اختصاصی تبریز من: به بهانه شروع سال جدید و طبق معمول شروع سفر های نوروزی بد نیست نگاهی به آمار های سر به فلک کشیده مرگ و میر جاده ای در کشور و آذربایجان شرقی بیندازیم.
آمار ها نشان دهنده یک چیز هستند؛ هنوز هم تصادفات در این کشور ماشین کشتار به شمار می آیند.
رتبه بندی درصد مرگ میر ها با ۶۶ درصد و رده هشتم بودن استان آذربایجان شرقی در این لیست بازهم حکایت از ایرادی اساسی دارند ولی شاید اینبار عوامل متعددی هم مقصر باشند که باید با آگاه سازی و و رعایت مقررات راهنمایی و ایمن سازی جاده ها این آمار را کاهش دهیم.
باید افزود اگر اصول مهندسی در جاده ها به طور صحیح اجرا نشود، سبب میشود، کمترین حادثه را تصادف بشماریم .
از نداشتن گارد ریل تا فرق نداشتن با زمین کشاورزی، از نشست زمین تا ترک خوردن آسفالت همگی نشان از عدم اجرای صحیح اصول مهندسی است.
از جاده هایی که هر دو هفته یکبار در دست تعمیر هستند میشود حدس زد که چقدر درست و مهندسی کار شدهاند!
البته خودرو ها هم نقش بسزایی در کاهش و یا افزایش مرگ و میر دارند . وقتی خودرویی کمترین استاندارد های ممکن را هم ندارد چرا باید اجازه رانندگی آن در جاده صادر شود؟
سرنشینان نیز موظف هستند اصول و قوانین رانندگی را رعایت کنند.
چای خوردن، میوه پوست کندن، استفاده از تلفن موبایل همگی کار های عادی عده ای حین رانندگی است.
ابته نباید از رانندگی های پرخطر هم چشم پوشی کرد.عده ای نادانانه کمر به ایجاد تصادف و حادثه برای خود و دیگر عموم جامعه چه در سطح شهر و چه در جاده ها بسته اند که امید می رود برخورد پلیس با اینگونه رانندگان بشدت قهری و بازدارنده باشد.
با رعایت قوانین و قواعد نه تنها از هر حادثه ای جلوگیری میکنیم بلکه سبب حفظ جان دیگران نیز میشویم.