به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان، دکتر حميد شکري خانقاه در سمینار آموزشی «روابط عمومی تخصصی و اصول مردمداری» که در آستانه هفته دولت ويژه مديران و کارکنان روابط عمومي بخش کشاورزي آذربايجانشرقي و ادارات تابعه سازمان در تبريز بصورت وبیناری برگزار شده بود با بيان اينکه آنچه هر دولتمردي در مديريت ارتباطي خود بايد به آن توجه ويژهاي داشته باشد تضمين تاثيرگذاري پيامهاي خود بر جامعه مخاطب و دستيابي به فرهنگ و رفتار موردنظر در بين گروههاي مختلف است كه هدف اصلي فرايند ارتباطي محسوب ميشوند گفت: روابط عمومي پويـا و كارآمد باید براي حل مسايل ارتباطي دستگاه ها، برنامه ارتباطي راهبردي مدبرانه و مستدلي طراحي و ارايه کند و مديران جديد روابط عمومي دولت مردممدار بايد بتوانند در جهتدهي افكار عمومي و سازمان در مسير تحول و توسعه، با اتخاذ استراتژي ارتباطي موثر نقش كليدي ايفا نمايند.
وی با بیان اینکه آنچه قبل از هر اقدامي بايد مدنظر مديران روابط عموميها قرار گيرد توجه به شاخصها و معيارهاي استاندارد و لازمه هاي حرفهاي روابط عمومي هوشمند با استانداردهاي ارتباطي و “برنامه ريزي استراتژيك ارتباطي در روابط عمومي” است ادامه داد: بايد کوشيد با نگاهي ديگر گونه و عميق به فراگرد هوشمندسازي ارتباطي مبتني بر بازآفريني اعتماد بين مردم و دولت طرحي نو در انداخت.
مدير دپارتمان روابط عمومي و ارتباطات برنامه مهارت سنجي حرفه اي اروپايي اسکو در ايران با بیان اینکه روابط عمومي بازوي توانمند مديريت سازمان و در اصل يکي از وظايف مديران، روابط عمومي و ارتباطات است افزود: روابط عموميها با عملکرد خوب و اثرگذار خود ميتوانند بازيگر نقش خطير و حساس ايجاد ارتباط فعال و اثربخش بين دولت و مردم باشند اين نهاد بايد بتواند فاصله ها را کاهش داده و زمينه ايجاد تفاهم و همانديشي بين مسئولان و مردم را فراهم سازد و تصميمگيريها را به سمت منافع عموميسوق دهد.
دکتر شکری خانقاه با بیان اینکه امروزه سيستمهاي موفق و كارآمد، سيستمهاي هماهنگ با روابط عمومي و همخوان با اصول ارتباطي هستند ادامه داد: از آنجا كه روابط عمومي تنها نقطه تماس سازمان با رسانهها و مردم است، همه مديران در همه سطوح بايد به تقويت اين مركز ثقل ارتباطي بيانديشند.
وی با تاکید بر اینکه مديران ارشد بايد از روابط عموميها حمايت کنند و اين حمايت در قالب اعتماد به نقش مديريتي روابط عمومي ميتواند کارساز تر باشد چرا که در سايه اعتماد مديران سطح بالا، اقتدار روابط عموميتثبيت مي شود و حمايتهاي ديگر نظير حمايت مادي و انساني نيز در سايه اعتماد و اقتدار حاصل ميشود ادامه داد: روابط عمومي يک فرصت است نه تهديد و اقتدار آن بر قدرت سازمان ميافزايد و مديران را سرافرازتر ميکند و زماني که تصميم گرفته ميشود يک روابطعمومي فعال داشته باشيم و به آن اقتدار و ابتکار عمل بدهيم، تا بتواند منافع سازمان را تشخيص داده و در جامعه آن را مطرح نمايد، بايد افرادي را انتخاب کنيم که درجه اعتمادمان نسبت به وي بالاتر است ضعف ساختاري در تشکيلات روابط عمومي سبب شده كه كاستيهايي در اين نهاد بوجود آيد كه اين مسئله يكي از آسيبهاي جدي در روابط عمومي است.
