5

قصور زیادی در راستای کنترل کرونا صورت می‌گیرد

  • کد خبر : 7002
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
قصور زیادی در راستای کنترل کرونا صورت می‌گیرد

ارومیه – وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قصور زیادی در راستای کنترل اپیدمی کرونا صورت می‌گیرد، گفت: در صورتی که یک روز افرادی بخواهند خون شهدای سلامت را پایمال کنند، این قصورها را مطرح می‌کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نمکی صبح سه شنبه در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در آذربایجان غربی اظهار کرد: یکی از اضطراب‌های من این است که خدایی ناکرده به سیاه چاله‌ای بیفتیم که خروج از آن بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در اوایل بهمن ماه یعنی زمان آشنایی با ویروس کرونا می‌دانستم که این ترکیب نامیمون یکی از پیچیده‌ترین موجودات است و این موجود با تمام موجوداتی که تا به امروز مطالعه کردم متفاوت است.

نمکی با بیان اینکه با خواندن گزارش‌های کرونایی، هر شب استرس دارم، ادامه داد: زمانی که گزارش‌ها در خصوص وضعیت کرونا را می‌خوانم استرس می‌گیرم که نکند در سیاه‌چاله‌ای بیفتیم که نتوانیم از آن خارج شویم.

وی اضافه کرد: خودمان را برای یک نزاع و درگیری سنگین با این ویروس آماده کردیم و اینکه از روز نخست کرونا را دست کم نگرفتیم باعث شد گام‌های بلندی برداریم.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کنترل اپیدمی کرونا تنها با فعالیت وزیر و وزارت بهداشت، میسر نمی‌شود و عزم ملی برای این کار لازم است، اظهار کرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا این اپیدمی کنترل و مدیریت شود.

نمکی با اشاره به اینکه قصور زیادی در راستای کنترل این اپیدمی صورت می‌گیرد، تاکید کرد: در صورتی که یک روز افرادی بخواهند اقدامات وزارت بهداشت را در این راستا زیر سوال ببرند و خون شهدای سلامت را پایمال کنند، این قصورها را مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی گزارش بیماری کرونا، ظرفیت تشخیصی ما در کشور حدود یک‌هزار و ٢٠٠ آزمایش در روز بود، عنوان کرد: این ظرفیت در حال حاضر به روزانه بیش از ٢۵ هزار آزمایش تشخیصی رسیده است.

نمکی با اشاره به اینکه سامانه سیب نیز فعال بوده و در این مرحله تمام موارد مثبت ثبت می‌شود و بررسی مکرر انجام می‌شود تا این بیماری را زمین‌گیر کنیم، افزود: در حال حاضر روزانه میزان تست‌های کرونا در کشور به ۴۰ هزار مورد رسیده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری در حال حاضر دارو و درمان مشخصی ندارد و تنها راه مدیریت آن پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، خاطرنشان کرد: تست‌های تشخیصی نیم ساعته نیز که در حال خریداری است به این استان هم ارسال می‌شود تا مورد مصرف قرار گیرد.

نمکی افزود: توسعه مراکز ١۶ ساعته در آذربایجان‌غربی، افزایش تست‌های تشخیصی، ساماندهی کارگران فصلی و ساماندهی عبور و مرور کامیون‌های صادراتی باید توسط مسئولان استانی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

راه اندازی ۲۰۰۰ تخت آی سی یو در کشور

وی درباره روزهای سخت شیوع کرونا گفت: وزارت بهداشت برنامه ریزی مفصلی برای مبارزه با این ویروس اعمال کرد. بسیاری این بیماری را باور نمی‌کردند و بنده در آن زمان به این افراد اعلام کردم که آتشی بر نیستان این کشور خواهد افتاد که دامن تک تک خانواده‌هایتان را خواهد گرفت.

نمکی درباره افزایش تخت‌های بیمارستانی افزود: ۲ هزار تخت آی. سی. یو و ۹۰۰ ونتیلاتور در عرض دو هفته در کشور راه اندازی شد که این رکورد در تاریخ جهان بی نظیر است.

وزیر بهداشت درباره مدافعان سلامت کشور ابراز کرد: پزشکان و پرستاران نجیب و شریف یکبار نگفتند ما بستانکار هستیم گفتند ما به ملت ایران بدهکاریم. وقتی همه فرار کردند این عزیزان مثل پروانه به آتش زدند و دور مریض طواف کردند، وقتی عده‌ای پول پارو کردند اینها در بیمارستان‌ها رنج جارو کردند.

وی اضافه کرد: وقتی عده‌ای در هوای خوش رمیدند اینها بر سینه بیمار خمیدند و مبتلا شدند، در یک شهر من روزی ۱۲ تا ۱۵ پرستار آلوده می‌شود یا به قرنطینه می‌رود یا به گونه بروی تخت آی. سی. یو می‌رود. ما با یک چنین رشادت بی بدیل در جامعه پزشکی و پرستاری و بهداشت و درمان طرف شدیم.

