به گزارش پایگاه خبری تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از مرکز امور مشتریان و اطلاع رسانی سازمان بیمه سلامت ایران، این سازمان در گزارشی به سوالات بیمه شدگان در خصوص نسخه نویسی الکترونیکی و نحوه استفاده از آن پاسخ داد که به شرح ذیل است.
نسخه الکترونیک چیست و چرا جایگزین دفترچه شده است؟
نسخه الکترونیک، جایگزینی مدرن برای نسخههای کاغذی است که در آن اطلاعات دارو، آزمایش و … به صورت الکترونیکی ثبت میشوند. این سیستم با استفاده از بستر اینترنت، فرایند تجویز، دریافت خدمات را ساده و سریعتر میکند.
به عبارت دیگر، با نسخه الکترونیک، بیماران نیازی به ارائه دفترچه بیمه به پزشک ندارند و پزشک میتواند با استفاده از کد ملی بیمار، اطلاعات مربوط به او را دریافت کند و نسخه را به صورت الکترونیکی تجویز کند.
چگونه نسخه الکترونیکی خود را مشاهده کنیم؟
برای مشاهده تاریخچه خدمات و تمامی نسخههای الکترونیک و همچنین کد رهگیری نسخهها و دستور پزشک وارد لینک ( https://csp.ihio.gov.ir ) شوید، پس از ورود به پنل شهروندی در قسمت سمت راست تاریخچه خدمت تمامی نسخه و خدمات ثبت شده به نام بیمه شده قابل رؤیت است؛ توجه داشته باشید که ورود به پنل هر شخص تنها با شمارهای به نام فرد امکان پذیر میباشد و بررسی تاریخچه استفاده از خدمات برای هر فرد حتماً باید از پنل خود فرد بررسی شود.
در صورت وجود خطا یا اشتباه در نسخه، چه باید کرد؟ پزشک تا ۷۲ ساعت میتوانند نسخه الکترونیک ثبت شده را ویرایش نمایند.
آیا همه مراکز درمانی و داروخانهها نسخه الکترونیک را میپذیرند؟
تمامی مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت ملزم به استفاده از سامانههای نسخه الکترونیکی میباشند.
اگر اینترنت یا سیستم مرکز درمانی قطع باشد، چه میشود؟
در شهرستانها در همه مراکز (پاراکلینیک.داروخانه) پذیرش نسخه کاغذی فقط در زمان قطعی بلامانع است.
در استان تهران مراکز پاراکلینیک بدون محدودیت موظف به پذیرش نسخه کاغذی میباشند ولی داروخانهها تا ۲۰ درصد نسخ پذیرش شده به دلیل قطعی اینترنت یا قطعی بیمه سلامت میتوانند نسخه کاغذی را پذیرش کنند.
آیا میتوان نسخه را بهصورت آنلاین به داروخانه ارسال کرد؟
با ارائه کد رهگیری نسخه داروخانه میتواندنسخه را به صورت آنلاین بررسی کنند.