14

کامِ شیرین کرمان از اعتبارات مس ایران/ از این مس تا آن مس!

  • کد خبر : 3204
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کامِ شیرین کرمان از اعتبارات مس ایران/ از این مس تا آن مس!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از آناج، تیمداری کارخانه و شرکت‌ها در ایران برخلاف تمام دنیا امری عادی است و ورزش و باشگاه‌داری در ایران به اعتبارات دولتی گره خورده و کمتر باشگاهِ بخش خصوصی در ایران موفق و قادر به بقا بوده‌ است. از همین روست که علی‌رغم شعارهای خصوصی سازی در […]

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از آناج، تیمداری کارخانه و شرکت‌ها در ایران برخلاف تمام دنیا امری عادی است و ورزش و باشگاه‌داری در ایران به اعتبارات دولتی گره خورده و کمتر باشگاهِ بخش خصوصی در ایران موفق و قادر به بقا بوده‌ است. از همین روست که علی‌رغم شعارهای خصوصی سازی در ورزش و به ویژه فوتبال، سال‌های سال است که باشگاه‌ها و به ویژه تیم‌های فوتبال از اعتبارات دولتی اداره می‌شوند.

 با این حال اما همین اعتبارات دولتی هم با انصاف و عدالت توزیع نمی‌شود و باشگاه‌داری در استان‌های مختلف به شیوه متفاوتی صورت می‌گیرد. شرکت ملی مس ایران از جمله شرکت‌های دولتی است که از چند دهه قبل وارد حوزه ورزش شده و در تیم‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کند اما تمام سرمایه‌گذاری این شرکت در بخش ورزش محدود به استان کرمان است و شهری مانند ورزقان و اهر که صاحب بزرگترین معدن مس در خاورمیانه است به جز یک تیم فوتسال بهره‌ای از این سرمایه‌گذاری نبرده است.

شرکت ملی مس ایران در استان کرمان در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله بسکتبال، فوتبال، فوتسال، هندبال، دوومیدانی و تیراندازی در دو بخش مردان و زنان سرمایه‌گذاری کرده است و بار اصلی ورزش این استان را مس کرمان به دوش می‌کشد و در همین فصل پیش رو هم چهار تیم فوتبال در لیگ‌ برتر، دسته یک، دو و سه خواهند داشت و این در حالی است که تنها سهم مس سونگون از تیم‌داری یک تیم فوتسال است که در چند سال گذشته عملکرد خوبی از خود به جا گذاشته و حتی قهرمان آسیا هم شده است.

نگاهی به کارنامه تیم‌های ورزشی مس کرمان نشان می‌دهد که شرکت ملی مس ایران با سرمایه‌گذاری مناسب در تیم‌های ورزشی مختلف علاوه بر کسب قهرمانی و افتخارات کشوری نقش بزرگی در پرورش استعدادهای ورزشی کرمان دارد اما چنین برنامه و سرمایه‌گذاری برای ورزش آذربایجان‌شرقی وجود ندارد.

تیم‌های ورزشی استان از والیبال و دوچرخه‌سواری تا فوتبال و دوومیدانی یک به یک برچیده می‌شوند و ورزشکاران ملی استان مجبور هستند برای ادامه حیات ورزشی به تیم‌های سایر استان‌ها بپیوندند، در حالیکه موقعیتی مانند مس سونگون وجود دارد تا شرکت ملی مس ایران در ورزش استان هم سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، مس سونگون را یکی از ذخایر ارزشمند کشور دانسته و خبر از پیدا شدن معادن جدید مس در استان داده است اما علی‌رغم وجود این منابع و درآمد هنگفت آن خبری از استفاده از اعتبارات مس برای ورزش استان نیست.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، گردش مالی این معدن را سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌داند که با کمتر از یک درصد از این تراکنش مالی می‌تواند ورزش استان را متحول و در رشته‌های مختلف ورزشی سرمایه گذاری و تیم‌داری کرد. با این حال عدم پیگیری نمایندگان مجلس و مطالبه از شرکت ملی مس برای باشگاه‌داری در آذربایجان‌شرقی باعث شده تا در فصل آتی هم هیچ تیم ورزشی به جز تیم فوتسال مس سونگون نماینده این منطقه در ورزش کشور نباشند و مردم این منطقه و استان چشم انتظار مطاله مدیران و مسئولین استان و نمایندگان مجلس در این خصوص باشند


http://tabrizeman.ir/?p=112440

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.