وزیر بهداشت درباره علت سفر وی به آذربایجان غربی گفت: در استان آذربایجان غربی با وجود مدیران عاقل و خردمند، گرفتار یک خیز جدید نفس گیر بیماری هستیم که وزیر مضطرب می‌شود و می‌آید هم خسته نباشید بگوید و هم اینکه چه کارهایی باید در استان انجام دهیم.

تهران منبع ویروس است، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد

وی گفت: یکی از دردهای درونم این است که نمی‌توان اپیدمی را با خواهش جمع کرد، طرف بمب ویروس است و وقتی به او می‌گوئیم چرا ماسک نزدی، می‌گوید به کرونا اعتقاد ندارم!. چند وقت است که ما داریم التماس می‌کنیم، اما کدام یک از پروازهای ما منطبق با پروتکل‌های بهداشتی است؟. نمی دانم چه کسی باید این‌ها را حل کند. چند ماه است که داریم خواهش می‌کنیم؟ چقدر من و همکارانم باید التماس کنیم؟. کجای دنیا وزیر بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان دارند التماس می‌کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در کشورهایی که در جمع کردن اپیدمی توفیق حاصل کردند، وزیر بهداشت می‌نویسد و می‌خواهد و همه مکلف به اجرا هستند، اینجا وزیر بهداشت تمنا می‌کند، خواهش می‌کند و زانو می‌زند، اما کسی گوش نمی‌دهد، کدام یک از اتوبوس‌های ما منطبق با اصول پروتکل‌های بهداشتی است؟. در تهران اعلام کرده‌ایم که داخل شهر منبع توسعه ویروس است که با جهش‌هایی که ویروس پیدا کرده، قدرت سرایتش ۱۰ برابر شده است. گفتند تا پایان اردیبهشت اتوبوس اضافه می‌شود، اما یک اتوبوس هم اضافه نشد.

نمکی ادامه داد: اعلام شد که هرکس ماسک نزند، جریمه می‌شود، من در سه چهار روز قبل در خیابان تماشا کردم که ۴۰ درصد از افرادی که در اتوبس بودند ماسک نزدند، آیا می‌توان به این صورت عفونت جمع کرد؟ فقط من و همکارانم باید ته رودخانه جنازه و زخمی جمع کنیم؟. بیماری که نه دارو دارد و نه واکسن و فقط راهش پیشگیری و فاصله‌گذاری است.

وزیر بهداشت گفت: از عالم‌ترین دانشمندان ویروس‌شناسی بپرسید که این ویروس کی تمام می‌شود، می‌گوید نمی‌دانم. بپرسید کی دارو پیدا می‌کند، می‌گوید نمی‌دانم، اما می‌گوید یک چیز را می‌دانم که این ویروس با پیشگیری قابل کنترل است. پیشگیری هم شامل فاصله‌گذاری، ماسک، شستن دست و… و. است.

جریمه نزدن ماسک در کشور اجرایی نمی‌شود

وی افزود: یکی از همکاران چند شب قبل به بیمارستان ضیاییان رفته بود و گفت که به طور وحشتناکی بیماران جوان‌تر و بدحال‌تر جمع شده، بعد آمده بیرون و به من زنگ زده که ایستگاه صلواتی زدند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بدون ماسک در صف هستند که چایی بگیرند و بخورند. می‌دانید این چه رنجی برای وزیر بهداشت و برای رهبر این کشور است؟. کسی که می‌فرماید آیا رژه نیروهای مسلح با پروتکل‌ها منطبق است و وقتی می‌گوئیم خیر، می‌گوید کنسل شود. ایشان روضه می‌گذارند و فقط یک نفر در حسینیه است و چقدر رعایت می‌کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: این رنج بزرگی است که در یک بیمارستان غلغله از بیمار، اما ۱۰۰ متر آن طرف‌تر ایستگاه صلواتی زده‌اند و یک نفر هم نمی‌آید که این افراد را جمع کند، من که نمی‌توانم. من وقتی پرستار یا پزشک اورژانس را کتک می‌زنند، نمی‌توانم از او هم دفاع کنم و باید دو نیرو از ناجا بیاید و او را جمع کند. من آدم ندارم، خودم و آدم‌های خودم را جمع کنم، چه برسد به اینکه بروم و جلو متخلف را بگیرم.

