به گزارش تبریزمن، به نقل از ایسنا، بر اساس آمار منتشرشده از سوی مؤسسه آمار ترکیه (TÜİK)، گردشگران خارجی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۵ بیش از ۱٫۰۵ میلیارد دلار صرف خرید سوغاتی کردهاند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۹۰۴ میلیون دلار بود، افزایش ۱۵ درصدی را نشان میدهد.
بهطور کلی، درآمد گردشگری ترکیه در بازۀ ماههای ژانویه تا ژوئن به ۲۵٫۷۸ میلیارد دلار رسیده است که ۷٫۶ درصد رشد داشته و به بالاترین سطح درآمد نیمسال اول در تاریخ این کشور تبدیل شده است. در همین مدت، تعداد بازدیدکنندگان خارجی نیز با ۱٫۷ درصد افزایش به ۲۵٫۵۳ میلیون نفر رسیده است.
خرید سوغاتیهای متنوع مانند مگنتها، منسوجات سنتی، باقلوا و لوکوم (راحتالحلقوم)، میوههای خشک، فرش و گلیم، بخش بزرگی از هزینهکرد گردشگران را تشکیل داده است. شهرهای گردشگری محبوبی همچون استانبول و استانهای جنوبی آنتالیا و موغله (Muğla) بیشترین سهم را در این فروش داشتهاند.
به گزارش روزنامه ترکیهای حریت، طبق دادههای منتشر شده، هزینهکرد گردشگران در بخشهای مختلف به شرح زیر بوده است: غذا و نوشیدنی ۵٫۴۳ میلیارد دلار، سایر کالاها و خدمات ۴٫۵۷ میلیارد دلار، حملونقل داخلی و بینالمللی ۳٫۵۴ میلیارد دلار، پوشاک و کفش ۲٫۶۹ میلیارد دلار.
ترکیه در سال ۲۰۲۴ با جذب ۵۶٫۷ میلیون گردشگر بینالمللی بهعنوان چهارمین کشور پربازدید جهان شناخته شد. درآمد گردشگری این کشور در سال گذشته نیز به ۶۱٫۱ میلیارد دلار رسید که رکوردی بیسابقه برای این صنعت محسوب میشود.
کارشناسان معتقدند افزایش هزینهکرد گردشگران برای خرید سوغاتی، جایگاه این بخش را به یکی از پربازدهترین حوزههای صنعت گردشگری ترکیه تبدیل کرده و پیشبینی میشود این روند در نیمه دوم سال نیز ادامه یابد.
انتهای پیام