25
متخصص و کارشناس مسائل شهرسازی:

ضرورت یکسان‌سازی خدمات شهری در تمام مناطق شهر/ شهر تبریز از لحاظ مناطق تفریحی و رفاهی کمبود دارد

  • کد خبر : 12887
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
ضرورت یکسان‌سازی خدمات شهری در تمام مناطق شهر/ شهر تبریز از لحاظ مناطق تفریحی و رفاهی کمبود دارد
مشکلات شهری و شهرسازی در کلانشهر تبریز که امروز مورد نقد بسیاری از دلسوزان و کارشناسان مسائل شهرسازی است، نیازمند یک همدلی، همگرایی و کار کارشناسانه با استفاده از کارشناسان مجرب است که بتوان یک راهکار اساسی در شأن کلانشهری مثل تبریز ارائه و عمل کرد.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن مشکلاتی همچون معضل حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده، ترافیک درون شهری، اتمام هر چه سریعتر متروی تبریز، ایجاد مراکز رفاهی و تفریحی و… علیرغم فعالیت‌های خوبی که در سال‌های اخیر در شهر تبریز انجام می شود، کافی و مورد رضایت مردم نیست، به خصوص اینکه مردم مناطق کم‌برخوردار، به وضوح این خدمات را لمس نمی‌کنند.
اصغر مکرمی از متخصصین و کارشناسان جوان مسائل شهرسازی در تبریز در گفت وگو با آژانس خبری تبریزمن اظهار داشت: افتتاح خطوط جدید مترو بدون در نظر گرفتن ریسک های موجود و خطرات احتمالی، می‌تواند علاوه بر خسارات جانی و مالی، به عدم اعتماد مردم به سیستم حمل و نقل قطار شهری منجر شود.
▪️ ضرورت به کارگیری نیروهای متخصص در امر شهرسازی در بدنه شهرداری تبریز
اصغر مکرمی منشاء اکثر مشکلات موجود را عدم به کارگیری نیروهای متخصص در امر شهری دانست و گفت: این مشکل تقریبا در تمام ادوار شهرداری بوده و هست و متأسفانه گاها افرادی که هیچ ذهنیت و تخصصی در زمینه عمران و شهرسازی ندارند، برای کلانشهر تبریز تصمیم‌گیری کرده‌اند که نتیجه آن هم به همین مشکلات موجود منتهی شده است.
وی با بیان اینکه در بین جوانان تبریز افراد متخصص، خبره و نواندیش در مسائل شهری زیاد است گفت: متأسفانه عده‌ای هنوز دوست ندارند که به جوان‌ها و نیروهای بومی بها بدهند در حالی که بهترین جوانان و فارغ‌التحصیلان را داریم که در المپیادهای بین المللی مدال کسب می‌کنند اما در داخل از ظرفیت‌های آنها استفاده نمی‌شود.
▪️حاشیه‌نشینی، محصول کنترل و نظارت ناکافی بر ساخت وسازها
مجری حقوقی سازمان نظام مهندسی در ادامه با اشاره به مشکلات و معظلات حاشیه نشینی در کلانشهر تبریز گفت: حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ علل و عواملی دارد که بنده فقط از بُعد شهرسازی به آن نظر می‌دهم و آن اینکه شاید نظارت و کنترل لازم برای جلوگیری از گسترش و ایجاد چنین بافت‌هایی توسط شهرداری‌ها صورت نگرفته است.
وی افزود: بایستی با ایجاد سکونتگاه‌های اصولی و منطقی، ایجاد امکانات بهتر در شهرک های مسکونی و… از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کنیم چرا که دیدن مناظر ناشایست حاشیه‌نشینی نه در شأن خود مردم و نه در شأن نام تبریز است.
▪️توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری در همه مناطق
مدیرعامل شرکت ساختمان‌سازی امداد سازه‌آذران با اشاره به نارضایتی مردم از توزیع ناعادلانه خدمات شهری گفت: این مسئله تقریبا در چندین دهه اخیر همیشه مورد انتقاد مردم هست، متأسفانه به دلایلی، اکثر امکانات رفاهی، خدماتی و زیباسازی، در برخی مناطق برخوردار انجام می‌شود که باعث به وجود آمدن تبعیض و چهره دو گانه در سطح شهر می‌شود، یک منطقه از شهر با برخورداری از امکانات بیشمار و ساختمان‌های لوکس و مجلل و مناطقی دیگر با حداقل ترین امکانات شهری.
مهندس اصغر مکرمی ادامه داد: برای اعتماد سازی و رعایت عدالت، حتما باید این امکانات و خدمات را به سمت مناطق کم برخوردار سوق دهیم، هرچند در سال‌های اخیر شاهد اجرای برخی از پروژه‌ها در مناطق کم برخوردار هستیم ولی به نظرم کافی و رضایت بخش نیست
▪️ برای اتمام متروی تبریز سرعت بدون شتابزدگی و تصمیمات احساسی لازم است
مدیر اجرایی پروژه‌های بسیج سازندگی در ادامه با اشاره به پروژه قطار شهری کلانشهر تبریز گفت: اتمام هر چه سریع این پروژه یکی از مطالبات جدی و به حق شهروندان است اما در کنار سرعت در انجام پروژه ، باید به کیفیت و استاندارهای لازم هم توجه شود تا خدای ناکرده به خاطر تصمیمات احساساتی و هیجانی، مشکلی مثل حادثه چند روز اخیر، بروز ندهد.
