15

هشدار نسبت به ایمنی مترو/ بی‌عدالتی در حق کارکنان ایثارگر

  • کد خبر : 5750
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۳۸
هشدار نسبت به ایمنی مترو/ بی‌عدالتی در حق کارکنان ایثارگر
جلسه وبینار شورای شهر تبریز با تصویب کمی برنامه پنج ساله و تجویز انعقـاد قرارداد باموسسه عاشورا برای اجرای طرح پروژه حفاظت و توسعه پارک بزرگ تبریز برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از آناج، جلسه شورای شهر تبریز این هفته نیز به صورت وبینار برگزار شد و محمدباقر بهشتی در خصوص نخستین دستور جلسه مبنی بر بررسی و تصویب اهداف کلی شاخص‌های کمی احکام برنامه راهبردی- عملیاتی ۱۴۰۲-۱۳۹۸ اظهار داشت: کلیات این طرح قبلاً در صحن شورا تصویب شده و مقرر گردید کمیسون ها نظرات اصلاحی خودر را تا آخر شهریور ارائه کنند.
 
وی ادامه داد: بعد از تصویب احکام در آینده تمام برنامه ریزی‌های بودجه و تعرفه عوارض محلی در چارچوب این برنامه خواهد بود و اعضای شورا بعد از تصویب به مدت یک ماه می توانند نظرات خود را اعلام کنند.
 
پس از توضیحات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اهداف کمی برنامه پنج ساله به اتفاق آرا تصویب شد.
 
▪️مسئول انتخاب پیمانکار شهرداری است نه شورا
 
در ادامه لایحه شهرداری تـبریز مبنی بر اصلاح تبصره ۸۵ از تبصـره هـای دائمی بودجه مصوب سـال ۹۹ و تجویز انعقـاد قرارداد باموسسه عاشورا برای اجرای طرح پروژه حفاظت و توسعه پارک بزرگ تبریز از محل قطعات شهرک طلائیه با قید ضرورت یک فوریت مورد بررسی قرار گرفت.
 
بهشتی با اشاره به اینکه شهرداری لایحه خود را اصلاح کرده و به احکام برنامه پنج ساله اشاره کرده‌ است، گفت: باید توجه کنیم که ما اعتبار پروژه را در پارک بزرگ تصویب می‌کنیم نه پیمانکار که انتخاب پیمانکار برعهده شهرداری است. ما این لایحه را تصویب کنیم که شهرداری با رعایت مفاد برنامه پنج ساله اعتبار پارک بزرگ را تمدید کند و امسال نیز هرمقدار بودجه نیاز است شهرداری باید اصلاح بودجه ارائه کند و بگوید منابع آن کجاست.
 
وی با بیان اینکه شهرداری در طول برنامه پنج ساله اعتبار پارک بزرگ را لحاظ کند،عنوان کرد: هر سال هرمقدار نیاز است اعلام کند و امسال نیز چه مقدار نیاز است لایحه اصلاحی بیاورد. اختیارات شهرداری را شورا تصویب نمی‌کند ما برای پروژه اعتبار تصویب می‌کنیم انتخاب پیمانکار با شهرداری است.
 
عضو شورای شهر تبریز در خصوص محل اعتبار این پروژه توضیح داد: اگر وام می‌گیرند به تصویب جدید نیاز نیست اگر از اعتبارات شهرداری در سایر پروژه ها تامین می‌شود باید تصویب شود. اگر اعتبار امسال با ۲۰۰ میلیارد و تومان حل می‌شود بیاورد اگر نه از محل جابجایی تامین شود. شهرداری طول برنامه پنج ساله اعتبار مورد نیاز پارک بزرگ را تامین و در بودجه سالانه لحاظ کند و اگر امسال با ۲۰۰ میلیارد تومان حل شود که مشکلی نیست اگر نیاز به اعتبار بیشتر باشد از طریق جابجایی اعتبار بودجه تامین شود.
 
در نهایت لایحه شهرداری در خصوص اصلاح تبصره های ۸۵ از تبصره‌های دائمی بودجه مصوب سال ۹۹ در خصوص پارک بزرگ تبریز با این اصلاح که  شهرداری طول برنامه پنج ساله اعتبار مورد نیاز پارک بزرگ را تامین و در بودجه سالانه لحاظ کند اگر امسال با ۲۰۰ میلیارد تومان حل شود که مشکلی نیست اگر نیاز به اعتبار بیشتر باشد از طریق جابجایی اعتبار بودجه تامین شود، تصویب شد.
 
در ادامه لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز اعمال مساعدت مالی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان مازاد بر توافق و مصالحه قطعی به دو بافت در طرح احیای بافت فرسوده چوخورلار هم موافقت شد.
 
▪️استفاده از روش منسوخ و تهدید جان پاکبانان
 
سعید نیکوخصلت در این جلسه  ضمن تشکر از مرکز پژوهش های شورا گفت: مرکز پژوهش‌ها برای استفاده از تکنولوژی‌های نوین در رفت و روب شهری می تواند طرح پژوهشی خود را برای به صفر رساندن تلفات انجام می‌دهد.
 
