0

تبریز، سومین شهر پرترافیک کشور شد/ نصب ۲ هزار دوربین کنترل ترافیک در شهر

  • کد خبر : 135695
  • ۰۶ دی ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۹
تبریز، سومین شهر پرترافیک کشور شد/ نصب ۲ هزار دوربین کنترل ترافیک در شهر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با بیان این‌که ترافیک، معضل شهرهای بزرگ دنیا و ایران است، گفت: شهر تبریز در سال گذشته از نظر شدت ترافیک، رتبه دوم کشور  را بعد از تهران داشت، اما امسال با توجه به اجرای برنامه‌های لازم، از نظر این شاخص ترافیکی به رتبه سوم بهبود یافت.

محمدرضا روشنی امروز شنبه در گفت و گویی افزود: بودجه شهرداری در سال ۱۴۰۴ مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است که ۷۰ درصد آن شامل ۲۸۰ هزار میلیارد ریال به بخش عمرانی مربوط می‌شود و ۶۰ درصد از بودجه بخش عمرانی نیز برای حمل و نقل و ترافیک هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهرهایی در دنیا وجود دارند که به رغم بالا بودن تعداد خودروهای آن‌ها نسبت به تبریز، میزان استفاده از خودرو در آن‌ها کم است، اعلام کرد: تعداد خودروهای شهر تبریز در طول ۱۰ سال گذشته ۲.۵ برابر شده و از سال ۱۳۵۷ با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت و ۳۰ هزار خودرو به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و حدود یک میلیون خودرو رسیده است.
روشنی با اشاره به اینکه خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهر تبریز از سال ۱۳۵۷ تا امروز سه برابر، اما تعداد خودروها ۳۰ برابر شده است، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰ هزار نفر از هموطنانمان در تصادف کشته می‌شوند که سهم تصادفات درون شهری تبریز از این رقم ۱۳۶ نفر کشته بوده و وضعیت بحرانی از این نظر دارد.
وی تاکید کرد: مردم ما بیشتر از این‌که نسبت به ایمنی ترافیک و تلفات تصادفات مطالبه گری کنند و خواستار کاهش این تلفات شوند، بر روی موضوع موجودیت ترافیک سنگین در خیابان‌ها تمرکز دارند، درحالی که این ۲ موضوع دقیقا ضد همدیگر هستند، زیرا اگر خیابان‌ها تعریض و تقاطع‌های غیرهمسطح بیشتری احداث شود، در واقع مسیر برای افزایش سرعت خودروها و در نتیجه افزایش تلفات باز می‌شود.
وی با بیان اینکه سیاست‌های ترافیکی بر روی ۲ عنصر خودرو محور و انسان محور تمرکز دارد، گفت: سیاست خودرومحور بر روی افزایش تقاطع‌ها و تعریض خیابان‌ها تمرکز دارد و نمونه آن را می‌توان کشور آمریکا برشمرد و چنین سیاستی نیز بسیار هزینه بر بوده و بر اساس اثبات‌ها، تعریض خیابان‌ها و افزایش گذرگاه‌ها و اتوبان‌ها صرفا به افزایش ترافیک و تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی در نتیجه خطرناک شدم استفاده از دوچرخه و پیاده روی منجر می‌شود.

