تبریزمن – سرویس اجتماعی: روز معلم یکی از نوستالژیترین روزهایی است که در هر سن، تداعیکننده جشنهای کوچکی است که در پاسداشت مقام معلم با تمام داراییهای زیبای کودکانه برگزار میشد اما با شیوع کرونا، همین دلخوشی و جشن کوچک معلمان و دانشآموزان در دو سال از هیاهوی کرونا گم شده است.
همه ساله و در آستانه ۱۲ اردیبهشت که همزمان با تاریخ شهادت ابر استاد فلسفه و کلام، استاد مرتضی مطهری است دانشآموزان در تکاپوی تقدیر از زحمات یک ساله معلم خود میشدند، اما با شیوع کرونا هر چند برای مردم با در خانه نشستن همراه شد اما مدارس اولین جایی بودند که فعالیت خود را با تمام دشواریهای اینترنت از راه دور آغاز کردند و معلمان با تلاش دو چندان، محتوای آموزشی را در فضای مجازی بارگذاری کردند و آموزش آنلاین دانش آموزان را ادامه دادند.
معلمان و استادانی که متعهدانه فراتر از وظایف اداری و سازمانی خود همانند یک سرباز وطن به فکر ارتقای سطح علمی دانشآموختگان کشور تلاش کردند.
همگان مشاهده کردند که حتی معلمان و اساتیدی که به کرونا مبتلا شدند تدریس آنلاین را از روی تخت بخش عفونی بیمارستانها انجام دادند.
معلمان و اساتید از سالهای دور تا به امروز نشان دادهاند که در هر وضعیتی رسالت خود را فراموش نمیکنند؛ در ایام جنگ تحمیلی، در تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا و یا درگیری موسسات آموزشی در بحران کرونا و غیره همچنان به فکر فرزندان این مرز و بوم هستند.
▪️علت بروز مشكلات پایهای مجموعه آموزش و پرورش، تصميمگيريهای دقيقه نودی است!
با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه ۹۸ مدارس سراسر کشور به تعطیلی کشیده شدند و آموزش حضوری جای خود را به آموزش از طریق فضای مجازی و از راه دور داد.
بسیاری از معلمها از سه برابر شدن کار خود شاکی هستند و از طرفی دیگر مشکلات شبکه شاد و نبود ساعت معین برای تدریس، خستگی معلمان را بیش از پیش افزایش داده است.
یک معلم درباره گرامیداشت روز خودشان گفت: روز معلم امسال را در حالی سپری ميكنيم كه كلاسهای درسی به دليل شيوع بيماری كرونا در غالب كشورهای جهان به صورت حضوری برگزار نميشود.
ع.كريمپور ادامه داد: آموزش و پرورش ما برای رفع اين معضل همهگير اقدام به تهيه نرمافزاری به نام شاد كرد كه نتوانست شادی بياورد و به علت سرعت پايين اينترنت و در اختيار نداشتن گوشی هوشمند توسط دانشآموزانی كه قادر به خريد آن نيستند يا دانشآموزانی كه در مناطق غير قابل دسترسی زندگي ميكنند تمايلی جدی برای استفاده از اين نرمافزار پيدا نشد.
وی افزود: هرچند رفتار برخی مسئولان در اجبار استفاده از اين نرمافزار كه مشكلاتی هم دارد سوال برانگيز شد، بی گمان برای رفع اين نقصان ميشود با برنامهريزي جدي و تهيه دستگاههاي هوشمند صرفا آموزشی، گامی در جهت بهبود وضعيت برداشت.
این معلم اضافه کرد: شايد یکی از دلايل اصلی بروز چنين مشكلات در مجموعه آموزش و پرورش، تصميمگيريهاي دقيقه نودی است كه راه به جایی نميبرد ولي آنچه مشهود است حضور مستمر معلمان در عرصه علم آموزی آنلاین است كه شايسته تقدير است.
▪️اظهارات نادرست برخی مسئولان درباره شبكه شاد خستگی معلمان را دوچندان می کند!
طبق آمارها 30 درصد دانشآموزان دسترسي به فضای مجازی ندارند كه هنوز براي آنها تدبيري انديشيده نشده است.
