7

ایجاد بازارچه‌‏‏ی صنایع دستی آذربایجان شرقی در قزلجه میدان

  • کد خبر : 8022
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۵:۰۳
ایجاد بازارچه‌‏‏ی صنایع دستی آذربایجان شرقی در قزلجه میدان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ایجاد بازارچه‏‏‌ی صنایع دستی استان در قزلجه میدان، خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، احمد حمزه‏‌زاده در تشریح این خبر اظهار کرد: این بازارچه یکی از بزرگ‏ترین بازارچه‏‌های صنایع دستی در حال ساخت کشور بوده و برای ساخت آن حدود ۳۰۰۰ متر از اراضی ملی تملک شده و زیرساخت‏‌های آن به خوبی در حال ایجاد شدن است.
 
وی ادامه داد: جدول‏ کشی این پروژه انجام و انشعابات آن مانند جریان آب، برق و گاز وصل شده و رمپ خروجی نیز آماده است، ۱۶۳ غرفه در این بازارچه با حضور هنرمندان صنایع دستی دایر خواهند بود و هنرمندان در این غرفه‏‌ها که هم به شکل کارگاهی و هم به شکل فروشگاهی فعالیت‌ خواهند کرد.
 
وی از رونمایی از بازار اینترنتی صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این بازار اینترنتی به زودی رونمایی می‏‌‍شود در آن سه رویکرد مبادله‏‌ای، معارفه‌‏ای و آموزشی در نظر گرفته شده است، در این رویکرد، تصاویر آثار هنرمندان در آتلیه‏‌ی عکاسی مخصوص این کسب و کار، تهیه شده و در معرض دید مشتریان قرار می‏‌گیرد، تمامی شرایط لازم برای تجارت در فضای مجازی در این رویکرد رعایت شده است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پیش‏‌بینی ۱۳ هزار غرفه به تعداد هنرمندان صنایع دستی آذربایجان شرقی در بازار اینترنتی خبر داد و گفت: متقاضیان و علاقه‏‌مندان می‌‏توانند نسبت به ثبت نام در بازار صنایع دستی اینترنتی اقدام کنند، طبق قراردادی با شرکت پست، مرسولات از طریق پست به دست مشتری می‌‏رسد و محصول سفارشی قابل عودت نیز است.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دست نخورده نگه داشتن آثار تاریخی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از نصف آثار تاریخی جهان در کشور ایتالیا قرار دارد، امکاناتی را با توجه به شرایط روز و نیازهای گردشگران در این آثار ایجاد کرده‌‏اند، به عنوان مثال برای تبدیل یک خانه‏‌ی تاریخی به هتل بوتیک باید زیرساخت‌‏های مورد نیاز گردشگران بدون تغییر شالوده‏‌ی اصلی بنا و معماری آن ایجاد شود.
 
وی در پاسخ به برنامه‏‌ی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای احیای حمام‌‏های تاریخی، گفت: امروزه حمام‌‏های عمومی کاربری‏شان را از دست داده‌‏اند، نه دولت توان نگهداری اثر تاریخی که درآمدی ندارد را داراست و نه بخش خصوصی رغبتی برای حفظ آن دارد، بهترین روش برای حفظ این آثار توجیه‌‏پذیری اقتصادی و تعریف کارکرد اقتصادی برای آن است.
 
حمزه‏‌زاده ادامه داد: امروزه مجوزهایی برای تبدیل حمام‏‌های تاریخی به رستوران یا مراکز عرضه‏‌ی صنایع دستی در سراسر کشور، صادر می‏‌شود و هیات دولت مصوب کرده است تغییر کاربری حمام‏‌های تاریخی صرفا تحت نظر میراث فرهنگی و بدون اخذ عوارض شهرداری باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: دولت چنین بسته‌‏های حمایتی را برای حفظ آثار تاریخی متعدد در نظر گرفته است، حدود ۴۰۰۰ آثار تاریخی فرهنگی در آذربایجان شرقی وجود دارد که ۲۰۰۰ مورد از آن‏ها ثبت ملی شده‌‏اند و حتی تخصیص کل اعتبارات استان هم برای نگهداری از تمامی آن‏‌ها کافی نیست، از این رو باید از توان بخش خصوصی هم استفاده کرد و با ایجاد توجیه اقتصادی آن‌‏ها را به سرمایه‌‏گذاری تشویق کنیم.
 
وی متذکر شد: خانه‏‌ی سرخه‏‌ای تبریز تا پایان سال با سرمایه‌‏گذاری بخش خصوصی تبدیل به هتل بوتیک می‏‌شود، امروزه توریست‏‌ها به ویژه گردشگران خارجی تمایل بیشتری برای اسکان در هتل‏ بوتیک‌‏هایی که تاریخی و فرهنگی هم هستند، دارند، چرا که هتل‏‌هایی چندین برابر لوکس‌‏تر از هتل‌‏های شهر ما در شهر و کشور خودشان وجود دارد، اما این جاذبه‌‏های تاریخی و فرهنگی تبریز است که آن را از دیگر جاها متمایز می‏‌کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8022

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.