وی افزود: در ستاد ملی تقاضا کردیم که هر کس که ماسک نزد، جریمه کنید، اما بروید آمار را دربیاورید که چند نفر را جریمه کردند. گفتیم جاده ببندید، چندجاده را بستند؟. این طور که نمی‌شود اپیدمی جمع کرد. اگر این بال شکسته ما را ترمیم نکنند، اپیدمی در این مملکت جمع نمی‌شود و ما ته رودخانه باید جنازه جمع کنیم. بعد از مدتی هم پرسنل من هم می‌بُرند و می‌روند. البته آنها به خیابان نمی‌روند، بلکه به خانه‌هایشان می‌روند. امیدوارم خداوند چنین روزی را نیاورد، اما اگر روزی خستگی و بی توجهی دیگران به حریم همکاران من شدت پیدا کرد، به خیابان نمی‌آیند و اهل غربتی بازی نیستند، بلکه می‌روند در خانه می‌نشینند و آن روز، روز سختی است و غیرقابل تحمل است.

وزیر بهداشت گفت: ما این ضعف را که ضعف بزرگی است، داریم. یعنی ضعف عدم حمایت از اجرای پروتکل و ضعف عدم ایستادن در مقابل پروتکل شکن و قانون شکن و برخورد با آنها. عده زیادی از مردم گوش می‌دهند، اما عده‌ای هم گوش نمی‌دهند.

به عنوان وزیر بهداشت به تنهایی نمی‌توانم این وضعیت را جمع کنم

وزیر بهداشت با بیان اینکه من در میان مردم حضور دارم، مردم بدانید که من به عنوان وزیر بهداشت نمی‌توانم به تنهایی این اپیدمی و وضعیت را جمع کنم و جمع کردن آن اصل بسیار فراتر از این می‌خواهد گفت: روزی چند اتوبوس از مرزهای جنوب شرق این سرزمین را با انواع آلودگی طی می‌کند و به چالدران می‌آید. من که نمی‌توانم جلویش را بگیرم، کجا باید اجازه ندهد که اینها بیایند؟. اینها پرواز که نمی‌کنند، بلکه در طول این سرزمین با خودشان آلودگی می‌آورند. در کجای دنیا اجازه چنین تخلفی را می‌دهند؟. نه یک روز و دو روز، بلکه آمار دارم که تعداد زیادی از اینها در خانه‌های افراد در شمال استان شما پذیرایی می‌شوند تا بتوانند از مرز خارج شوند. من آمارش را دارم و خیلی چیزهای دیگر هم دارم که صلاح نمی‌بینم رو کنم.

نمکی تصریح کرد: اگر روزی قرار باشد که عدم توفیق در مدیریت اپیدمی را به حساب وزارت بهداشت بنویسند، دهانم باز خواهد شد و خواهم گفت که چه کسانی چه کردند. اجازه نمی‌دهم که خون شهید سلامت پایمال دغدغه‌های دیگر شود. دو یا سه اتوبوس می‌خواهد از مرزی خارج شود، استاندار آنها را جمع می‌کند و به اردوگاهی در ورامین می‌فرستند و دوباره برمی‌گردند و کل مسیر را آلوده کرده و در آنجا ما کانون آلودگی داریم. این‌ها دردهایی است که اگر برای علاجش فکر نکنیم، این اپیدمی ما را گرفتارتر می‌کند. مدتی حرف نزده بودم و این درد دل‌ها داشت خفه‌ام می‌کرد و اینجا که همدلان و همرزمان خودم را دیدم، حرف‌هایم را گفتم.

وی درباره اقدامات انجام شده برای بخش بهداشت و درمان استان آذربایجان غربی نیز گفت: در اوج تنگ دستی سی تی اسکن را خریده و فرستادیم. با لطف خدا و با همت عزیزان قول می‌دهم که اولاً این بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی را تمام کنیم. در شمال استان که یکی از مناطق عقب افتاده بود و زمانی که سازمان برنامه هم که بودم می‌آمدم و به اینجا سر می‌زدم. در این زمینه باید خوی را به عنوان مرکزیت بشناسیم و سعی کردیم دو بیمارستان این منطقه را تمام کنیم. در مورد بیمارستان‌هایی که در سطح نیمه کاره هستند خواهشم از استاندار و رئیس دانشگاه این است که درخواستی را در این زمینه بفرستند؛ چراکه می‌خواهیم بیمارستان‌های بالای ۸۰ درصد را امسال جمع کرده و به پایان برسانیم. ایستاده‌ایم که امسال این کار را انجام دهیم.

وی همچنین درباره امواج شکل گرفته در رابطه با برخی گردهمایی و همچنین درخواست تست از کارگران فصلی، گفت: لازم است در این رابطه مکانیزمی برای تست کارگران فصلی فعال شود و پایگاه‌هایی بزنیم و از طریق بهورزان این اقدام انجام شود. در رابطه با عبور و مرور کامیون‌ها و بحث‌های صادراتی نیز مکانیزمی تبیین شود.

۵۰۵۲۳۶۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7002

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.