6
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان شرقی، ۵ کیلو و ۹۰۰ گرم از میانگین کشوری کمتر است

  • کد خبر : 33396
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان شرقی، ۵ کیلو و ۹۰۰ گرم از میانگین کشوری کمتر است
سرانه مصرف آبزیان در آذربایجان شرقی، ۵ کیلو و ۹۰۰ گرم از میانگین کشوری کمتر است

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، قاسم جعفروند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شیلات استان آذربایجان شرقی جهت ارتقای زنجیره تولید و ارزش محصولات آبزی از مزرعه تا سفره، نسبت به عرضه مستقیم ماهی اقدام کرده است .

وی با اشاره به شروع عرضه مستقیم از سال ۱۳۸۰ در استان، گفت: ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره ‌وری و توسعه در بخش آبزی پروری و آبزی مصرفی است که در نهایت باعث ایجاد امنیت غذایی در این حوزه می‌شود.

وی با بیان این‌که با تقویت و حمایت از زنجیره تولید، شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تمام شده خواهیم بود، خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در محصولات شیلاتی از صفر تا صد تولید و مصرف را شامل می‌شود، یعنی ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم و زمانی این زنجیره کامل است که ماهی یا غذای ماهی با کیفیت را تولید کنیم و با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم.

وی افزود: در کشورهای توسعه ‌یافته، مزارع صنعتی دارای برند بوده و محصول ارائه ‌شده در فروشگاه ‌ها با نام تجاری مزرعه مربوطه شناخته می‌شوند، ولی در ایران ایجاد ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده‌ها، توسط واسطه‌های متعدد انجام می‌شود که طولانی شدن مسیر ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده‌ نهایی انرژی‌ بر، پرهزینه و آسیب زا است.

جعفروند با بیان این‌که تنها متولی مدیریت زنجیره تولید محصولات آبزی در کشور ما وزارت جهادکشاورزی است که وظیفه مدیریت زنجیره تولید محصولات سالم،  ایجاد زنجیره ارزش و افزایش رضایت خریداران را بر عهده دارد، ادامه داد: زنجیره ارزش، بخشی از زنجیره تولید است که به صورت زنجیروار باعث ایجاد ارزش ‌افزوده در محصول می‌شود و معمولا واسطه ها هیچ ارزشی به محصول اضافه نمی‌کنند، ولی باعث افزایش قیمت در محصول می‌شوند.

وی با بیان این‌که ناکارآمدی نظام زنجیره تولید باعث کوچک ‌تر شدن زنجیره ارزش می‌شود، گفت: ارتباط‌هایی که فاقد فرآیند ایجاد ارزش در زنجیره هستند بیشتر از ارتباط‌های ارزش ‌زا می‌شوند که نتیجه‌ این ناکارآمدی، تجمع سود در بخش واسطه‌گری است که به‌ نوبه خود گرایش به سمت واسطه‌گری به‌ جای تولید را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که این مدیریت راهکار اصلی برای تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان را حذف دلالان و واسطه‌ها در عرضه انواع آبزیان و کاهش خود به خودی قیمت آبزیان می‌داند، ادامه داد: ارتباط بین آبزی پرور و آبزی مصرف، باعث افزایش امنیت غذایی شده و طبق قانون عرضه و تقاضا هرچه سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش می‌یابد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود : امروزه اهمیت مشتریان و رضایت آن‌ها به حدی بالا رفته که باعث توجه بیشتر تولید کنندگان به مشتریان شده است و رضایت مشتریان را در اولویت موفقیت خود می‌دانند لذا نقش مشتری تنها به عنوان یک مصرف کننده نیست، بلکه به عنوان یک مصرف کننده‌ای است که روند تولید، فرآیندها و توسعه‌ها را تغییر داده است در چنین شرایطی حتی می‌توان گفت، مشتری تنها دلیل، برای ایجاد و بقای یک شغل است.

وی گفت: ارزش گذاری برای محصولات، توسط مشتریان و براساس هزینه خرید آن‌ها تعیین می‌شود و در این مسیر تولیدکنندگانی که در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خود قدم بردارند، موفق تر خواهند بود.

وی با اشاره به این‌که قیمت بالای آبزیان منجر به کاهش سرانه مصرف خواهد شد، افزود: زنجیره تولید و عرضه در بخش شیلات که محصولی فسادپذیر را ارائه می‌دهد شامل حلقه‌های مزارع، سردخانه‌ها و فروشگاه‌ها است، این مدیریت شعار عرضه ماهی از مزرعه تا سفره را در اولویت کاری خود قرار داده است و آبزی پروران با مشکلاتی که در عرصه تولید دارند، سعی کرده‌اند با توجه به راهنمایی‌های کارشناسان این مدیریت، محصول با کیفیت تولید کنند.

جعفروند افزود: واحد بهبود کیفیت و بازاریابی این مدیریت یکی از واحدهای ایجاد کننده ارزش در زنجیره فعالیت‌های شیلاتی به شمار می‌آید که اقدامات لازم جهت رضایت مشتریان و ترغیب آن‌ها به مصرف آبزیان را انجام می‌دهد این بخش در راستای افزایش مصرف، رضایت و سطح انتخاب مصرف کنندگان و در نهایت  افزایش امنیت غذایی و سطح کیفی زندگی همشهریان قدم بر می‌دارد.

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=33396

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.