني افراد و امنيت سيستمها با استفاده از فناوري نوين روز با دقت و سرعت زيادي انجام ميشود و بطور همزمان هزينههاي اين سيستمها نيز پايين ميآيد.
اصغر مکرمی با اشاره به فاکتورهایی که برای ایمني افراد و امنيت سيستمها در يک سيستم ايمني مبتني بر مديريت ساختمان موثر ميباشند گفت: مهمترین آنها از جمله کنترل تردد بوسیله سیستمهای الکترونیکي (CTC)، کنترل دربها و گیتهای ورودی و خروجی، سیستمهای اعلام و اطفاء حریق است.
وی ادامه داد: سیستم آسانسورها و پله برقیها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم برق اضطراری، رعایت پدافند غیرعامل، تلویزیون مداربسته (CCTV)، رعایت الزامات معماری تأثیرگذار، رعایت عوامل تاثيرگذار بر رضايتمندي مسافران از دیگر فاکتورهای ایمنی در چنین پروژههایی است.
مکرمی در خاتمه یادآور شد: با توجه به توضیحات فوق و در نظرگرفتن سیستمهای مبتنی بر ايجاد ايمني و امنيت بيشتر در سيستم حمل و نقل مترو و وجود آثار مثبت آن از قبيل کاهش آلودگي هوا، کاهش ترافيک، تسهيل در حمل ونقل و…، در صورتيکه كاربران (مسافران) رفتار و موارد مربوط به استفاده بهينه از اين سامانه را رعايت نمايند، اين سيستم ميتواند داراي نتايج بسيار مفيدي در جهت تسهيلات حمل و نقلي آنها باشد و فرهنگسازیهای جدی را در این خصوص میطلبد.