6

استرس برای دیابتی ها سم است/تبعات کمبود انسولین و خطر کرونا

  • کد خبر : 4479
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۴:۵۱
استرس برای دیابتی ها سم است/تبعات کمبود انسولین و خطر کرونا

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اپیدمی کووید ۱۹، نسبت به عوارض و خطرات درگیر شدن افراد دیابتی با بیماری کرونا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد فرقان، با اشاره به اینکه دیابت به عنوان بیماری زمینه‌ای اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد کرده و سبب کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی می‌شود، گفت: در شرایط اپیدمی کرونا باید توجه بیشتری به کنترل نوسان‌های قند خون داشته باشیم زیرا با کنترل مناسب قند خون؛ فرد مبتلا به کووید ۱۹ علائم شدید را کمتر تجربه می‌کند.

وی با اشاره به گسترش روز افزون دیابت در کشور، افزود: با توجه به عوارض جبران ناپذیری که دیابت به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر در جامعه دارد، باید مسئولان نسبت به عرضه انسولین‌های آنالوگ توجه بیشتری نشان دهند.

فرقان با بیان اینکه عوارض ناشی از دیابت مانند زخم پای دیابتی، عوارض کلیوی، چشمی و قلبی و بسیاری از عوارض جبران ناپذیر و غیر قابل برگشت دیگر؛ هزینه‌های سنگینی را به نظام سلامت وارد می‌کند، تصریح کرد: علیرغم نگرانی‌های جامعه پزشکی از گسترش روز افزون دیابت در کشور، کمبود انسولین در داروخانه‌ها نیز به معضل دیگری تبدیل شده که بیماران دیابتی را سرگردان از این داروخانه روانه داروخانه دیگری می‌کند.

نایب رئیس شورای عالی خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به دیابت به دلیل کمبود و در دسترس نبودن انسولین دچار استرس فراوان شده و بعضاً چندین روز انسولین نداشته و مکرراً با افزایش ناگهانی قند خون مواجه می‌شوند که این نوسانات می‌تواند عوارض شدیدی را برای بیماران ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: اعتراض شدیدی به این نوع عرضه انسولین وارد است و جامعه پزشکی در خط اول مواجهه با این معضلات قرار دارد که بارها توسط اساتید حوزه دیابت این نگرانی به مسئولین منتقل شده است.

۵۰۲۸۸۱۹

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.