8

دغدغه‌های یک زوج کارآفرین

  • کد خبر : 23514
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
دغدغه‌های یک زوج کارآفرین
یک زوج کارآفرین در حوزه فرش و قالی مطرح کردند که با توجه به عدم پوشش بیمه گزارهای جدید در حوزه قالیبافی، مسئولیت اخذ و معرفی واجدین شرایط بیمه قالیبافی می‌تواند برعهده شرکت‌های تعاونی قرار گیرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، خانم محمدی و آقای نوری زوج هنرمند اهل شهرستان جلفا از توابع آذربایجان شرقی هستند که با همت و اراده خود توانستند در عرصه کارآفرینی و اشتغالزایی برای بانوان قالیباف فعالیت کنند و در این راستا نیز بیش از ۲۰۰ نفر که اغلب آن را بانوان تشکیل می‌دهند، شاغل شده‌اند؛ هم‌چنین هر کدام از این دو زوج به عنوان پیشران در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند.

رویا محمدی، بانوی هنرمندی که از کودکی علاقه مند به هنر صنایع دستی است، با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با اشاره به فعالیت خود و همسرش در حوزه فرش، گلیم و ورنی، اظهار کرد: قبلا دو کارگاه فرش و صنایع دستی متمرکز در جلفا داشتیم که هنرمندان (اغلب متشکل از بانوان) در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کردند اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، این بانوان مجبور شدند که در منزل به کار خود ادامه دهند تا بتوانند به تحصیل فرزندان خود نیز کمک کنند.

وی افزود: اکنون صفر تا ۱۰۰ اکثر آموزش‌های مربوط به قالیبافی به افراد در کارگاه‌ها انجام می‌گیرد و آن‌ها مدرک استاد شاگردی دریافت می‌کنند، سپس تمامی امکانات لازم و مصالح قالیبافی در درب منزل تحویل شاغلان داده شده و در حین دریافت قالی نیز دستمزد به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

وی با بیان این‌که تعدادی از بافندگان زیر مجموعه این دو زوج، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز هستند، ادامه داد: بنده از کودکی عشق و علاقه خاصی به هنر صنایع دستی داشتم و زمانی که به همسرم پیشنهاد دادم که با همدیگر جنین کاری را آغاز کنیم، همسرم پذیرفت و دست به دست هم دادیم و به جلو حرکت کردیم.

محمدی در خصوص مشکلات صنف قالیبافی، اظهار کرد: در طی دو سال گذشته، گرانی مصالح ما را با مشکل مواجه کرده است از این رو از دولتمردان و مسئولان امر درخواست می‌کنیم که از ما جوانان که سعی می‌کنیم هم برای خود و هم برای سایر افراد اشتغالزایی کنیم، حمایت مالی داشته باشند.

وی متذکر شد: شغل اول و آخر ما و افرادی که در این صنف کار می‌کنند فقط قالیبافی است و کار دیگری نیز نمی‌توانیم انجام دهیم، تاکنون عقب نشینی نکردیم و هیچکسی را که از ما درخواست شغل داشته را نیز برنگرداندیم، ولی با این شرایط روز به روز که زندگی سخت تر می‌شود، باید به مشاغل خانگی توجه بیشتری شود.

وی با تاکید بر این‌که اگر از ما حمایت مالی شود، می‌توانیم تعداد شاغلان زیر مجموعه خود را به بیش از ۳۰۰ نفر برسانیم، افزود: به دلیل این‌که مشاغل خانگی، به صورت کارگاهی و متمرکز نیستند که بر سر کارگر ایستاد تا به موقع کار را تحویل دهد، ما قبول کردیم که ممکن است مصالح قالیبافی مثلا در یک خانه‌ای پنج ماه بماند و یا در خانه‌ای دیگر ۱۰ ماه بماند و نمی‌توانیم مردم را تحت فشار قرار دهیم که زودتر کار را تحویل دهند.

این کارآفرین هنرمند تاکید کرد: اگر پشتوانه مالی داشته بلاشیم، می‌توانیم بیشتر به درخواست کنندگان شغل خدمت کنیم و بانوان زیادی را به درآمد برسانیم.

وی با انتقاد از عدم وجود بیمه قالیبافی در طول چهار سال گذشته، گفت: بیمه قالیبافی نیاز واقعی هنرمندان صنایع دستی است که باید از طریق شرکت‌های تعاونی فرش اعمال شود و تعریف موارد دیگری چون بیمه عشایری که مبالغ بالایی را از قالیباف طلب می‌کند، خارج از توان مالی قالیبافان است.

وی در خصوص بازار فروش قالی نیز اظهار کرد: قبلا در انواع نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردیم اما اکنون به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی این اماکن، به سمت سفارش گیری روی آوردیم و اکنون حتی در کشورهایی چون کانادا و ترکیه، شریک تجاری داریم و با واسطه کار نمی‌کنیم.

