تبریزمن- شهرام صادقزاده: احتمالاً شما هم نام بلک کب، بلک تاکسی یا لندن تاکسی را شنیدهاید، خودروی مشکی رنگ که با تاکسیمتر کار کرده و از تاکسی معمولی گرانتر است.
در واقع، لندن تاکسی تنها خودرویی است که به معنی واقعی کلمه، تاکسی است نه اینکه خودرویی باشد که از آن به عنوان تاکسی هم استفاده میشود و چند سال پیش نیز نمونه هایی از آنها در مسیر فرودگاه تبریز به فعالیت میپرداختند.
لندن تاکسی را شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس به کشورمان آورد، شرکتی که بنا به گفته مسئولان آن به دنبال تولید یا مونتاژ خودرویی بودند که به خودی خود تاکسی و به این جهت طراحی شده اند اما سنگ اندازی های بسیار موجب شده تا وضعیت آن در هالهای از ابهام بماند.
چند سال پیش با خریداری شرکت لندن تاکسی توسط گروه جیلی و انتقال کارخانه تولید این خودرو به شانگهای چین، زمزمههای واردات تاکسی لندن به کشورمان بیش از پیش قوت گرفت.
با پیگیری این شایعات مشخص شد که شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس نمایندگی لندن تاکسی را از گروه جیلی دریافت کرده و به دنبال آن است که با اخذ مجوزهای لازم این خودرو را به کشورمان وارد کند، اتفاقی که با مانع تراشیهای فراوان از جانب سازمانهای داخلی مواجه شده و سرانجام با شکست مواجه شد!
گویا سازمانهای نظارتی داخلی به جای حمایت از تولید داخلی، برای شماره گذاری این خودرو شروع به مانع تراشی کردند و در ابتدا قرارگیری فضای بار در قسمت جلویی خودرو را نپذیرفته و این موضوع را عاملی دانستند تا عرضه لندن تاکسی به کشور را ممنوع اعلام کنند!
این ممنوعیت در حالی اتفاق افتاد که در تمام کشورهای استفاده کننده از لندن تاکسی، وجود یک ایربگ در قسمت جلویی کابین و نبود صندلی سرنشین در این قسمت مورد پذیرش سازمانهای نظارتی، استاندارد و پلیس قرار گرفته و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است!
با این اوصاف، سرانجام این خودروی استاندارد نتوانست موانع واردات را پشت سر بگذارد و حتی تصمیم مسئولان شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس مبنی بر تولید این خودرو در داخل کشور به صورت دستی و کارگرمحور نیز نتوانست نظر مدیران را برگرداند.
گفته میشود که شرکت جیلی همکاریهای لازم برای تولید لندن تاکسی در داخل کشورمان را انجام داده و دانش لازم برای راهاندازی خط تولید این تاکسی را نیز به شرکت صنعتی برلیانس منطقه آزاد ارس منتقل کرده است به طوری که خط تولید این خودرو به صورت آزمایشی در منطقه آزاد ارس راهاندازی شد.
مسئول شرکت برلیانس منطقه آزاد ارس گفت: قصد راه اندازی قطب سوم خودروسازی ایران در منطقه آزاد ارس را داشتیم همان طوری که مدیران خودرو، کرمان خودرو، بهمن خودرو و سایر شرکتهای خودروسازی اینگونه عمل کرده و با تولید و مونتاژ خودروهای مشابه در مناطق مختلف کشور، به حد و اندازه کنونی رسیدند.
“جواد محمدی” ادامه داد: ابتدا خودروی کاماز را وارد کشور کردیم، پس از مدت های مدید، خودروهای این برند آماده پلاکگذاری بود که ناگهان گفتند یک خودروساز دیگری آمده و دولت از آنها حمایت کرد و دست ما کوتاه شد!
وی افزود: بعد از آن، نمایندگی شرکت برلیانس را ثبت نموده و چند دستگاه محدود از “لندن تاکسی”ها را وارد کشور کردیم و بعد از قرارداد در مرحله اجرایی جهت تولید و مونتاژ آنها، مافیای خودروی کشور که همانا خودروسازان خاص(!) هستند وارد عمل شده و لندن تاکسی هم بعد از کسب استانداردهای محیط زیست و فنی در مرحله پلاک گذاری دچار مشکل شد.
محمدی از سنگ اندازی برخی ها در مسیر تولید این خودروی لِوِل اروپایی در داخل کشور انتقاد کرد و گفت: بسیار تعجب آور و خنده دار است خودرویی که استانداردهای جهانی را کسب کرده بود چرا نباید در کشور پلاکگذاری شود!
وی افزود: لندن تاکسی تنها ۱۴ دستگاه تولید شد و مسئولان استانی وقت هم هیچگونه حمایتی نکردند، هیچگونه تسهیلاتی هم دریافت نکردیم و متاسفانه کسی نیست که گام اساسی برداشته و کمک کند!
او اظهار کرد: بر روی یک خودروی برقی شاسی بلند هم کار خواهیم کرد که بسیار جالب خواهد بود اما بیم آن را داریم که مانند سه خودروی دیگر شهید شود!
محمدی بیان کرد: باید قطب سوم خودروسازی در منطقه آزاد ارس راه اندازی شود، زیرا به غیر از این خودروها به تولید تراکتور، آمبولانس و خودروهای آتش نشانی نیز می پردازیم اما واقعیت این است که به بخش خصوصی کملطفی میشود و در صنعت خودرو و کشاورزی با یک مافیای بزرگ روبرو هستیم.
وی با ذکر این نکته که صنعت خودروسازی در استان هایی موفق است که مورد حمایت مسئولان آن مناطق قرار میگیرند تاکید کرد: در مناطق آزاد کشور راحتتر میتوان تحریمها را دور زد اما برخی ها، روی تحریم های خارجی را هم سفید کرده اند!
عضو هیئت مدیره شرکت برلیانس ارس با اشاره به اینکه قرارداد لندن تاکسی ۵۰ میلیارد تومان برای ما هزینه داشت گفت: برای صدور پلاک ملی مشکل داریم وگرنه پلاک ارس این خودروها اگر تولید شوند حتی می توان به کشور آذربایجان هم صادر نمود که برای خریداری از ما بسیار هم تمایل دارند.
محمدی افزود: اینگونه اقدامات را می توان سنگ اندازی قلمداد کرد زیرا باید تمام مسائل مربوطه شفاف سازی شده و با حمایت های لازم یک خودروی لاکچری را در معابر ایران مشاهده کرد اما اگر مافیای خودرو نفسمان را نّبُرد!