10

تغذیه زودهنگام نوزاد با گلوتن از بروز آلرژی پیشگیری می کند

  • کد خبر : 5526
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۳۰
تغذیه زودهنگام نوزاد با گلوتن از بروز آلرژی پیشگیری می کند

محققان دریافتند ریسک ابتلا به اختلال آلرژیک موسوم به بیماری سلیاک در کودک در صورت تغذیه وی با گلوتن از اوایل ۴ ماهگی قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار مهر، این مطالعه مبتنی بر بررسی حدود ۱۳۰۰ نوزاد بود. نیمی از نوزادان با غذاهای سفت از جمله پروتئین گندم در سنی که با دستورالعمل های کنونی تغذیه با صبحانه در تضاد است تغذیه شدند. هیچ یک از این نوزادان مبتلا به بیماری سلیاک نشدند.

«گیدئون لک»، سرپرست تیم تحقیق از کالج کینگ لندن، در این باره می گوید: «نتایج این مطالعه جالب است اما نشان می دهد که به منظور پیشگیری از ابتلا کودک به بیماری سلیاک، ما باید مقادیر کافی از گندم را از ۴ ماهگی در رژیم غذایی نوزاد بگنجانیم.»

بیماری سلیاک یک مشکل التهابی است که در آن، مصرف گلوتن به روده کوچک آسیب می رساند. این عارضه می تواند موجب جذب ضعیف مواد مغذی شود.

لک در ادامه می افزاید: «از برخی جهات این بیماری، یک بیماری آلرژیک است که با مصرف گلوتن، ماده اصلی گندم، بروز می کند. از برخی جهات هم یک نوع بیماری خودایمنی است که در آن بدن شروع به واکنش ایمنی می کند و این واکنش به سوی لایه درونی روده کوچک هدایت می شود.»

وی افزود: «حدود ۱ درصد از جمعیت تحت تأثیر این عارضه هستند. در کودکان، بیماری سلیاک می تواند سالها تشخیص داده نشود و منجر به رشد ضعیف و سوءتغذیه شود. در بزرگسالان می تواند باعث نازک شدن استخوان، خستگی و در موارد نادر سرطان روده شود.

بیماران سلیاک می توانند با اجتناب از مصرف گلوتن، بیماری شان را کنترل نمایند.

۵۰۳۷۴۷۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.