3
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد؛

بازدید از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه توسط مقامات دو کشور

  • کد خبر : 2677
  • 24 تیر 1399 - 17:44
بازدید از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه توسط مقامات دو کشور
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: با پیگیری‌های سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص احداث راه آهن چشم ثریا، دو طرف ایران و ترکیه جهت تهیه گزارش نهایی از نقطه اتصال راه آهن ایران- ترکیه بازدید می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محسن نریمان اظهار کرد:
در هفتاد و دومین جلسه کارگروه ارزیابی و تصویب طرح‌های توجیهی وزارت راه و
شهرسازی موضوع انتقال راه‌آهن ایران-ترکیه از مسیر چشمه ثریا مورد بررسی
قرار گرفت و بنا شد طرح از دو نقطه اتصال چشمه ثریا و دلیل اجو مورد بررسی
دقیق‌تر قرار گیرد تا پس از بازدید دو طرف ایران و ترکیه گزارش نهایی به
این کارگروه ارسال شود.

وی افزود: طرح مطالعاتی احداث راه آهن جلفا چشم ثریا برای راه اندازی دو
خط ترانزیت ریلی انجام می‌شود و در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت شش
تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و ترکیه نیز خط آهن خود را از قارص به دیل
اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا است گسترش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری
این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد که با
احداث این خط آهن، منطقه آزاد ارس به یک مگاپورت و هاب بزرگ لجستیکی در
منطقه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که طول این مسیر ریلی ۲۰۸ کیلومتر است، اظهار کرد:
براساس تفاهم نامه منعقده مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه
آهن و وزارت راه و شهرسازی در خصوص احداث راه آهن جلفا چشم ثریا انجام
تمامی عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان
ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز
یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه
پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو است.

منطقه آزاد ارس با بیش از ۵۰ هزار هکتار وسعت در حاشیه رودخانه مرزی ارس
در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تبریز با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و
جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است با احداث خط راه آهن از منطقه آزاد ارس
تا خاک ترکیه، می‌تواند منطقه شمال غرب را به گذرگان اصلی ترانزیت ریلی
اروپا و منطقه قفقاز تبدیل کند؛ خط آهن جلفا – تبریز نیز با ۱۰۲ سال قدمت
قدیمی‌ترین خط آهن ایران محسوب می‌شود که برقی بوده و در زمان حاضر فعال
است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.