11
خبر/

اتانازی؛ قانونی شدن مرگ خود خواسته بیماران زوال عقل در هلند

  • کد خبر : 607
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
اتانازی؛ قانونی شدن مرگ خود خواسته بیماران زوال عقل در هلند
پزشکان هلند دیگر به دلیل "اتانازی" بیماران مبتلا به بیماری "زوال عقل" تحت پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند. بیماران باید پیش از مرگ و قبل از پیشرفت بیماری رضایتنامه کتبی خود را نوشته و ثبت کرده باشند. اتانازی یک مرگ خودخواسته با کمک پزشک است تا بیمار در شرایطی خوب و آرام بمیرد.

به گزارش تبریزمن به نقل از بی‌بی‌سی، بیماران مبتلا به زوال عقل مجبور به تائید رسمی درخواست خود پیش از مرگ هستند.

دادگاه عالی هلند در روز سه‌شنبه (۲ اردیبهشت ۹۹) اعلام کرد که این موضوع دیگر به یک پرونده قابل پیگیری قضایی تبدیل نخواهد شد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که یک پزشک به دلیل مشارکت در مرگ بیمار آلزایمری خود به دادگاه فراخوانده شد. بیمار او پیشتر در درخواستی کتبی خواستار استفاده از اتانازی برای پایان دادن به زندگی خود شده بود.

دادستان‌های این پروند در دادگاه اعلام کردند که پزشک به طور موثر و درست به بیمار ۷۴ ساله خود مشاوره نداده است اما خانواده بیمار از تصمیم پزشک حمایت کردند. بنابراین او از انجام هرگونه عمل اشتباه تبرئه شد.

این موضوع یک تصمیم برجسته در هلند است. هلند اولین کشور جهان است که در سال ۲۰۰۲ اتانازی را قانونی اعلام کرد. مرگ آرام و خودخواسته با کمک پزشکان در هلند تحت شرایط بسیار سخت برای بیماران عملیاتی می‌شود و به طور قانونی هر کسی امکان استفاده از آن را ندارد.

در صورتی که بیمار “رنج و عذاب بی‌پایانی” را تحمل کند و دو پزشک شرایط عذاب‌آور بیمار را تائید کنند، مرگ اتانازی در هلند اجرایی خواهد شد.

دادگاه عالی هلند در حکم روز سه‌شنبه خود اعلام کرد: با توجه به شرایط اعلام شده و درخواست کتبی، فرآیند اتانازی برای مبتلایان زوال عقل نیز ممکن خواهد بود.

بیماران زوال عقل باید قبل از پیشرفت بیماری خود “که قدرت بیان و اراده را از آنها می‌گیرد” درخواست خود را ارائه داده یا به ثبت برسانند.

این تصمیم دادگاه پس از یک پرونده که در آن دکتری ۶۴ ساله به مرگ بیماری در سال ۲۰۱۶ کمک کرد، اتخاذ شد.

بیمار وی ۴ سال قبل از مرگ به بیماری “آلزایمر” مبتلا شد. این بیمار در اوایل بیماری و قبل از پیشرفت آن درخواست خود را برای “اتانازی” نوشت  و تمایلش برای مرگ را قبل از ورود به خانه سالمندان اعلام کرد.

این پزشک ۶۴ ساله با توجه به گفته‌های قبلی بیمار و قبل از وخیم شدن حالی وی، تصمیم به عملیاتی کردن خواسته بیمار گرفت. این شرایط توسط دو پزشک دیگر نیز به صورت جداگانه تائید شد.

در روز مرگ، پزشک یک آرام‌بخش قوی را در قهوه وی ریخت و بیمار هوشیاری خود را از دست داد.

در آن زمان برخی پزشک را متهم به رعایت نکردن اصول اتانازی برای آرامش بیشتر بیمار کردند. دادستان‌ها نیز گفتند خواستار مجازات پزشک نیستند و فقط قصد دارند قوانین شفاف‌تری برای اتانازی بیماران مبتلا به زوال عقل شکل گیرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.