9
گزارش

نبودانسولین تهدیدی بدتر از کرونا/ داروخانه های تبریزخالی از انسولین

  • کد خبر : 7147
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۱
نبودانسولین تهدیدی بدتر از کرونا/ داروخانه های تبریزخالی از انسولین
تمام داروخانه‌های شهر را که زیر پا بگذاری، خبری از انسولین‌های قلمی نیست که نیست و این شرایط نامطلوبی است که بیماران مبتلا به دیابت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از خبرگزاری مهر، آناهیتا رحیمی؛ دارویی حیاتی که این روزها خود را در پشت پرده‌های کمبود، پنهان کرده است؛ روزهایی که بیماران از این داروخانه به آن داروخانه در پی یافتن انسولین‌هایی هستند که یکباره برچسب کمبود به تنشان خورده است.
 
این یعنی باز پای تحریم و ناتوانی از انتقال پول و خرید دارو مطرح است و نشان از ادعاهای پوچ پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا است که می‌گوید دارو تحریم نیست وقتی کسی جرأت معامله با ایران را از ترس آمریکا نداشته باشد وقتی توان انتقال پول نداشته باشی یعنی تحریم هستید.
 
این یک گزارش میدانی از گشت و گذار در اکثر داروخانه‌های شهر تبریز و پاسخ‌های یکسانی است که از همه آنها می‌شنوی؛ روزی که خود را به عنوان یک بیمار دیابتی معرفی کردم اما متأسفانه با چیزی به جز نبود انسولین روبرو شدم.
 
خانم، انسولین نداریم، کمبود هست، اصلاً به داروخانه‌ها انسولین توزیع نمی‌شود؛ این مو به موی پاسخ‌هایی بود که از ده‌ها داروخانه در سطح شهر شنیدم؛ پاسخی که به راحتی به یک بیمار مبتلا به دیابت می‌دهند. تا بخواهی حرف از انسولین بزنی بدون هیچ مکثی شروع به گفتن نیست، نداریم و دیگر به بازار نمی‌آید می‌کنند.
 
اما زمانی که با کارت خبرنگاری وارد داروخانه می‌شوی و خودت را معرفی می‌کنی، قصه کمی متفاوت‌تر می‌شود مثلاً داروخانه‌ای که اظهار وجود انسولین‌های قلمی نورومیکس، نوورپید به صورت سهمیه را داشت اما بعد از گذشت تنها یک ساعت از این ادعا، زمانی که یک بیمار مبتلا به دیابت برای خرید انسولین به همان داروخانه مراجعه می‌کند، بار دیگر با جواب نداریم مواجه می‌شود.
 
▪️انسولین نیست که نیست
 
نبود انسولین، قدری او را آشفته کرده؛ یکی از بیماران مبتلا به دیابت را می‌گویم که نسخه پزشک را در دست گرفته اما گویا این نسخه قرار نیست که درد او را درمان کند. زمانی که دست خالی از داروخانه بیرون آمد، تلفنی کرد و گفت: در این داروخانه هم نیست چه خبر از تو؟ پیدا کردی اما گویا پشت تلفن هم همان جوابی را شنید که در داروخانه شنیده بود.
 
چند کلمه‌ای با این بیمار مبتلا به دیابت صحبت کردم؛ جواد، ۱۷ سالی می‌شود که به دیابت مبتلا است یعنی از زمانی که چند سال بیشتر نداشته و آنطور که خودش می‌گوید روزهای سختی را می‌گذراند. کار و زندگی‌اش را رها کرده و خیابان به خیابان دنبال پیدا کردن انسولین از هر داروخانه است.
 
از بی توجهی و بی تفاوتی‌ها گله مند است و می‌گوید داروهای بیماری‌های خاص و بیماران دیابتی باید در هر شرایطی وجود داشته باشد؛ ما اگر انسولین تزریق نکنیم نمی‌توانیم زنده بمانیم. این مشکل باید خیلی زود رفع شود و بیماران دیابتی به داروی خود دست پیدا کنند.
 
▪️سهمیه بندی انسولین در داروخانه‌ها
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به کمبود انسولین‌های قلمی اشاره کرده و افزود: در حال حاضر عرضه انسولین‌ها سهمیه بندی شده و بر اساس اعلام سهمیه هر استان از سوی تهران، بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.
 
حسن آقاجانی ادامه داد: سهمیه بندی انسولین و مشخص شدن سهمیه بر اساس مصرف هر بیمار توسط سیستم‌های سازمان بیمه‌گر، انسولین را با کمبود در بازار مواجه کرده است.
 
سهمیه بندی انسولین و مشخص شدن سهمیه بر اساس مصرف هر بیمار توسط سیستم‌های سازمان بیمه‌گر، انسولین را با کمبود در بازار مواجه کرده است
.

