تبریزمن – جواد مغربی: اقتصاد هر کشوري به ميزان درآمد از طريق توليدات داخلي و همچنين صادرات بستگي دارد و واردات غيرقانوني و قاچاق کالا، رکود و به تبع آن تعطيلي واحدهاي توليدي و بيکاري کارگران را به دنبال دارد.
عليرغم تاکيدات مقام معظم رهبري و توصيه اقتصاددانان و کارشناسان امر اقتصاد در حمايت از توليد ملي و ممانعت از ورود کالاهاي قاچاق به کشور، متاسفانه همچنان شاهد ورود انواع کالاهاي خارجي بيکيفيت هستيم که ضربه بزرگي بر پيکر صنعت – توليد وارد میکند و کمر توليدکنندگان را خم کرده است.
متاسفانه مردم نيز همسو با قاچاق کالا به سمت خريد کالاهاي خارجي رو آوردهاند و پديده مدگرايي و رفتن به سمت برندهای خارجي و کالاهاي مارک دار در جامعه به يک فرهنگ غلط تبديل شده و استفاده از کالاهاي خارجي را افتخار دانسته و خود را برتر تلقی میکنند که کاملا ديدگاهی غلط میباشد.
در داخل کشور کالاهای بسيار با کيفيت توليد و عرضه میشوند که متاسفانه شاهديم برخي افراد سودجو با نصب مارکهای خارجی، کالای توليد داخل را به نام جنس خارجي به قيمتهای بالا میفروشند. از طرفي هم ساليانه از کشور ارز در حد بالا خارج و موجب پويايي اقتصاد ساير کشورها میشود.
به راستی دليل اين همه مدگرايی و رواج استفاده از کالاهای مارکدار بیکيفيت چيست؟
به نظر میرسد ضعف دستگاههای اطلاعرسانی اعم از رسانههای مکتوب و خبرگزاریها بويژه رسانه ملی در عدم معرفی کالاهای مرغوب و باکيفيت بسيار مشهود است. رسانهها نتوانستهاند با توليد برنامههای فرهنگی برای ايجاد رغبت در بين مردم براي استفاده از کالاهاي داخل اقدام اساسي نمايند.
نهادهای فرهنگی بايد نسبت به استفاده هرچه بيشتر از کالاهای ايرانی فرهنگسازی کنند و مسئولان از توليدکنندگان داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمايت کنند.
متاسفانه مردم نسبت به خريد کالاي ايراني و توليدات داخلي بيتفاوتند و اين نوعي ضعف به شمار میرود و سبب میشود که چرخه اقتصاد و توليد ملي به کندی بچرخد. زيرا خريد توليد داخلي سبب تقويت اقتصاد، اشتغال جوانان برومند، استفاده بيشتر از کارگر و سرمايه داخلي در يک چرخه هدفمند میشود و منفعت آن نيز در داخل کشور باقي میماند.
در نهادهای فرهنگی بايد نسبت به استفاده هر چه بيشتر از کالاهای ايرانی فرهنگ سازی شود و از سويی ديگر در حوزه نظارتی بايد جديت لازم را در جهت توليد کالاي با کيفيت را اعمال گردد، الحمدالله برخي از کالاهاي ايراني گوي سبقت را از کالاهاي خارجي از حيث کيفيت ربوده اند اما بايد اين دسته از کالاها تبليغ شوند و مردم نيز نسبت به خريد و استفاده هرچه بيشتر از اين اجناس اهتمام ويژه داشته باشند.
وقتي مردم از کالاهاي باکيفيت داخلي مطلع و از راديو و تلويزيون و مطبوعات تبليغ گردد، به مرور زمان ذائقه مردم به سمت استفاده از کالاهاي ايراني سوق پيدا مي کند و ادامه اين روند در دراز مدت به منفعت توليد داخل خواهد بود.
لازم به توضیح است: «باید حمایتهای لازم از سوی دولت و دستگاههای مرتبط همچون سازمان صمت نسبت به صنایع صورت پذیرد و در این میان نقش شهرداری و شورای اسلامی شهر هم در ایجاد بستر لازم برای معرفی محصولات و تولیدات بومی با برگزاری جشنوارهها و همایشها بسیار ضروری است.»
جواد مغربی؛ عضو شورای سیاستگذاری خانه سرباز صلح آذربایجان