7

اختیار داریم اماکن غیر بهداشتی را تعطیل کنیم

  • کد خبر : 5307
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
اختیار داریم اماکن غیر بهداشتی را تعطیل کنیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: همکاران بهداشت محیط ما به عنوان ضابطین قضائی، اختیار تعطیل کردن اماکنی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، در اجلاس غیرحضوری روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که روز دوشنبه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی روسای دانشگاه ها، اظهار داشت: ظرف هفته جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی به منظور پزشک خانواده شهری و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز به منظور پزشک خانواده روستایی توزیع خواهد شد. حدود ۸۰ میلیارد تومان نیز به منظور خرید کیت تشخیص کرونا هزینه خواهیم کرد که بین استان ها توزیع خواهد شد.

وی افزود: بر اساس پیگیری های وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول مساعد داده که تا آخر ماه جاری، مبلغ قابل توجهی از بدهی هایی که ما در حوزه بهداشت داریم را در اختیارمان قرار دهد.

معاون وزیر بهداشت، در خصوص ازدحام مردم در اماکنی مانند پاساژها و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: همکاران بهداشت محیط ما به عنوان ضابطین قضائی در استان ها حضور دارند و اختیار تعطیل کردن خاطیان پروتکل های بهداشتی را دارند. با سازمان تعزیرات نیز تفاهمنامه ای به امضا رسانده ایم و براساس آن، امکان حضور گشت های مشترک وجود دارد و اختیار تصمیم گیری در مورد تعطیلی اماکن وجود دارد. نیروی انتظامی نیز براساس قانون مکلف است که همکاری کند.

رئیسی خطاب به روسای دانشگاه تاکید کرد: دستورالعمل ستاد ملی در رابطه با سطوح نظارتی را ابلاغ کردیم و درخواستم این است که در ستاد استانی آن را اجرایی کنید. دستگاه ها موظف هستند براساس این دستورالعمل به دانشگاه ها گزارش دهند. در این دستورالعمل وظایف دستگاه ها مشخص شده است. لذا، روسای دانشگاه ها و معاونین شان در مورد این دستورالعمل، سختگیرانه عمل کنند و گزارش آن را به ما بدهید تا در حضور رییس جمهوری اعلام کنیم که مثلا کدام دستگاه ها و نهادها گزارش و اطلاعاتی ارائه نکرده اند. 

وی در خصوص اقدامات جدید در مورد اعمال سختگیرانه پروتکل ها، اظهار کرد: در این راستا، یکی از اقدامات تقویت نظارت های مردمی بر رعایت پروتکل های بهداشتی است، به این صورت که هر صنفی باید QR کد خود را داشته باشد و چنانچه این QR کدها در معرض دید باشد، افراد می توانند با اسکن کد با موبایل شان به سئوالات پاسخ دهند و گزارش آن برای ما ارسال شود تا با صنف خاطی برخورد کنیم.

رئیسی در خصوص توزیع واکسن آنفلوانزا تصریح کرد: هرتعداد مادر باردار در کشور وجود داشته باشد، واکسن آنفلوانزای رایگان دریافت می کند. آنها می توانند با کارت ملی شان به مراکز بهداشت مراجعه کنند. کمبودی هم در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: توزیع واکسن آنفلوانزا را باید مدیریت کنیم. البته در نیمکره جنوبی هیچ موجی از بیماری آنفلوانزا بروز پیدا نکرده و این موضوع نشان می دهد که رعایت پروتکل های بهداشتی تاثیر زیادی بر بیمار نشدن مردم دارد. اما از نظر روانی و نیاز برخی گروه ها به واکسن، باید پاسخگوی مردم باشیم.

رئیسی اظهار کرد: باید دقت شود که واکسن آنفلوانزا در مراکز ۱۶ ساعته منتخب کرونا تزریق نشود. در مرکزی که بیمار کرونایی مراجعه می کند، واکسن تزریق نشود. واکسن ها را در مراکزی که بیمار کرونایی ویزیت نمی شود، تزریق کنید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: خانه های سالمندان و مراکز نگهداری از سالمندان تحت پوشش بهداشت بوده و واکسن آنفلوانزا دریافت می کنند، اما سالمندانی که بیماری زمینه ای شناخته شده ای ندارند و بالای ۶۵ سال هستند، باید از داروخانه های سطح شهر واکسن آنفلوآنزا تهیه کنند.

۵۰۳۵۴۲۲

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.