8

نقش سمن ها در ارتقاء سلامت بینایی مردم مناطق محروم

  • کد خبر : 5880
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۲۲
نقش سمن ها در ارتقاء سلامت بینایی مردم مناطق محروم

عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران، بر ضرورت ارتقاء سطح سلامت جامعه به ویژه مردم مناطق محروم و دورافتاده با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر صادقپور، در آستانه برگزاری وبینار اپتومتری (۱۶ مهر) ویژه روز جهانی بینایی با عنوان پیشگیری از آسیب‌های بینایی، بر نقش سازمان‌های مردم نهاد در توسعه و ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات سلامت بینایی تاکید کرد و گفت: یکی از این سازمان‌ها، سازمان‌هایی هستند که توسط گروه‌های مختلف مردم در رشته‌ای خاص تشکیل شده و به صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمات در راستای اهداف تعریف شده می‌کنند.

وی افزود: در ایران این تشکل‌ها به نام سمن معروف شده اند که همان سازمان‌های مردم نهاد هستند. معمولاً این تشکل‌ها بودجه دولتی ندارند و هزینه خدمات رسانی توسط افراد خیر و یا شرکت‌های تجاری به عنوان حامی این سازمان‌ها تأمین می‌شود.

این اپتومتریست ادامه داد: در رسته خدمات بهداشتی و درمانی نیز سازمان‌های مختلفی در دنیا و در کشور ما وجود دارند که اکثراً تحت عنوان درمانگاه‌ها یا بیمارستان‌های خیریه فعالیت می‌کنند. در چند سال اخیر نیز گروه‌هایی تشکیل شده اند که برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر در مناطق کمتر توسعه یافته حضور پیدا کرده و نسبت به ارائه خدمت در نقاط مختلف کشور اقدام می‌کنند.

وی گفت: ارائه خدمات بینایی و سلامت چشم نیز جزئی از این خدمات بوده است، البته این نوع خدمت رسانی شاید از مدت‌ها پیش در کشور رایج بوده اما در وسعتی محدودتر بوده است. اما در سال‌های اخیر این حرکت شتاب بیشتری گرفته و به صورت متمرکز و غیر متمرکز در حال انجام است.

صادقپور ادامه داد: منظور از متمرکز هدایت و اعزام گروه‌های داوطلب از تهران و غیر متمرکز اعزام داوطلبین از مراکز استان‌ها و یا حرکت‌های خودجوش همکاران ما در خود شهرستان‌های نقاط کمتر توسعه یافته است.

وی افزود: در حال حاضر این خدمات از سطح غربالگری بینایی توسط اپتومتریست ها تا انجام عمل‌های جراحی پیشرفته چشم توسط متخصصین داوطلب در مناطق محروم و دور افتاده کشور ارائه می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن اپتومتری ایران، اظهار داشت: آمار این قبیل خدمات حاکی از استقبال مردمی است و این نشان دهنده نیاز به این نوع ارائه خدمت در مناطق محروم و دور افتاده است.

وی از اپتومتریست ها به عنوان عضو جدایی ناپذیر و ثابت در خدمت داوطلبانه به مردم مناطق محروم و دورافتاده نام برد و گفت: در سال‌های گذشته گروه‌های بسیاری سازماندهی شده و با استفاده از تجهیزات کامل به این مناطق اعزام شده اند.

صادقپور ادامه داد: ارائه خدمات سلامت بینایی با همکاری بخش‌های مختلف اعم از گروه عینک سازان، اپتومتریست ها و چشم پزشکان از معاینات اپتومتری، ارائه عینک طبی رایگان توسط سازمان‌های مردم نهاد اپتومتری و اتحادیه عینک و انجام عمل‌های جراحی تخصصی چشم با استفاده از کانتینرهای مجهز به اتاق عمل انجام شده است.

وی گفت: در یکی از آخرین اعزام‌ها در دی ماه ۹۸ و قبل از بحران کرونا، گروه سفیران نور که وابسته به کمیته پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران است، در استان سیستان و بلوچستان حضور یافت.

صادقپور افزود: در این مأموریت، طی سه روز تعداد ۸۰۰ نفر از ساکنین مناطق محروم منطقه زابل مورد غربالگری بینایی قرار گرفته و ضمن تجویز عینک مناسب و یا ارجاع به مراکز تخصصی چشم پزشکی جهت انجام عمل جراحی، برای ۲۲۰ نفر از طرف همکاران اپتومتریست عینک رایگان ساخته و توزیع شد.

وی گفت: این خدمات کمک زیادی به ارتقا سطح سلامت بینایی در کشور می‌کند. شرایط کرونا و تحریم‌ها و محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و نیاز گروهی از مردم، از جمله عواملی است که ضرورت همبستگی ملی و ارائه اینگونه خدمات را دو چندان می‌کند.

۵۰۴۰۹۳۳

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.