مکرمی گفت: افتتاح خطوط جدید مترو بدون در نظر گرفتن ریسک های موجود و خطرات احتمالی، می‌تواند علاوه بر خسارات جانی و مالی، به عدم اعتماد مردم به سیستم حمل و نقل قطار شهری منجر شود.
وی افزود: سبقت گیری در افتتاح چنین پروژه ها قبل از رعایت قابلیتهای ایمنی سیستم مدیریت ساختمان مترو (BMS) که فاکتورهای اصلی آن، سیستم کنترل ترافیکی الکترونیکی (CTC) می باشد، هیچ گرهی از مشکلات مردم باز نخواهد کرد.
▪️متأسفانه کلانشهر تبریز از لحاظ مناطق تفریحی و گردشگری، کمبودهای زیادی دارد
مکرمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعداد مراکز تفریحی، گردشگری و رفاهی شهر تبریز، در حد و اندازه‌های این کلانشهر نیست گفت: به غیر از مجموعه ائل‌گلی و تفرجگاه عینالی، جای شاخص دیگری در شهر تبریز وجود ندارد که جوابگوی گردشگران باشد.
وی گفت: علاوه بر این مراکز تفریحی هم در تبریز، نسبت به جمعیت آن کمتر است و مدیران شهری حتما ایجاد مراکز تفریحی بزرگ را در اولویت قرار دهند.
▪️ توسعه کسب وکارهای شهری با امکانات شهرداری
مدیر اجرایی پروژه‌های بسیج سازندگی گفت: شهرداری می تواند با ایجاد امکانات و تسهیلات از جمله تأمین مکان برای مشاغل کوچک شهری مثل صنایع دستی، فعالیت‌های هنری و… به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کند.
وی گفت: سازمان بسیج سازندگی مشابه همین کار را در مناطق محروم با اعطاء تسهیلات و حمایت از مشاغل خانگی و مشاغل کوچک انجام داد و بسیار هم موفق بود لذا شهرداری هم می تواند با الگو قرار دادن این طرح، قدم‌های مثبتی بردارد.
▪️ مرکز جامع مطالعاتی و تحقیقاتی در شهرداری باید ایجاد شود
عضو حقوقی سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه در حال حاضر هم بحث واگذاری پروژه های شهری و هم نحوه اجرای آنها کاملا شفاف نیست گفت: به نظر من باید برای شفافیت کامل و اعتمادسازی، مرکز جامع مطالعاتی و تحقیقاتی ایجاد و پروژه‌ها پس از نیازسنجی و ضرورت، به شکل کاملا کانالیزه به پیمانکاران متخصص سپرده شود.
وی افزود: اگر چنین مرکز مرجع و تخصصی وجود داشته باشد دیگر شاهد اتلاف سرمایه و کیفیت پایین پروژه‌ها نخواهیم بود و همچنین پروژه‌های با ضرورت زیاد و مهم در اولویت قرار خواهند گرفت.
▪️برای اجرای پروژه‌های شهری، باید مثل بسیج سازندگی عمل کنیم
مدیر پروژه‌های جهادسازندگی گفت: مهم ترین ویژگی بارز بسیج سازندگی، اجرای پروژه در مناطق صعب العبور، مناطق دور افتاده و جاهایی است که کمتر کسی فکر می‌کند می‌توان در آنجا پروژه‌ای انجام شود، لذا اگر این روحیه و انگیزه در پروژه‌های داخل شهری که کار کردن در آن به مراتب راحت تر است، می‌توان تمام پروژه ها را با کمترین زمان و بهترین کیفیت اجرا کرد.
وی گفت: گروه و شرکت ما پروژه های زیادی در شهرستان‌های چاراویماق، اهر، کلیبر، ورزقان، هریس، عجب‌شیر و هشترود اجرا کرده است و براساس همین تجارب، کاملا اعتقاد دارم که هیچ کار نشدنی و هیچ پروژه سختی برای جوانان متخصص و با انگیزه استان وجود ندارد.
گفتنی است که اصغر مکرمی مجری طرح‌های بیشماری از جمله مسیر دسترسی دانشگاه علوم پزشکی به کمربندی، سر درب دانشگاه علوم پزشکی، اجرای محوطه بیمارستان خاتم و بابا باغی، بازسازی روستاهای زلزله زده نهند و هفدران، خانه‌های سلامت شهید بهرام قشلاق چایکندی ورزقان و هفت روستای شهرستان چاراویماق، احداث کلینیک تخصصی شهرستان کلیبر، احداث مرکز سلامت روستای مولان کلیبر، احداث بیمارستان شهر آبش‌احمد، پروژه CSR مرکز آموزشی درمانی شهیدمدنی تبریز، پارکینگ بیمارستان امام رضا تبریز، پست بانک شهر خواجه و ده‌ها پروژه دیگر بوده است.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=12887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.