محمدی با بیان این‌که قبلا وضعیت برای صاردات قالی بهتر بود اما اکنون شرایط سخت تر شده است، گفت: هدف ما پشتیبانی مالی از افراد بیکار در روستاها است تا دیگر هیچ فرد بیکاری در سطح این مناطق به خصوص مناطق محروم نداشته باشیم.

آقای نوری نیز در ادامه اظهار کرد: بنده از سال ۸۹ در کار ساخت و ساز بودم اما به دلیل رکودی که از سال ۹۲ در حوزه ساختمان سازی رو به رو شدیم، بر اساس پیشنهاد همسرم که خود استاد صنایع دستی و دارای مهارت فوق العاده به ویژه در طراحی و بافندگی است، از آبان ماه سال ۹۴، به همراه همسرم وارد حیطه کارآفرینی شدیم.

وی افزود: ما کار خود را با دو دار قالی شش متری به صورت آزمایشی آغاز کردیم و اکنون با تلاش و کار افراد بااستعداد بافنده توانستیم در انواع مختلف قالی ورود یابیم.

وی با بیان این‌که برنامه داریم تا سطح اشتغالزایی در استان را حداقل به ۱۰۰۰ نفر برسانبم، افزود: از تهیه مواد اولیه فرش گرفته تا تحویل کار و فروش آن را به همراه همسرم انجام می‌دهیم.

نوری در خصوص مشکلات صنف قالیبافی، اظهار کرد: هر صنف تولیدی، دارای مشکلاتی است که اگر وابسته به دیگران باشیم و منتظر بمانیم که فرد دیگری این مشکلات را حل کند، قطعا شکست خواهیم‌ خورد، در نتیجه باید خودمان راهکار حل مسائل را پیدا کنیم تا خود را با شرایط کنونی وفق دهیم.

وی افزود: ما هر روز از مناطق مختلف مرند، جلفا، خداآفرین و حتی تهران و روستاهای محروم درخواست کننده کار داریم و سفارش‌های خود را به صورت سالانه گرفته و هر نوع فرش و گلیمی را می‌بافیم.

وی با بیان این‌که هزینه‌ای که در مسیر اشتغالزایی گذاشتیم را اگر در بانک بگذاریم، می‌توانیم راحت تر کسب سود کنیم، گفت: بانوی بافنده‌ای با ما همکاری می‌کند که توانسته تنها از طریق بافندگی، زمین بخرد و یا بانوان دیگری هستند که از درآمد این کار، اقساط پرداخت می‌کنند و جهیزیه می‌خرند که همگی در سایه کار و هنرشان هست.

این کارآفرین حوزه فرش با بیان این‌که بازار فروش قالی از طریق سفارش گیری خوب است، اظهار کرد: به محض تمام شدن سفارش‌ها، سعی می‌کنیم تا سفارش جدید را دریافت کنیم. فعلا صادرات ما با راه‌های مختلفی از جمله به شیوه چمدانی انجام می‌گیرد زیرا صادرات از طریق پست، پروسه اداری طولانی و سخت را می‌طلبد.

وی با انتقاد از سختی‌های پروسه صادرات فرش از کشور، گفت: در خارج از خاک ایران، فرش ایرانی استقبال بالایی داشته و هیچگونه مشکل و مانعی در خارج کشور برای فرش وجود ندارد در حالی که مشکل ما در داخل کشور و روند صادرات است.

وی ادامه داد: ما همراه با فرش، هنر خود را با انجام صادرات، به خارج کشور تحمیل می‌کنیم و تسهیل این روند می‌تواند به انتقال فرهنگ ما کمک کند.

نوری با اشاره به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: این طرح بسیار خوب خواهد بود زیرا با مشارکت و تصمیم گیری نهادهای مختلف انجام گرفته و جهاددانشگاهی نهادی تسهیلگر و توسعه ای در طرح است.

وی ادامه داد: بخش نظارت به عنوان سر و گردن طرح مشاغل خانگی محسوب می‌شود و با وجود نظارت بر این طرح ملی است که حداقل بالای ۷۰ درصد سعی خواهد شد که به موفقیت برسد و کار قطعی شود.

بر اساس این گزارش، کارفرمای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجری ستادی آن معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و همچنین ناظر ستادی آن دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بوده و مجریان استانی نیز واحدهای استانی جهاد دانشگاهی هستند.

طرح مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی، توانمندسازی و اتصال به بازار ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور  از جمله آذربایجان شرقی بر اساس الگوی طرح توسعه مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی اجرا می‌شود.

این طرح در سطح استان آذربایجان شرقی به تعداد ۳۰۰۰ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی اجرا می‌شود و متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند./ایسنا

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=23514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.