شکور اکبر نژاد در خصوص جان باختن یکی دیگر از پاکبانان عنوان کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز در خصوص حفظ جان پاکبانان تدابیر و آموزش‌های لازم را انجام دهد تا از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند تا در آینده شاهد این چنین حوادث ناگوار نباشیم چرا که قابل قبول نیست سالانه چندین نفر از پاکبانان زحمت کش شهرداری در اثر حوادث فوت کند.
 
عبداله تقی پور با بیان اینکه شهرداری در خصوص بروز اتفاقات برای کارگران خدمات شهری اقدامات جدی انجام دهد، تصریح کرد: امروز در دنیا در خیابان‌هایی که سرعت عبور و مرور زیاد است از نیروهای انسانی استقاده نمی‌شود ولی ما در خیابان‌های اصلی برای رفت و روب خیابان از نیروی انسانی استفاده می‌کنیم که کاملاً روش منسوخ است و پیمانکار ها ملزم شده اند که در شریان های اصلی از دستگاه های مکانیزه استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: ۷ یا ۸ نفر از پاکبانان شهرداری در دوره شورای پنجم جانشان را از دست داده‌اند که لازم است با جدیت در این موضوع وارد شویم و تاکید رفت و روب خیابان‌های شهری را با ماشین آلات انجام دهیم.
 
▪️پیشنهاد نامگذاری یک خیابان به نام “قره داغ”
 
در ادامه غلامحسین مسعودی ریحان در سخنان میان دستور با اشاره به اینکه یکی از خیابان‌های تبریز به نام “قره داغ” ثبت شود، توضیح داد: به رئیس شورای شهر پیشنهادی داده بودم که یکی از مناطق و میدان‌های شهر را به عنوان قره داغ نامگذاری شود چراکه این منطقه از ۱۸ محال تشکیل یافته که همه باهم قره داغ را تشکیل می‌دهند و ۶۰۰ هزار نفر قره‌داغی در تبریز ساکن هستند.
 
وی با بیان اینکه ادیبان و چهره‌های بزرگی مانند علامه محمد تقی جعفری، سردارشهید حسن باقری، میرزا طاهر خوشنویس، شهید مدافع حرم ذاکر حیدری، ستارخان، و غیره از قره داغ بودند، گفت: امروز نیز انسان‌های بزرگ چون عاشق چنگیز مهدی پور و اسماعیل ملک جهانی از قره داغ وجود دارد.
 
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه ۳۰ درصد دانشگاهی‌های تبریز قره داغی هستند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در زمان تشریف فرمایی به قره داغ در زلزله سال ۱۳۹۱ فرمود: منطقه ارسباران منطقه شجاعت است این را کسانی که با تاریخ آشنا باشند می‌دانند. در تهران نیز مناطقی به نام قره داغ نامگذاری شده است که امیدواریم ‌اعضای شورا و کمیته نامگذاری به این موضوع توجه داشته باشند.
 
وی در خصوص درگذشت کودکی که در محله طالقانی حادثه برای وی اتفاق افتاد و کارگر خدمات شهری تبریز یادآور شد: لازم است رعایت اصول ایمنی در کار در اولویت باشد و فردی که موجب فوت کارگر خدمات شهری شهرداری شده است، شناسایی شود.
 
مسعودی ریحان خطاب به شهرداری درباره عملیاتی کردن وعده‌هایش ابراز داشت: امسال قول کاشت یک میلیون درخت و درختچه را دادیم که هنوز ۱۰۰ هزار از آنها کاشته شده که شهرداری در خصوص مابقی نیز پیگیر باشد تا بدقول نشویم.
 
▪️هشدار نسبت به ایمنی مترو تبریز
 
وی با هشدار به شهرداری درخصوص ایمنی مترو گفت: به شهرداری در خصوص ایمنی فازهای اول و دوم و سوم مترو هشدار می‌دهم و می‌گویم در خصوص بروز حادثه جان صد ها نفر انسان به خطر خواهد افتاد.
 
خزانه دار شورا با بیان اینکه در خصوص جانبازان و ایثارگران شهرداری باید گفت مطابق بندهای قانون برنامه ششم توسعه باید گفت ایثار گران شرایط ویژه‌ای در استخدام دارند و حقوق و مزایای آنها بالاترین حقوق در نحوه فعالیت هستند، یادآور شد: آقای شهردار به مدیران ذیربط هشدار دهد که موجب آزردگی ایثار گران نشوند و ایثارگران شاغل در شهرداری را تحقیر نکند.
 
وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن بودجه متمرکز اظهار داشت: بوجه متمرکز و خزانه متمرکز علیرغم تصویب هنوز اجرا نشده که باید اجرا شود. از تفاهمی که انجام شد و کارگران خدمات شهری توانستند تا ۵۰ میلیون وام بگیرند، تشکرمی‌کنم همچنین از آقای پورخردمند شهردار منطقه یک بابت مسیر گشایی خیابان ملازینال تشکر می‌کنم و این را نیز متذکر می‌شود که پروژه‌های بسیاری در حاشیه شهر در زمینه مسیرگشایی راکد مانده که لازم است پیگیری شود.
 
مسعودی ریحان با اشاره به اینکه کودکان کار در شهر و حاشیه شهر افزایش یافته که شهرداری در این خصوص مطالعه کند و از این افراد حمایت و ازاین اتفاقات جلوگیری شود، گفت: مکان‌های امن برای بانوان و دختران بی سرپرست در نظر گرفته شود زیرا برخی اتفاقات در این زمینه مایه شرمندگی است.
 
▪️تبعیض شهرداری در مورد کارکنان ایثارگر
 
فرج محمد قلیزاده، رییس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی با بیان اینکه طبق تصمیم شهرداری اضافه کاری کارکنان ایثارگر با ۳۰ سال سابقه کار که درخواست بازنشستگی نکرده‌اند قطع خواهد شد،گفت: جمعی از ایثارگران درخواست رسیدگی کردند که در دو جلسه توسط کمیسیون بررسی شد. با توجه به گلایه مندی‌ها که در خصوص کارکرد افراد گاهاً با ۳۸ سال سابقه بود، شهرداری با جدیت دست به برخی اصلاحات زده که می‌خواهد افرادی که سابقه کافی را دارند بازنشسته کند.
 
وی با اشاره به اینکه باید طبق قوانین عموماً باید از ایثارگران حمایت و تکریم شوند تا خدای نخواسته مورد بی احترامی واقع نشوند، یادآورشد: مدیران شهرداری اعلام کردند در صورت ادامه کار باید با شرایط موجود ادامه دهید، اما با توجه به اینکه همه کارکنان شهرداری شامل اضافه کاری هستند اما وقتی قانون این است که ایثارگران  تکریم شوند اینکه به آنها اضافه کار پرداخت نشود و به سایر کارکنان پرداخت شود درست نیست. لذا اعضای کمیسیون به اتفاق تصمیم گرفتند که موضوع در صحن شورا بررسی شود.
 
مسعودی ریحان در خصوص اینکه افراد ایثارگری که بازنشسته شده بودند برحسب قانون توسعه تقاضا دادند و دعوت به کار شدند، ابراز داشت: این افراد می توانند قانوناً ۳۵ سال کار کنند و از تمامی مزایا برخوردار باشند و نمی‌توان بگوییم شما می‌توانید ۳۵ سال کار کنید اما حق و حقوقی که به کارمندان تعلق می‌گیرد به شما تعلق نمی‌گیرد که این نوعی تبعیض است و چرا که طبق بندهای دو، هفت و هشت سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در تمامی دستگاهای اجرایی باید ایثارگران تعظیم وتکریم شوند.
 
وی ادامه داد:  شهرداری می‌تواند اضافه کار پرداخت کند و یا نکند اما اینکه بگوییم به دیگر کارکنان اضافه کار پرداخت شود به ایثارگران خیر این به دور از تکریم ایثارگران است.
 
قلیزاده در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ قانونی به پرداخت اضافه کار ثابت به کارکنان ایثارگر و غیر ایثارگر اشاره نشده است، گفت: در این خصوص می توان گفت چون به عرف تبدیل شده و به همه کارکنان پرداخت می شود پس ایثارگران مستثنا نیستند.
 
▪️تکلیف شهرداری برای از میان برداشتن تبعیض‌ها
 
تقی پور با بیان اینکه تبصره ۳ بند د ماده ۸۶ به این موضوع با صراحت اشاره دارد، عنوان کرد: اگر این موضوع در کمیسیون بررسی شد به این معنی نیست که در اجرا دخالت می‌کنیم بلکه یاد آوری وظیفه شهرداری است که در خصوص به کارگیری ایثارگران صراحت وجود دارد ۱۳ هزار نفر از حقوق و مزایا برخوردار هستند اما درست نیست که به تعداد اندکی که ایثارگر‌ هستند این مزایا پرداخت نشود . با لحاظ این موضوع نیز توجه داشته باشیم که حقوق بازنشستگی با حقوق دو سال آخر محاسبه می‌شود که با کاهش حقوق این عزیزان متضرر می‌شوند.
 
محرم محمدزاده  با اشاره به اینکه  این موضوع در کمیسیون تحقیق و نظارت بررسی شد، توضیح داد: اما برای اینکه حق و حقوق کسی ضایع نشود تصمیم بر این شد که موضوع در صحن علنی بررسی شود باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که بازنشستگی و مبلغ آن با حقوق دو سال آخر محاسبه می‌شود که با کاهش حقوق این عزیزان زیان خواهند دید.
 
با تصویب اعضای شورای شهر شهرداری مکلف است در خصوص ایثارگران نیز بدون تبعیض برخورد کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.