5

عقرب گزیدگی بیشترین علت مسمومیت ناشی از گزیدگی در دزفول است

  • کد خبر : 7479
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
عقرب گزیدگی بیشترین علت مسمومیت ناشی از گزیدگی در دزفول است

دزفول- مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بر اساس گزارش آماری، سال ۹۸ اولین و بیشترین علت مسمومیت‌های ناشی از گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول، عقرب گزیدگی است.

ندا محمد سعید در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس گزارش آماری، یک هزار و ۳۳۰ مورد مسمومیت ناشی از گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال ۹۸ به ثبت رسیده است.

وی افزود: از این تعداد، ۸۳۰ مورد عقرب گزیدگی ،۳۳۷ مورد سگ گزیدگی، ۸۳ مورد زنبور گزیدگی و ۸۰ مورد مارگزیدگی است.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص اقدامات اولیه برای مصدومان ناشی از گزیدگی، توضیح داد: در ابتدا باید بیمار را آرام و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کرد، سپس عضو محل گزیدگی را بی‌حرکت و هم‌سطح یا پایین‌تر از سطح قلب نگه داشت.

محمد سعید ادامه داد: بستن یک نوار محکم و پهن چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی به ویژه اگر محل گزیدگی در دست‌ها یا پاها باشد، از دیگر اقداماتی است که باید انجام داد؛ البته بستن نوار نباید آن‌قدر سفت باشد که جریان خون اندام را مختل کند.

وی تأکید کرد: در هنگام مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو گزیده شده با آب سرد یا یخ و از روش‌های سنتی همچون بریدن و مکیدن محل گزیدگی خودداری شود؛ ضمن اینکه هر چه سریع‌تر فرد مارگزیده باید به اورژانس بیمارستان منتقل شود و زمان برای کشتن و یا گرفتن مار از دست نرود.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پایان توصیه کرد: نگهداری حیوانات خانگی باعث تجمع بیشتر حشرات و همچنین بروز بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان می‌شود و به همین منظور نگهداری حیوانات در محل زندگی انسان توصیه نمی‌شود.

۵۰۵۷۴۶۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.