 
وی توضیح داد: انسولین‌ها داروهای تأییدی هستند و داروخانه‌ها نیز در سیستم سازمان بیمه‌گر تأیید می‌کنند؛ به طور مثال ممکن است تجویز پزشک برای بیمار، ۱۵ انسولین قلمی باشد اما سازمان بیمه تعداد ۷ انسولین را تأیید کند که در این صورت کمبودی وجود ندارد بلکه سیاست بیمه برای کنترل کردن هزینه‌ها مطرح می‌شود.
 
وی افزود: احتمال اینکه قاچاق انسولین وجود داشته باشد ضعیف است چرا که تعداد داروهای تحویل شده به داروخانه‌ها ثبت شده و برای تأیید به بیمه تحویل داده می‌شود.
 
به گفته معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز، انسولین‌های ایرانی از سال‌های گذشته در بازار موجود و به حد کافی وجود دارد ولی با ورود انسولین‌های قلمی به بازار، مصرف آنها کاهش یافته است و بیماران به دلیل استفاده راحت از انسولین‌های قلمی به آنها روی آورده‌اند و حال، کمبود در انسولین‌های قلمی است.
 
▪️انسولین‌های وارداتی از کشورهای اروپایی
 
وی به ورود انسولین‌های قلمی نورومیکس و نوورپید از کشورهای اروپایی اشاره کرده و به خبرنگار مهر گفت: انسولین‌های تولید داخل به حد کافی در بازار موجود بوده و از این رو تولید انسولین‌های قلمی نیز اخیراً شروع شده و به صورت محدودی وارد بازار شده است و در آینده اگر ادامه یابد، عرضه آن افزایش خواهد یافت.
 
آقاجانی توضیح داد: کمبود انسولین در بازار و ادامه دار بودن آن، مشخص نیست و به میزان واردات بستگی دارد البته تولیدات داخلی انسولین نیز آغاز شده و همان‌گونه که گفته شد با عرضه آن، کمبود انسولین مرتع و کاهش خواهد یافت به هر حال تلاش بر این است که این وضعیت را مدیریت کرده تا انسولین به دست تمامی بیماران برسد.
 
▪️وعده، راه‌اندازی سامانه برای مدیریت و توزیع عادلانه انسولین‌
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از راه‌اندازی سامانه برای توزیع عادلانه انسولین به بیماران خبر داده و افزود: علاوه بر ثبت داروهای انسولین توسط داروخانه‌ها در بیمه، در این سامانه نیز ثبت خواهد شد و بر اساس کد ملی فرد، خرید انسولین از یک داروخانه ممکن بوده و امکان خریداری همان فرد با کد ملی از داروخانه دیگر میسر نخواهد بود.
 
از این سامانه برای مدیریت و توزیع عادلانه انسولین‌ها به بیماران استفاده می‌شود
 
وی در ادامه بیان کرد: از این سامانه برای مدیریت و توزیع عادلانه انسولین‌ها به بیماران استفاده خواهد شد و تمامی داروخانه‌ها نیز باید برای استفاده از انسولین‌های قلمی به کار گیرند.
 
 
 
▪️انسولین آب شده و اصلاً پیدا نمی‌شود
 
خانم کریم پور، یکی از بیماران دیابتی ۵۶ ساله است که مانند تمام بیماران دیگر با نبود انسولین قلمی (Toujeo) مواجه شده است. این بیمار مبتلا به دیابت به خبرنگار مهر گفت: اوایل از انسولین‌های ایرانی استفاده می‌کردم اما مدتی است که به تجویز پزشک از انسولین قلمی استفاده می‌کنم، ولی از صبح به همه داروخانه‌های مرکزی شهر سر زدم ولی انسولین‌های قلمی اصلاً وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: پسرم نیز به اکثر داروخانه‌های تبریز، حتی از روی نسخه‌ای که تجویز پزشک بوده و داروخانه موظف است که در اختیار ما قرار دهد، رفته و صد متأسفانه نتوانسته‌ایم انسولین پیدا کنیم حتی کار به جایی کشیده است که از شهرهای دیگر هم پیگیری می‌کنیم اما انسولین آب شده است و پیدا نمی‌شود.
 
بیماران مبتلا به دیابت و تنفسی با وضعیت خوبی روبرو نیستند و در این روزها نیز چیزی به جز نبود انسولین و داروهای بیماران آسم در داروخانه‌ها به گوش آنان نمی‌پیچد؛ گفته می‌شود داروی انسولین برای این بیماران یک داروی حیاتی است و هر چه زودتر باید این مشکل رفع گردد، آیا حکایت کمبود انسولین و داروهای حیاتی دیگر دوباره تکرار خواهد شد یا نه.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.