افزایش ۱۰ برابری جمعیت و ۳۰ برابری خودروهای تبریز در ۴۷ سال گذشته
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: در کشورهای اروپایی سیاست‌های انسان محور حوزه مدیریت ترافیک در تضاد با سیاست خودرو محور اجرا شده است و ضمن کم هزینه تر بودن به کاهش ترافیک کمک کرده است که در این راستا آمریکا نیز از چند سال گذشته اقدام به تغییر سیاست خود با جنبش نوشهرسازی کرده، اما در عمل به خاطر زیرساخت‌های موجود، نمی‌تواند به سیاست انسان محور بازگردد.
وی افزود: مردم شهر تبریز از ما سیاست خودرومحور را طلب می‌کنند و توسعه حمل و نقل عمومی و دوربین‌های ثبت تخلف و در نتیجه سیاست انسان محور را نمی‌خواهند؛ بنابراین درصد قابل توجهی از بودجه شهرداری در بحث حمل و نقل برای مسیرگشایی و احداث روگذر و زیرگذر صرف می‌شود اما برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی نیز برنامه داریم.
وی به موضوع مهم مدیریت واحد شهری برای مدیریت ترافیک در تبریز نیز اشاره کرد و گفت: ۳۰ سال است که پیگیر اجرایی شدن مدیریت واحد شهری هستیم، اما تا امروز تحقق نیافته است؛ بنابراین هیچ مسئول واحدی برای بحث ترافیک وجود ندارد و اصلا مسئول ترافیک تبریز مشخص نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز افزود: شوراهای متنوع و بسیاری در بحث ترافیک وجود دارد، اما هیچ یک مسئولیتی را در بحث ترافیک قبول نمی‌کنند. هر ساله برای اجرایی شدن طرح مدیریت واحد شهری نامه می‌نویسیم تا مسئول واقعی این حوزه مشخص شود، اما قانون تغییر نمی‌کند.
وی به بحث قانون احداث مطب در کاربری های مسکونی به عنوان یکی از دلایل اصلی گره های ترافیکی تبریز اشاره کرد و افزود: هیچ کدام از مطب و کلینیک‌های پزشکان خیابان ۱۷ شهریور تبریز، دارای کاربری درمانی نیستند، بلکه همگی کاربری مسکونی دارند.

افزایش دوربین های کنترل ترافیک تبریز به ۲ هزار عدد
وی به وضعیت دوربین‌های ثبت تخلف تبریز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۷۶ دوربین ثبت تخلف داشتیم که بسیاری از آن‌ها خراب بودند و از این نظر رتبه بیستم کشور بودیم، اما امسال با رفع نواقص، تا امروز قرار تامین یکهزار و ۲۰۰ دوربین ثبت تخلف با هزینه ۶ هزار میلیارد ریال بسته شده و امروز ۷۵۰ دوربین در تبریز درحال رصد ترافیک هستند و باقی نیز تا پایان سال جاری به چرخه استفاده می‌آید و برای سال بعد نیز برنامه داریم تا ۸۰۰ دوربین دیگر را اضافه کنیم تا مجموع دوربین‌های ثبت تخلف سطح شهر تبریز به ۲ هزار عدد برسد.
روشنی با بیان این‌که تبریز از نظر دوربین‌های ثبت تخلف فعال، رتبه نخست کشور را حتی قبل از تهران دارد، اظهار کرد: هدف ما از تامین این دوربین‌ها، ثبت تخلف و اعمال قانون صرف نیست، بلکه این ابزارها در مراحل بعدی با کمک هوش مصنوعی و نرم افزارهای مربوطه تکمیل شده و به هدایت ترافیک در سطح شهر به صورت هوشمند کمک می‌کند.
وی به موضوع افزایش استفاده از موتورسیکلت در تبریز طی سال های گذشته نیز اشاره کرد و گفت: امروز ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در تبریز داریم. دلیل اصلی افزایش استفاده از این وسیله نقلیه، معیشت مردم و تشدید شلوغی شهرها است که برای جلوگیری از ورود آن‌ها به داخل پیاده روها، اقدام به جای گذاری میله‌ها و موانع کردیم؛ هرچند برخی از افراد دارای معلولیت از ایجاد این موانع راضی نیستند، اما در حقیقت این اقدام به جلوگیری از مصدومیت و حتی معلولیت همشهریان عزیز در اثر تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده روها کمک می‌کند.

۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری تبریز اضافه می شود
روشنی به وضعیت تامین اتوبوس در دوره فعلی شورای شهر تبریز اشاره کرد و گفت: قرارداد خرید تعداد ۴۷۸ دستگاه اتوبوس بسته شده که هرکدام آن‌ها، مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال و در مجموع ۷۵ هزار میلیارد ریال هزینه دارند و تعداد ۲۵ اتوبوس برقی هستند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز ادامه داد: از این تعداد ۲۳۸ اتوبوس، تولید و تحویل داده شده و مقرر است ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز تا ۲۹ بهمن ماه از طریق واردات تامین شود.
وی افزود: تعداد ۲ هزار و ۲۰ تاکسی فرسوده و قدیمی از طریق کمک تسهیلاتی شهرداری تبریز، نوسازی شده و اکنون در سطح شهر تردد دارند و قرار است وام نوسازی برای جایگزینی ۵۰۰ دستگاه ون فرسوده نیز اعطا شود.

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=135695

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.