نويسنده کتاب برنامهريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي با بیان اینکه ادوارد برنيز روابط عمومي را به عنوان يک حرفه اصيل و جدي تعريف کرده است افزود: وي معتقد است روابط عمومي يعنی اینکه اطلاعاتي که به مردم داده ميشود، تلاشهاي ترغيبي به منظور تغيير گرايشها و رفتار مردم، کوشش در همبسته ساختن نگرشها و اقدامات يک سازمان با مخاطبان خود و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با سازمان و بالاخره آگاه ساختن، متقاعد ساختن و ايجاد همبستگي افعالي هستند که بر عمل روابط عمومي حاکم است.
وی با بیان اینکه براي استاندارد کردن نظام ارتباطات و روابط عمومي بايد استانداردهاي جهاني را با رويکرد روابط عمومي ايراني پيادهسازي کنيم و منشور بين المللي روابط عمومي يکي از نظامنامههاي اخلاقي در روابط عمومي است گفت: اصول رفتاري و اجرائي در حوزه اخلاق حرفهاي روابط عمومي عبارتند از: “رعايت”: براساس دستورالعمل اجرائي رعايت اصول منشور سازمان ملل متحد و اعلاميه جهاني حقوق بشر الزامي است، “صداقت”: براساس دستورالعمل اجرائي صداقت همراه با شرافت بايد در عمل كليه كاركنان مشاهده شود تا موجب جلب اعتماد عمومي گردد ، “گفتگو”: براساس دستورالعمل اجرائي، يكي از مهمترين راههاي برقراري جوي و فضاي اخلاقي،
فرهنگي و خردمندانه ايجاد فضاي گفتوگو، تقويت و تشويق آن است، “شفافیت”: براساس دستورالعمل اجرائي همواره در بيان موضع يا مسئوليت امري نام خود، سازمان به طور صريح و شفاف اعلام گردد.
دکتر شکری خانقاه به سایر اصول رفتاري و اجرائي در حوزه اخلاق حرفهاي روابط عمومي اشاره نمود و گفت: “تضاد”: براساس دستورالعمل اجرائي هرگونه برخورد و ناسازگاري حرفهاي به شدت اجتناب گردد زيرا موجب بروز اختلاف خواهد شد، “محرمانه بودن”: براساس دستورالعمل اجرائي اطلاعات محرمانه نبايد در اختيار همگان باشد و كساني كه اين نوع اطلاعات را در اختيار دارند نبايد موجب مباهات آنان شود، “صحت”: براساس دستورالعمل اجرائي به منظور اطمينان يافتن از صحت و درستي يك گزارش تمامي اطلاعات و منابع اطلاعات مورد بررسي دقيق قرار گيرد، “دروغ و نادرستي”: براساس دستورالعمل اجرائي تمام سعي دقت و توان بايد به كار گرفته شود كه از انتشار هرگونه دروغ و يا نادرستي (عمدي/ سهواً) جلوگيري شود در صورت بروز فوراً تصحيح گردد، “فريبكاري”: براساس دستورالعمل اجرایي هرگز نبايد اطلاعات بر مبنا و پايه فريبكاري و يا از طريق نادرست قرار داشته باشد و ” افشاء”: براساس دستورالعمل اجرائي افشاء و برملاءكردن هرگونه اطلاعات سازماني و تشكيلاتي از سوي افراد صلاح نمي باشد و به مصلحت سازمان نخواهد بود.
مدير و مشاور روابط عمومي ادامه داد: “سود” براساس دستورالعمل اجرائي سود و كسب سود در واقع براي مراجع دولتي و افرادي كه كارگزار دولتي هستند قرار نميگيرد، “حق الزحمه: براساس دستورالعمل اجرائي ضمن در اختيار گذاشتن سرويسها، آمار اطلاعات و خدمات تخصصي مي بايست در صورت امكان نسبت به دريافت وجه امتناء ورزند، “هدیه”: براساس دستورالعمل اجرائي به طور مستقيم و غيرمستقیم دريافت هرگونه پول و هديه خاصه براي نمايندگان و كارگزاران دولت، رسانه و ساير ذينفعان پيشنهاد نميگردد.