شيوه تدريس هم بسته به مناطق مختلف، متفاوت است به طوری که در مناطق برخوردار كه دانشآموزان برای نِت مشكلي ندارند تدريس با فيلم و اپلیکیشن های آموزشی به مراتب راحتتر از مناطقي است كه دايم دغدغه تمام شدن بسته نِت شاگردان را دارند و به جاي فيلم، از عكس و صدا استفاده می کنند و در تمام اين روزها بيشتر نگران عقبافتادگی درس دانش آموزانی هستند كه هنوز وارد گروههاي كلاسی نشدهاند.
در پشت صحنه كلاسهاي آنلاين و مجازی نیز كاش میشد خستگی اين روزهای زندگی معلمان را به تصوير كشيد كه در ایام عادی سال ۲۰ یا ۲۴ ساعت تدريس داشته و اكنون در دوران کرونا تمام هفته درگير كارهای مدرسه آنلاین هستند.
تهيه عكس و نوشتن جزوه، آماده كردن فايل صوتی، تشكيل كلاس آنلاين، توجه به روحيات دانش آموزان در اين ايام، برگزاری آزمون، تصحيح برگه و چک كردن تكاليف دانشآموزان با گوشی موبایل و پاسخگويي تمام وقت به سوالات دانشآموزان، پيگيري غيبتها و غیره و البته به همراه ضعف چشم و سردرد ناشی از كار زياد با موبایل که همگی را با هيچ منّتی انجام ميدهند.
جالب اینکه حتی بیادبی تعداد كمی از دانشآموزان را هم به حساب كم سنيشان ناديده ميگيرند، ولي وقتي مسئولی عدم استقبال معلمان از شبكه شاد را كمكاري معلمان ميداند و ميگويد معلمان بهانه ميآورند يا حرف از اجباري بودن حضور در شبكه شاد ميشود، خستگی بر تن آنها میماند!
▪️زندگی زیر خط فقر معلمان، آنها را به فعالیت در شغلهای دوم و سوم واداشته است!
در این شرایط خاص کرونایی، معلمان حقالتدریسی به دلیل نداشتن قراردادهای مناسب با وزارت آموزش و پرورش با حقوق اندک روزگار میگذرانند به طوری که در برخی مواقع هم برای آنها بیمه درمان به عنوان یکی از وظایف کارفرما رد نمیشود یا با روند ناقص همراه است که این وضعیت، اجحاف و عدم رضایت شغلی را بر قشر معلم به دنبال دارد.
قشری که به دلیل حساسیتهای شغلی باید با آرامش بر روی تعلیم و تربیت آینده سازان این مرز و بوم تمرکز داشته باشد اما به دلیل شرایط موجود دغدغه معیشت در بین این قشر بیداد میکند.
براساس بررسیهای انجام شده در سالهای اخیر اغلب این قشر بدلیل تورم در زیر خط فقر زندگی میکنند و همین امر آنها را به فعالیت در شغلهای دوم و سوم واداشته است.
بر اساس گزارشات واصله، بیش از صد هزار نفر از معلمان حق التدریس ۶ ماه از حقوق سال تحصیلی جاری و ۲ ماه از حقوق سال تحصیلی گذشته را دریافت نکردهاند هرچند هم اکنون در اردیبهشت 1400 همچنان این معلمان با کم و کاستیهای ناشی از دیرکرد در پرداختها مواجه هستند لذا همین امر میطلبد تا دستگاههای مسئول برای رفع دغدغه معلمان بیش از پیش اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهند.
برخی از معلمان گلایهمند هستند که هر سال اميد داريم كه مانند كاركنان سازمانهاي مختلف، از مزايای شايسته حقوقي و معيشتي گرفته تا امكانات رفاهي برخوردار شویم تا شايد معلم در آستانه بازنشستگي آرزو نكند كاش معلم نمی شد! روز معلم امسال نیز همانند سال گذشته یک تفاوت اساسی نسبت به سالهای پيش دارد و آن هم تعطيلي گسترده مدارس به خاطر بيماري كروناست.
گرچه مدرسه تعطيل بوده و فضای فيزيكی خانه دوم فرزندان کشور ماههاست كه رنگ دانشآموز به خود نديده اما آموزشهای مجازي با تمام نقایص موجود همچنان ادامه دارد و بسياري از معلمان و دانشآموزان، روزانه مشغول فرآيند ياددهي و يادگيري هستند.
گزارش از: شهرام صادق زاده