8
یادداشت

فرشته‌های سپیدپوش را ارج نهیم

  • کد خبر : 10885
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۹:۴۰
فرشته‌های سپیدپوش را ارج نهیم
پرستاران دلسوزند و فداکار، سرشار از عطوفت و مهربانی هستند و دست نوازش‌گر و قلبی پر مهر دارند و عاشق شغلشان هستند و باید با تمام وجود به همه آن‌ها احترام گذاشت.

تبریزمن- طاهر خیری: مقام معظم رهبری، پرستاران، این سپیدپوشان سخت‌کوش را، همانند فرشتگان رحمت و ملائکه آسمانی می‌دانند و درباره ایشان می‌فرمایند: «آن وقت که بیمار از همه جا دستش کوتاه است، در آن ساعاتی که حتی همسر، فرزندان و پدر و مادر بیمار هم بالای سرش نیستند، چشم امیدش بعد از خدا، به پرستار است، و این پرستار است که مثل ملائکه آسمانی، مثل فرشتگان رحمت، به دردها، مشکلات و نیازهای جسمی و عاطفی او پاسخ می‌دهد».
شغل پرستاری می‌تواند یکی از راه‌های قرب به خداوند و دست‌یابی به کمال انسانی باشد. در سخنان ائمه معصومان (ع) خدمت به هم‌نوعان، از بهترین عبادت‌ها و ارزش‌های انسانی شمرده شده است. حضرت زینب (س) که به‌عنوان پرستار در صحرای کربلا شناخته می‌شوند، این سنت حسنه را از مادر گرامی‌شان حضرت فاطمه (س) آموخته‌اند. در جریان واقعه کربلا، امام سجاد (ع) به‌شدت بیمار بود و حضرت زینب (س) پرستاری از آن حضرت را به‌عهده داشت.
تنها کسانی می‌توانند به شغل پرستاری و مراقبت از بیماران بپردازند که از انگیزه بالا، قدرت تحمل، دل سوزی و بردباری بهره مند باشند. بزرگداشت و ارج گذاری مقام پرستار، خود بیانگر ارزش اجتماعی و جایگاه والای شغل پرستاری در اسلام است. زیرا همه می‌دانیم که پاداش‌های مادی نمی‌تواند جبران کار طاقت فرسای پرستاران باشد.
براساس استانداردهای جهانی برای هر تخت بیمار ۲.۵ پرستار باید وجود داشته باشد که نصف این آمار در ایران وجود دارد و در آذربایجان‌شرقی نیز برای هر تخت بیمارستانی ۱.۲ پرستار وجود دارد که رقم بسیار پایینی به شمار می‌رود.
در حال حاضر ۹ هزار پرستار در بخش‌های مختلف درمانی آذربایجان‌شرقی مشغول خدمت هستند که از این تعداد ۸۰ درصد خانم هستند. با وجود این بخش سلامت استان با کمبود حدود چهار هزار پرستار مواجه است. هر چند که از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون یک‌هزار و ۳۰۰ پرستار در مراکز درمانی استان جذب شده‌اند.
پرستاران در بخش‌های مختلف نظام سلامت موظف به انجام ۱۵۰ ساعت کاری هستند که این ساعات در شرایط کرونایی به بیش از ۲۵۰ ساعت افزایش پیدا کرده است و تحمل کار در چنین وضعیتی با لباس‌های مخصوص که توان غذا خوردن را نیز از فرد می‌گیرد، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. بسیاری از این پرستاران روزها و ماه‌ها است که از خانواده شأن دور افتاده‌اند و فشار روحی و جسمی بسیاری تحمل می‌کنند. با این حال بزرگوارانه اوضاع وخیم کرونایی در محیط کار را تحمل می‌کنند و خم به ابرو نمی‌آورند.
به نظر می‌رسد موج چهارم کرونا در کشور و آذربایجان‌شرقی طی ماه‌های آینده قابل پیش بینی است. چنین بحرانی که ۱۰ ماه به طول انجامیده و شاید برای ماه‌ها نیز تداوم یابد، نیازمند رسیدگی بیشتر به مطالبات پرستاران است تا این بیماری با تلفات پایین‌تر پشت سر گذاشته شود.
شیوع ویروس کرونا جایگاه و ارزش والای شغل پرستاری و در عین حال مشکلات متعدد آنان را بیش از بیش نمایان کرد. در این مدت پنج نفر از جامعه پرستاری استان به‌دلیل ابتلاء به بیماری کرونا شهید شده‌اند و ۳ هزار نفر نیز به کرونا مبتلا شده و ۸۰ نفر نیز به علت ابتلاء به این بیماری در قرنطینه هستند.
این عزیزان با اینکه خسته و فرسوده شده‌اند، اما همچنان پای کار خدمت به بیماران هستند. متأسفانه تاکنون از طرف مسئولان ذی‌ربط به مشکلاتشان رسیدگی نشده است؛ مشکلاتی مثل نبود امنیت شغلی، تبدیل وضعیت شغلی، معیشت، حقوق و مزایای پرستاران همچنان پابرجا است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=10885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.