5

۱۲۶ شهر و روستای کشور عاری از دخانیات خواهند شد

  • کد خبر : 4461
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
۱۲۶ شهر و روستای کشور عاری از دخانیات خواهند شد

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، گفت: تا سال ۱۴۰۴ در نهایت ۶۳ شهر و ۶۳ روستای منتخب کشور عاری از دخانیات خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهزاد ولی زاده، افزود: ابتکار شهر و روستای بدون دخانیات بر اساس ماده ۸ کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت به منظور محافظت از مردم در مواجهه با دود دست دوم دخانیات و کاهش عوارض آن از سال ۱۳۹۸ به صورت پایلوت در شهر مقدس قم کلید خورد و از مرداد سال جاری هماهنگی‌های لازم جهت اجرایی شدن آن در ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده است.

وی اظهار داشت: این برنامه یک برنامه ۵ ساله است که تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد یافت و در نهایت ۶۳ شهر و ۶۳ روستای منتخب کشور عاری از دخانیات خواهند شد. بدیهی است امکان توسعه این برنامه در سایر شهر و روستاهای کشور وجود خواهد داشت.

ولی زاده افزود: شهر و روستای بدون دخانیات، عبارت از شهر و روستایی که در آن فروش، عرضه و استعمال محصولات دخانی ضابطه مند شده به نحوی که مردم از مواجهه با دود دست دوم محافظت شوند، تبلیغات و ساز و کارهای تشویقی مستقیم و غیرمستقیم آن محدود شده، مصرف کنندگان دخانیات به ترک آن تشویق شوند؛ در مجموع بر هر دو راهبرد کاهش تقاضا و کاهش عرضه تمرکز نموده، انتظار می‌رود به تدریج شیوع استعمال دخانیات در آن مناطق کاهش یابد.

رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات ادامه داد: در فاز نخست این برنامه که به مدت یک سال از شروع طرح ادامه خواهد یافت، با بسیج اطلاع رسانی و اقدامات مشترک دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط ازجمله سازمان‌های مردم نهاد، تلاش می‌گردد تا الزامات تعریف‌شده در این برنامه در شهر و روستای منتخب و معرفی‌شده توسط دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور اجرا و ضمن بررسی وضعیت موجود متغیرهای مورد نظر در شهر و روستای منتخب، نحوه اجرا در طول دوره پایش و نتایج آن در حین انجام طرح و پایان دوره، ارزشیابی گردد.

ولی زاده در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه مردم از حقوق خود که عدم مواجهه با دود دست دوم برای دور بودن از آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات است بسیار با اهمیت بوده و عموم را به مشارکت با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در اجرای این برنامه ترغیب می‌نماید.

۵۰۲۸۶۶۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.