0
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد/همکاری با دولت برای حل ۲۰۰۰ مسئله

  • کد خبر : 81722
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد/همکاری با دولت برای حل ۲۰۰۰ مسئله
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شناسایی ۲ هزار مسئله و ۲۱۳ گلوگاه و بستر فساد گفت: این آسیب‌شناسی در اختیار مسئولان دولت چهاردهم قرار داده شده است و امیدواریم با همکاری دولت نسبت به رفع آنها اقدام شود.

به گزارش تبریزمن به نقل از خبرگزاری ایرنا، ذبیح‌الله خداییان روز چهارشنبه در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت مجاهد نستوه شهید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و فرماندهان حزب الله همچنین شهادت سردار نیلفروشان افزود: همه ما شاهد هستیم که در غزه و لبنان رژیم اشغالگر قدس چگونه به جنایت علیه بشریت اقدام کرده و سازمان‌های بین‌المللی و مدعی حقوق بشر با سکوت از کنار این جنایات عبور کرده‌اند.

وی ادامه داد: قطعاً این کشتارها و شهادت این عزیزان موجبات تقویت جبهه مقاومت و تسریع در سرنگونی رژیم اشغالگر قدس را فراهم خواهد کرد.

خداییان با اشاره به سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: مطابق قانون اساسی، سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون را برعهده دارد؛ این وظیفه بسیار خطیر است چرا که سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر همه قوانین را دارد همچنین در کنار این وظیفه محول شده در قانون اساسی، در آیین نامه هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام با هیات عالی همکاری دارد که با تقاضای این هیات این موضوع نیز در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: برای اجرای این وظیفه در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و تاکیدهای ریاست قوه قضاییه همچنین اجرای سند تحول قضایی اتخاذ تدابیر پیشگیری در اولویت قرار دارد و در این راستا باید ابتدا مشکلات و مسائل کشور را شناسایی کنیم سپس راهکارهای علمی و عملی را برای حل این مشکلات ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: طبق آسیب شناسی صورت گرفته ۲۰۰۰ مسئله و ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم همچنین راه‌های رفع این مشکلات را شناسایی کردیم و در دولت سیزدهم این موضوعات را به رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم ارائه دادیم که ایشان دستور دادند تا دولت در همکاری با دستگاه قضایی نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در دولت جدید هم بسترهای فساد را در اختیار مسئولان دولت چهاردهم قرار دادیم و امیدواریم با همکاری دولت چهاردهم نسبت به رفع آنها اقدام شود در عین حال بازرسی‌ها و نظارت‌ها برای رفع مشکلات در حال پیگیری است.

خداییان اظهار داشت: سازمان بازرسی ۱۶ هزار و ۷۴۱ مورد گزارش اصلاحی به مراجع مربوطه پیشنهاد داشته است که ۱۳ هزار و ۵۵۸ مورد درباره اصلاح امور و بهبود فرایندها بوده و در نتیجه این گزارش‌ها اثربخشی‌هایی هم حاصل شده است.

وی با بیان اینکه رشد ۳۰۰ درصدی اثربخشی‌های مالی در سال گذشته (۱۴۰۲) نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) وجود داشته است، افزود: تسریع در وصول و انتقال وجوه حدود ۱۴۰ همت اثربخشی داشته است.

مسدودسازی سپرده های بانکی خلاف قانون است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره مسدودسازی سپرده‌های بانکی برای متقاضیان تسهیلات گفت: برخی بانک‌ها زمان ارائه تسهیلات، متقاضیان را مجبور به سپرده گذاری می کردند همچنین برخی نیز بخشی از تسهیلات پرداخت شده را تا پایان پرداخت اقساط مسدود می‌کردند که این اقدام خلاف قوانین بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: بازرسان در این زمینه ورود کردند و با کمک بانک مرکزی هشدارهایی در این زمینه به بانک‌ها داده شد همچنین نسبت به اصلاح سامانه‌های مرتبط اقدام شد از اینرو اگر بانکی این اقدام خلاف قانون را مرتکب می‌شد بانک مرکزی متوجه می‌شد و طبیعتاً با بانکی که برخلاف قوانین عمل می‌کرد، برخورد لازم صورت می‌گرفت؛ در رابطه با این موضوع بررسی‌ها و بازرسی‌های متعددی انجام شد و این بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد.

شکایت مردم از کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروسازان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تخلفات خودروسازان گفت: یکی از گلایه‌های مردم و حتی گزارش‌هایی که از طریق سامانه ۱۳۶ به سازمان بازرسی وارد می‌شود، شکایات مربوط به وزارت صمت و خودروسازان به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروها است.

وی ادامه داد: سامانه یکپارچه خودرو در سال ۱۴۰۱؛ ۵۰۰۰ نفر برای خودروی سمند سورن ثبت‌نام کرده بودند. وزارت صمت ادعای آنها را تایید کرد و البته شورای رقابت هم اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه مزبور تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند.

پیگیری قرارداد شستا و ستاد اجرایی

خداییان در پاسخ به سوالی درباره معامله‌ بین شستا و ستاد اجرایی فرمان امام بدون گرفتن تاییدیه به ارزش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: مدیرعامل شستا طبق توافقنامه‌ای که میان شستا و ستاد اجرایی فرمان امام، ۴۵ درصد گروه مالی مفید و ۱۰ درصد پتروکیمیا را با برآوردی که به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال بود، خریداری کرده است و مقرر شده بود که ۲۵ درصد از ثمن معامله را در هشت قسط پرداخت کنند که این مبلغ پرداخت نشد و بخش کمی از پیش‌پرداخت به فروشنده یعنی ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شد.

وی ادامه داد: بازرسان پس از اطلاع از موضوع ورود کردند که ابهاماتی در قرارداد وجود داشت.

خداییان توضیح داد: در رابطه با تامین منبع مالی این قرارداد ابهام وجود داشت چرا که در قانون برنامه هفتم سازمان‌های بازنشستگی مکلف شدند تا شرکت‌های خود را واگذار کنند نه اینکه اضافه کنند؛ همچنین گروه مفید پروژه‌های زیادی دارد که هنوز اتمام نیافته است و متاسفانه بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه شستا زیان‌ده هستند.

وی افزود: با ورود سازمان بازرسی و مخالفت سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون کار رفاه اجتماعی بعید است که این قرارداد به نتیجه برسد و باید ببینیم که وزارت رفاه چه تصمیمی برای این قرارداد خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://tabrizeman.ir/?p=81722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.