3
وزیر نفت اعلام کرد؛

صرفه‌جویی ۸۰۰ میلیون دلاری در توسعه فاز ۱۱

  • کد خبر : 60307
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
صرفه‌جویی ۸۰۰ میلیون دلاری در توسعه فاز ۱۱
وزیر نفت گفت: پرونده پارس جنوبی از نظر ما بسته نیست و اقدام مهم در این میدان مشترک حفظ و نگهداشت تولید و فشارافزایی است که مطالعات آن در دولت سیزدهم رو به پایان است.

به گزارش تبریزمن به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ششم شهریورماه) در آئین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در عسلویه با اشاره به اینکه این دومین بار در ۶ ماه گذشته است که رئیس‌جمهوری برای بهره‌برداری از طرح‌های صنعت نفت به استان بوشهر می‌آید، افزود: اسفندماه پارسال، آیت‌الله رئیسی برای افتتاح پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به عسلویه آمد که با بهره‌برداری از این پالایشگاه روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گاز کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: در همان مراسم، تأکید شد فاز ۱۱ پارس جنوبی در این دولت به بهره‌برداری برسد زیرا رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک و به‌ویژه تکمیل فازهای پارس‌جنوبی تأکید بسیار دارند.

وزیر نفت تأکید کرد: امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکت‌های خارجی مانند توتال، شل و سی ان پی‌ سی‌ آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی نکردند.

اوجی با بیان اینکه این پروژه طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکت‌های ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و … با پشتیبانی دولت به بهره‌برداری رسید، گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود اما این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت قرار داریم و همه دستگاه‌ها و وزوارتخانه‌های کشور پروژه‌های خوبی آماده افتتاح دارند، افزود: اما به‌دلیل اهمیت موضوع، مشترک بودن میدان پارس جنوبی و کار بی‌سابقه و بی‌نظیر در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، رئیس‌جمهوری برای افتتاح و بهره‌برداری رسمی در عسلویه حاضر شدند و عملیات بهره‌برداری و تولید گاز از فاز ۱۱ را آغاز کردیم.

وزیر نفت با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی و امنیتی برای حضور رئیس‌جمهوری در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای توقف تولید انجام شد اما آیت‌الله رئیسی اجازه حتی یک لحظه توقف تولید گاز را ندادند.

روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ با تکمیل همه چاه‌ها

اوجی تصریح کرد: با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱، روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از آغاز دولت سیزدهم و با توجه به تکالیف به وزارت نفت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار گرفت، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۳۴۷ پروژه نیمه‌کاره به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز ۶۷ پروژه در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت با اولویت افزایش تولید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، تا امروز از این ۶۷ پروژه، ۲۵ پروژه به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

۱۰ اقدام مهم دولت سیزدهم در پارس جنوبی

اوجی با تأکید بر اینکه در پارس‌جنوبی در دولت سیزدهم ۱۰ اقدام مهم انجام شد، ادامه داد: از آن جمله می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی، راه اندازی واحدهای شیرین سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳، احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی و افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: افزون بر ۶۷ طرح نیمه‌تمام صنعت نفت که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۵ طرح جدید نیز در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

اوجی با تأکید بر اینکه در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد، گفت: روال عادی ساخت سکو ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد و ما توانستیم با جابه‌جایی سکو، ۴ سال زودتر تولید از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را آغاز کنیم تا آنجا که شرکت توتال و سی. ان. پی. سی که برای توسعه این فاز قرارداد داشتند امروز انگشت به دهن می‌مانند.

وی افزود: در بخش بالادست صنعت نفت در توسعه میدان‌] ای نفت و گاز، حفاری چاه‌ها در دریا و خشکی، حفاری افقی و … در همه بخش‌ها خودکفا شدیم.

وزیر نفت به بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، افتتاح فاز ۲ پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، طرح جمع‌آوری گازهای همراه و بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه و … اشاره کرد و ادامه داد: به برکت خون شهدا و شعار ما می‌توانیم امروز صنعت نفت در همه بخش‌ها خودکفاست.

هیچ مستشار خارجی در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایران حضور ندارد

اوجی با تأکید بر اینکه اکنون هیچ مستشار خارجی در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایران حضور ندارد، گفت: ۳۰ کشور در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند و تولید نفت این کشورها به محض رویارویی کاهش یافت و فعالیت در پالایشگاه‌هایشان متوقف شد.

وی تصریح کرد: اما در ایران افزون بر خودکفایی در صنعت نفت، پا را فراتر گذاشتیم و در پالایشگاه فرا سرزمینی حضور فعال پیدا کردیم، در حالی که در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون که تحریم داماتو اجرا شد، فکر می‌کردند به محض تحریم صنعت نفت ایران زمین‌گیر می‌شود اما امروز می‌بینیم که ایران ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز در روز را دارد.

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۹۲ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور گفت: پارسال به ارزش ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شد.

اوجی ظرفیت کنونی پالایش روزانه پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی کشور را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اعلام کرد و افزود: پرونده پارس جنوبی از نظر ما بسته نیست و اقدام مهم در این میدان مشترک که ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد خوراک پالایشگاه‌های تولید بنزین را تأمین می‌کند، حفظ و نگهداشت تولید و فشارافزایی است که مطالعات آن در دولت سیزدهم رو به پایان است و تا پایان امسال امضای قرارداد انجام می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=60307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.