وی به سایر اصول رفتاري و اجرائي در حوزه اخلاق حرفه اي روابط عمومي اشاره نمود و افزود: “نفوذ”: براساس دستورالعمل اجرائي هيچ گونه اقدامي كه موجب تاثير نامطلوب و نابجا از سوي فرد بر سازمان، دولت و رسانه وارد گردد قابل قبول نميباشد، “رقباء”: براساس دستورالعمل اجرائي عملاً لطمه اي كه به وجه و اعتبار سايرين نياورد مورد تاييد ميباشد، “نق زدن/ غرزدن”: يكي از شيوههاي فريبكاري يا روشهاي جلب نظر يا به دست آوردن جنبههاي از ترحم ديگران است كه مورد تاييد از لحاظ اخلاق حرفهاي نميباشد، “استخدام”: در موقع استخدام كاركنان از سوي مراجع دولتي يا قوانين استخدام و كسب اطلاعات شخصي آنان چه در صورت استخدام چه عدم استخدام اطلاعات افراد محفوظ بماند و بالاخره “همكاران”: اصول و ضوابط فوق الذكر به عنوان يك وظيفه حرفهاي براي كليه كارگزاران روابط عمومي در سراسر جهان مورد قبول ميباشد و اعضاي انجمن جهاني از آن حمايت كامل دارند و در صورت بروز و آشكار شدن نقض اين اصول 17 گانه شيوههاي انضباطي انجمن بينالملل در اين ارتباط به كار گرفته مي شود.
مشاور برنامهريزي راهبردي با بیان اینکه روابط عمومي با ارزيابيهاي خود نشان ميدهد که مخاطب براي او مهم است و نظر و پيشنهادات او در ترسيم افقهاي توسعه سازماني تاثيرگذار است ادامه داد: بنابراين مشارکت مخاطبان در برنامهريزي سازماني و ارايه پيشنهادها و آرا و انديشهها در قالب نظام پيشنهادها در هر سازماني از ضروريات محسوب ميشود که مبين احترام به افکار عمومي و جلب مشارکت جمعي است.
وی با بیان اینکه روابط عمومي پويا ميکوشد با ارزيابي مستمر برنامهها و خط مشي اداري خود و سازمان و نحوه اجراي اين برنامه ها در مسير اتخاذ روشهاي بهتر و برنامهريزي مطلوب و مناسب و اجراي صحيح و اصولي قدم بردارد افزود: ايجاد پيوستگي و تعامل بين عوامل درون سازماني و برون سازماني، کمک به هم افزايي و هدفمندي برنامهها و فعاليتها، بهره گيري از توانمنديها و امکانات سازمان براي تحقق اهداف، تبيين برنامهها، عملکردها و مسئوليتهاي سازمان به منظور پاسخگويي به جامعه هدف، مطالعات افکار و پژوهشهاي مرتبط در راستاي نيازسنجي و شناخت بازخوردها و عملکردها، ايجاد شرايط مطلوب و فرصتسازي براي سازمان در محيطهاي تعاملي و ارزيابي مستمر در روابط عمومي نمونهاي مشهود از اخلاق حرفهاي میباشند.
این مدرس دانشگاه و استاد ارتباطات دانشکده خبر در خاتمه با بیان اینکه روابط عمومي با تنظيم برنامه زماني و با هدف بازخوردسنجي و اطلاع از ميزان رضايت عمومي از خدمات ارايه شده اقدام به ارزيابي اقدامات خود در ميان مخاطبان و جامعه هدف مي کند تاکید نمود: ارزيابي ميتواند شامل بررسي نتايج خدمات ارايه شده و ميزان استقبال متقاضيان و مشتريان باشد، مربوط به تحقق اهداف سازمان در فواصل زماني مختلف باشد و يا به بررسي پيامها و ارتباطات روابط عمومي با مخاطبان و ميزان موفقيت آن برگردد.