تبریزمن – هادی پاشاچینی: این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا، تبلیغات در صفحات مجازی، مخصوصا اینستاگرام رونق گرفته است و اینفلویٔنسرهای اینستاگرام با قیمتهای نجومی و در پکیجهای متنوع، بازار تبلیغات را به دست گرفتهاند.
در این تبریز خودمان، هستند کسانی که فقط برای درج یک محتوا در صفحه اینستاگرام خود ۱۵ میلیون تومان دریافت میکنند و در صورت حضور خودشان، مبلغ ۵۰ میلیون تومانی طلب میکنند. برندها هم برای بیشتر دیده شدن تن به این مبالغ میدهند. در این میان دلالان و کلاهبرداران همیشه در صحنه، فرصت را غنیمت شمرده و از فرصت بدست آمده در دوران کرونا نهایت استفاده را میکنند.
اخیرا کمپینهایی به صورت قارچ گونه با عناوین فلان مدیا با جایزههای چند میلیونی به وجود آمدهاند. ساز و کار این کمپینها اینگونه است که برگزار کننده کمپین، سراغ اسپانسرها میرود و مبلغی از اسپانسر دریافت میکند. برگزارکننده مبلغ چند صد میلیونی جمع میکند و نهایتا یک پنجم آن را برای قرعهکشی اختصاص میدهد.
.
برگزارکننده وعده فالو شدن صفحه اسپانسر توسط چند ده هزار نفر و حضور چند ده هزار نفر در لایو قرعه را میدهد. غافل از اینکه برگزارکننده فالوورهای فیک را به مشتری خود قالب کرده و به جای چند ده هزار نفر، نهایتا ۲،۳ هزار نفر در لایو برنامه حضور داشتهاند. بنابراین کلاهگشادی بر سر اسپانسرها میرود.
از طرف دیگر، ابهامات اساسی در نحوه قرعهکشی و اختصاص جوایز وجود دارد که کلاه دیگری بر سر مخاطب رفته است. چند نکته دیگر در این باره به نظر میرسد:
۱٫مجوز برگزاری این کمپینها از سوی چه نهادی صادر میشود؟ اصلا مجوزی در کار هست یا نه؟
- چه نهادی به برگزاری و اختصاص جوایز نظارت میکند؟
- چه نهادی به محتوای این قبیل برنامهها نظارت کرده و مجوز صادر میکند؟
اینها سوالات اساسی هستند که در این وانفسای مشکلات اقتصادی به ذهن هر بینندهای میرسد.